کد خبر: ۱۲۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 24
شفا آنلاین>سلامت>در حالی که داروهای مسکن کدئین به طور رایجی برای معالجه برخی از بیماری‌های کودکان تجویز می‌شود، محققان اعلام کرده‌اند که مصرف این داروها در کودکان حاکی از احتمال ایجاد آثار مرگبار بر آنها به دلیل متابولیسم متفاوتشان نسبت به بزرگسالان است.
به گزارش شفا آنلاین،بسیاری از والدین، از داروهای مسکن کدئین برای درمان فرزندان خود استفاده می‌کنند اما مطالعه جدید آکادمی بیماری‌های کودکان امریکا نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند منجر به آثار مرگباری در کودکان شود و بر همین اساس کارشناسان مذکور خواستار توقف تجویز این دارو برای کودکان شده‌اند.

آکادمی بیماری‌های کودکان امریکا (American Academy of Pediatrics) در مطالعه‌ای تازه خواستار توجه فوری متخصصان پزشکی و والدین به خودداری از دادن کدئین به کودکان شده است زیرا به گفته آنها این دارو می‌تواند سرعت تنفس را کاهش دهد و منجر به مرگ کودکان شود.

کدئین یک نوع ماده تخدیری-تسکینی است که در داروهای ضد درد، رافع اسهال، شربت سرفه و مانند آن استفاده می‌شود اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که متابولیسم و عملکرد آن در بزرگسالان و کودکان متفاوت است.
محققان اطلاعات بالینی جامعه‌ای آماری را بررسی کردند که شامل مواردی بین سال‌های ۱۹۶۵ و ۲۰۱۵ می‌شد. آنها متوجه شدند که ۶۴ کودک پس از مصرف دارو دچار مشکلات تنفسی شدید شده‌اند و ۲۴ تن از آنها نیز پس از مصرف مسکن جان باخته‌اند.
اولین بار نیست که به مردم درباره داروهای کدئین هشدار داده می‌شود. سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بهداشت و درمان کانادا، اداره غذا و داروی امریکا (FDA)، و آژانس پزشکی اروپا (EMA) نیز قبلا اظهارات و گزارش‌هایی در زمینه عوارض جانبی مصرف کدئین منتشر کرده‌اند و طی پنج سال گذشته فعالانه به مردم درباره این اثرات دارویی هشدار داده‌اند. با این حال، بسیاری از متخصصان بیماری‌های کودکان، حتی پس از دانستن این اطلاعات، داروهای کدئینه را به طور پیاپی برای معالجه بیماران خود تجویز کرده‌اند.
به گزارش سلامت‌آنلاین، در این مطالعه جدید آکادمی بیماری‌های کودکان امریکا، به گزارش دیگری نیز اشاره شده است که بر اساس آن، ببیش از ۸۰۰ هزار بیمار زیر ۱۱ سال در معرض خطر آثار نامطلوب تجویز کدئین قرار دارند.
این آکادمی برخی از داروهای جایگزین کدئین، از جمله هیدروکودون (hydrocodone)، ترامادول (tramadol)، و اوکسی‌کودون (oxycodone) را پیشنهاد داده اما آنها هم بیخطر برای استفاده نیستند. آنها همچنین به متخصصان اطفال توصیه کرده‌اند که به جای داروی کدئین از جایگزین‌های درمانی موثرتر و امن‌تری بهره ببرند.
برچسب ها: کدئین ، اسهال ، سرفه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: