کد خبر: ۱۲۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 24
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون شبکه بهداشت و درمان کشور بدهی سنگین 4هزار میلیارد تومانی به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی دارند.

 به گزارش شفا آنلاین، دکتر رسول دیناروند روز شنبه در سومین کنفرانس صنعت پخش و تاثیر آن در افزایش سطح سلامت جامعه در جمع خبرنگاران ، افزود: سازمان های تامین اجتماعی و بیمه سلامت بدهی خود را با بیمارستان ها تسویه نکرده اند.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت پرداخت مطالبات تامین اجتماعی به داروخانه های سطح شهر خوب است اما پرداخت آنها به بیمارستان ها حداقل هشت ماه عقب است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برخی شرکت های تولیدکننده دارویی متاسفانه از طرح برچسب اصالت عقب هستند و برای صنایعی که این کار را انجام ندادند از ابتدای مهر امسال هیچگونه اصلاح قیمت یا پروانه جدیدی صورت نخواهد گرفت.
دیناروند افزود: مهلت 6 ماهه این شرکت ها به پایان رسیده و دیگر این فرصت تمدید نمی شود. با انجام ندادن فعالیت جدیدی از سوی سازمان غذا و دارو برای اینگونه شرکت ها، زنجیره تامین دارو به خطر نمی افتد اما طرح های توسعه ای این شرکت های متوقف خواهد شد.
وی در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت خاطرنشان کرد: اطلاق آسیب رسان به کالاهایی مانند ماست پرچرب به آن معنا نیست که حق تولید و مصرف را ندارند بلکه به آن معنا است که مردم از نظر تغذیه ای باید تعادل را در مصرف آنها رعایت کنند و قانون نیز اجازه داده که مالیات بیشتری از اینگونه کالاها اخذ کنیم که متاسفانه اجرایی نشده است.
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص محدودیت منابع واردات تجهیزات ارتوپدی نیز گفت: جراحی های حوزه ارتوپدی مانند جراحی مفاصل و تعویض زانو ، حساس بوده و برخی از کالاهای وارد شده از برخی منابع به کشور در دنیا بازار مصرف نداشتند ؛ اینگونه کالاها قبل از اجرای طرح تحول سلامت به خاطر زد و بندهایی در مراکز درمانی و جراحی و کسانی که در این کار دخالت دارند ، به بازار وارد شده بودند.
دیناروند تصریح کرد: این درحالی است که در هیچ کشوری 25 نوع ابزار ارتوپدی برای زانو وجود ندارد؛ کیفیت کالاهای ارتوپدی براساس معیارهای فنی سنجیده شد به آن معنا که این کالاها نباید فقط ویژه ایران تولید شوند و باید در کشورهای تولیدکننده نیز مصرف داشته باشند .
وی اضافه کرد: محدودیت منابع واردکننده کالاهای ارتوپدی یک تصمیم کارشناسی بوده اما اعتراضات شرکت های ارتوپدی در این زمینه شنیده و رسیدگی می شود.
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اعتبارات و حمایت از بیماران صعب العلاج و اینکه چرا از بیماران صعب العلاجی مانند مبتلایان هموفیلی و تالاسمی نسبت به دیگر بیماری های سخت، حمایت های بیشتری می شود ، گفت: برای اغلب بیماری های صعب العلاج، داروها کاربرد درمانی ندارند و ممکن است با اختصاص ردیف بودجه خاص به آنها این تصور ایجاد شود که دارویی برای درمان آنها وجود دارد درحالیکه اینگونه نیست هرچند که ممکن است در آینده روش های درمانی جدید به کمک آنان بیاید.
دیناروند افزود: حمایت مالی از بیماران صعب العلاج ، 20 سال است که تغییر نکرده نیاز این بیماران خیلی بیشتر از 200 میلیارد تومان ردیف بودجه ای آنان است؛ اکنون دو هزار میلیارد تومان هزینه این بیماران می شود. هزینه یک بیمار متابولیکی گاهی بالغ بر 800 میلیون تا یک میلیارد تومان می شود و آیا عدالت اجازه می دهد که مجلس شورای اسلامی برای 200 بیمار ، 200 میلیارد تومان اعتبار تامین کند.
سومین کنفرانس صنعت پخش و تاثیر آن در افزایش سطح سلامت جامعه به مدت دو روز (سوم و چهارم مهر ماه جاری) در سالن همایش های صدا و سیما برپاست، برگزاری نمایشگاهی از محصولات بسته بندی شده از برنامه های جانبی این کنفرانس به شمار می رود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: