کد خبر: ۱۲۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 24
شفاآنلاین:سلامت >یادداشت >دکترسیدحسن قاضی زاده هاشمی در یادداشتی نوشت:همه‌ی ما بارها در جاده‌های کشور شاهد حوادثی بوده‌ایم که به دلیل ایجاد ترافیک سنگین، رسیدن خودروهای اورژانس به محل حادثه با تأخیر فراوان همراه بوده است. این‌ها و بسیاری موارد از این دست، ضرورت ایجاد اورژانس هوایی و بالگرد امداد را اجتناب ناپذیر ساخته بود.
به گزارش شفا آنلاین،چند روز پیش همزمان با سفر به کشور کوبا خبر ناگواری شنیدم در خصوص شهادت یکی از کارکنان زحمتکش اورژانس هوایی. از ابتدای سال در این بخش دو حادثه داشته‌ایم، حوادثی که به هردلیلی روی دهد، سهمگین و دردناک است. ضمن تلاش برای پیشگیری از موارد مشابه، همه‌ی ما باید وظیفه‌ی خود را در هر شرایطی انجام دهیم؛ به‌ویژه آن‌که وظیفه، حفظ و تأمین سلامت هموطنان باشد. با عرض تسلیت مجدد به خانواده‌ی شهید ارجمند «مصطفی صادقی»، برای یک‌یک همکارانم در اورژانس هوایی آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم مسیر خدمت رسانی به مردم کشور را با قوّت ادامه دهند، که بسیارند آسیب دیدگان و بیمارانی که چشم به راه کمک ایشانند.

ایران کشوری است پهناور با بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر راه روستایی، صعب‌العبور و کوهستانی که دسترسی به آنها بسیار سخت است، خصوصا در فصل زمستان و بسیارند بیماران و مادران بارداری که نیازمند دریافت خدمات اورژانس پزشکی هستند و خدمت رسانی زمینی به ایشان به دلایل فوق با تأخیر انجام می‌پذیرد و گاه نوشدارویی است بعد از مرگ سهراب.

همچنین همه‌ی ما بارها در جاده‌های کشور شاهد حوادثی بوده‌ایم که به دلیل ایجاد ترافیک سنگین، رسیدن خودروهای اورژانس به محل حادثه با تأخیر فراوان همراه بوده است. این‌ها و بسیاری موارد از این دست، ضرورت ایجاد اورژانس هوایی و بالگرد امداد را اجتناب ناپذیر ساخته بود.

از ابتدای فعالیت دولت یازدهم، من و همکارانم این نکته را مدّ نظر داشتیم. ضرورتی انکارنشدنی که زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای آن مهیا نبود.

اما به لطف خداوند، همت همکارانم و حمایت‌های ستاد فرماندهی کل قوا، نیروی انتظامی و هلال احمر، توانستیم این مهم را به سرانجام برسانیم. چنان که در حال حاضر و به عنوان بسته‌ای از طرح تحول نظام سلامت ۲۱ پایگاه اورژانس هوایی در کشور برقرار شده است. هم اکنون بالگردهای امداد به‌طور متوسط روزانه حدود ۴ ساعت مأموریت پروازی دارند. تا مرداد ماه امسال نیز بالغ بر ۴۲۰۰ مصدوم و بیمار از خدمات اورژانس هوایی بهره برده‌اند و این تعداد هر روز در حال افزایش است.

در کنار این مهم، حفظ امنیت پروازها و تأمین سلامت همکارانم نیز یک ضرورت بسیار مهم است. آن‌چه در حال حاضر به آن نیازمندیم به کارگیری بالگردهایی با تکنولوژی روز جهان و دارای قابلیت پرواز در شرایط مختلف جوی و مجهز به امکانات مورد نیاز بیماران حادثه دیده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری‌های بسیاری برای تهیه‌ی این نوع بالگردها را که به «مدیکوپتر» معروف هستند، انجام داده است و امیدوارم هر چه زودتر شاهد شروع به کار آن‌ها در ناوگان خدمت رسانی اورژانس هوایی کشور باشیم.
برچسب ها: اورژانس ، کوبا ، مدیکوپتر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: