کد خبر: ۱۲۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 23
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که افسردگی در مراحل اولیه بارداری خطر ابتلا به دیابت حاملگی را دو برابر کرده و در پی آن احتمال بروز افسردگی پس از زایمان نیز در زنان افزایش پیدا می کند.
به گزارش شفا آنلاین،دیابت دوران حاملگی به نوعی خاص از دیابت گفته می شود که تنها در دوران حاملگی رخ داده و در صورت عدم درمان مناسب، می تواند تبعات ناگواری در سلامت مادر و فرزند بر جای بگذارد. در این رابطه دکتر استفانی هینکل پژوهشگر موسسه بهداشت یونیس کندی در ایالات متحده آمریکا که سرپرستی تحقیقات فوق را بر عهده دارد اعلام کرد: اطلاعات جمع آوری شده در مطالعات ما نشان می دهد افسردگی در دوران بارداری و دیابت حاملگی با یکدیگر در ارتباط بوده و می تواند همزمان رخ دهد. به همین دلیل پزشکان باید توجه بیشتری به زنانی که در دوران حاملگی خود دارای نشانه های افسردگی هستند داشته و علائم بروز دیابت را در آن ها بررسی کنند. از سوی دیگر توصیه می شود زنانی که دارای دیابت دوران بارداری هستند نیز پس از زایمان تحت مراقبت جهت درمان افسردگی پس از زایمان قرار گیرند.

افسردگی در دوران بارداری و دیابت حاملگی با یکدیگر در ارتباط بوده و می تواند همزمان رخ دهد. به همین دلیل پزشکان باید توجه بیشتری به زنانی که در دوران حاملگی خود دارای نشانه های افسردگی هستند داشته و علائم بروز دیابت را در آن ها بررسی کنند. از سوی دیگر توصیه می شود زنانی که دارای دیابت دوران بارداری هستند نیز پس از زایمان تحت مراقبت جهت درمان افسردگی پس از زایمان قرار گیرند.

محققان این پروژه تحقیقاتی همچنین دریافتند که اگر چه اضافه وزن و چاقی از مهمترین عوامل بروز دیابت حاملگی به شمار می روند اما احتمال بروز این نوع از دیابت در زنان غیر چاقی که دارای نشانه های افسردگی هستند به مراتب بیشتر از زنان دارای اضافه وزن در دوران بارداری است.

در این مطالعات پژوهشگران از آمارها و اطلاعات موجود در مرکز مطالعات رشد جنین NICHD استفاده کردند که در آن مدارک پزشکی و اطلاعات هزاران زن در طول دوران حاملگی با هدف مطالعه چگونگی رشد جنین ثبت شده بود. پژوهشگران این تیم مطالعاتی در تحقیقات جدید خود به بررسی شرایط 2 هزار و 334 زن باردار فاقد اضافه وزن و 468 زن باردار که در طول دوران بارداری خود دارای اضافه وزن بودند از زمان شروع حاملگی تا هفته سیزدهم  پرداخته و نتایج را مورد بررسی قرار دادند.

در ادامه این مطالعات از این زنان باردار در فاصله هفته های شانزدهم تا بیست و دوم خواسته شد تا پرسشنامه های ویژه ای را پاسخ دهند که نتایج آن نشان دهنده وجود یا نبود علائم افسردگی در آن ها بود. این پرسشنامه ها در بازه زمانی شش هفته پس از زایمان نیز مجددا به این افراد ارائه شد.

نتایج بررسی های به عمل آمده نشان می دهد زنانی که در سه ماه نخست بارداری خود دارای نشانه های افسردگی بودند ، هفده درصد از جامعه کل آماری را تشکیل داده و احتمال بروز دیابت حاملگی در این زنان سه برابر بیشتر از سایرین خواهد بود. از سوی دیگر 15 درصد از زنانی که در طول حاملگی خود دچار دیابت شده بودند نیز پس از وضع حمل دارای نشانه های افسردگی پس از زایمان بودند. این آمار نشان می دهد که خطر بروز افسردگی پس از زایمان در زنان دارای دیابت حاملگی به میزان چهار برابر بیشتر از دیگران است.

برچسب ها: دیابت ، بارداری ، افسردگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: