علی برزگری، کارشناس طب فیزیکی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور می گوید: بطور کلی آسیب دیدگی در محیط مدرسه با سن کم، میانگین نمرات تحصیلی پایین، عصبانیت، عدم جدیت، عدم آرامش و بروز انواع نگرانی، اضطراب و استرس، ارتباط تنگاتنگی دارد. به همین دلیل باید گفت: دوره نوجوانی و جوانی زمان مناسبی برای آموزش و کنترل خطرات محیطی در مدرسه و جامعه است چرا که به ارتقای سلامت و پیشگیری از نقص های جسمی به ویژه معلویت منجر می شود.
به گفته این کارشناس، بیشتر آسیب دیدگی های فیزیکی در محیط مدرسه ناشی از فعالیت های ورزشی و نادیده گرفته شدن توانایی های بدنی دانش آموزان است؛ کم توجهی، کم تجربگی و عدم مهارت مربیان باعث می شود دانش آموزان حرکات پیچیده ورزشی را خارج از محدوده توان و عملکردشان انجام دهند و با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. از سوی دیگر فضای فیزیکی مدرسه به ویژه مساحت، کیفیت محوطه و عدم وجود سالن ورزشی نیز در بروز آسیب های فیزیکی دانش آموزان نقش موثر دارد.
ارزیابی ها بیانگر آن است، دانش آموزان مدارس مجهز به سالن، امکانات ورزشی استاندارد و مربیان آموزش دیده کمتر دچار حوادث فیزیکی می شوند. پیچ خوردگی، رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلات و انواع شکستگی ها به ویژه در ناحیه سر شایع ترین آسیب های فیزیکی در دانش آموزان دختر و پسر است.
همچنین باید توجه داشت دانش آموزان با افسردگی بالا توانایی های کمتری در زمینه های مختلف تحصیلی، بدنی و اجتماعی دارند و برای جلوگیری از آسیب های فیزیکی باید ابتدا از نظر روحی و روانی مداوا شوند.
کاهش حوادث محیطی با علم ارگونومی
یکی دیگر از مصادیق آسیب زا در فضاهای آموزشی عدم تناسب محیط فیزیکی و ابزارهای مدرسه با وضعیت ساختاری و بدنی دانش آموزان است. شهرناز صائبی، کارشناس ارشد ارگونومی با بیان این مطلب می گوید: مهم ترین عامل کاهش آسیب های فیزیکی در مدارس هماهنگ سازی محیط با رفتارهای دانش آموزی است. برای این منظور اولیای مدرسه باید در طراحی محیط یا انتخاب ابزارها و تجهیزات به وضعیت فرهنگی و اجتماعی محل سکونت دانش آموزان توجه کنند، زیرا با این کار از بروز بیماری ها و آسیب های جسمی پیشگیری می شود.
به عقیده این کارشناس، دانش آموزان خانواده های پرتنش توجه کمتری به تحصیل دارند و معمولاً از اصول و قواعد خاصی برای سپری کردن ساعات آموزش تبعیت می کنند؛ شایع ترین این موارد بی قراری در کلاس، آسیب رساندن به میز و نیمکت، کوبیدن مشت و لگ به در و دیوارها و در خوشبینانه ترین شکل ممکن خوابیدن روی نیمکت است.
صائبی، علم ارگونومی را راه حل
کاهش این نشانه ها عنوان کرده و می افزاید: رعایت اصول ارگونومی در مدارس
باعث پیشگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی به ویژه کمردرد، درد شدید مچ دست
و گردن، درد زانو و ناحیه آرنج می شود، در عین حال می تواند از حوادث و
مخاطرات ناشی از خستگی، بیش فعالی، اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان جلوگیری
کند. وضعیت ساختاری میز و نیمکت ها، روشنایی، تنظیم گرما و سرما، کنترل
میزان سروصدا و رنگ تاثیر عمیقی در ارتقای سلامت روحی و جسمی دانش آموزان
دارد و راندمان تحصیلی آنان را افزایش می دهد. سلامت آنلاین
شاخص های بهداشتی، ایمنی و ارگونومی مدارس
فاصله تابلو کلاس تا اولین نیمکت |
۲/۲ متر |
زاویه مناسب روشنایی |
۹۰ درجه / عمودی |
حداکثر ارتفاع، عرض و طول پله |
۱۸cm در ۳۰cm در ۱/۳m |
شدت روشنایی کلاس |
۳۰۰ تا ۵۰۰ لوکس |
جهت و مساحت تعبیه پنجره ها |
چپ / یک پنجم مساحت کلاس |
شیب تراز میز نسبت به دانش آموز |
۱۵درجه |
دمای کلاس |
۱۸ تا ۲۱ درجه |
تعداد راههای خروج اضطراری |
حداقل ۲ راه |
رطوبت کلاس |
۵۰ تا ۶۰ درصد |
وسایل ایمنی |
جعبه کمک های اولیه و خاموش کننده حریق |
مزایای رعایت اصول ارگونومی در مدارس و پیامدهای عدم آن
مزایای رعایت اصول ارگونومی |
پیامدهای عدم رعایت اصول ارگونومی |
۱. افزایش راندمان تحصیلی دانش آموزان ۲. کاهش خستگی ۳. رضایت از تحصیل ۴. افزایش آرامش روحی، روانی و جسمانی ۵. پیگیری از حوادث و آسیب های فیزیکی ۶. پیشگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی |
۱. بی قراری پشت میز و نیکمت ۲. عدم تمایل به حضور در پای تابلوی آموزش ۳. ناراحتی کمر ۴. درد گردن ۵. خستگی زودرس، افت تحصیلی و فرار از مدرسه ۶. اختلال در فشار خون |