کد خبر: ۱۲۴۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 22
شفاآنلاین>سلامت> امروزه در مدارس، آسیب های متنوعی شیوع دارد که حتی گاهی اثرات اجتماعی و اقتصادی سنگینی همچون بستری شدن در بیمارستان و غیبت از کلاس درس را به دانش آموزان تحمیل می کند.
به گزارش شفاآنلاین : برخی افراد ممکن است در دوره نوجوانی یا جوانی دچار بیش از یک آسیب در محیط مدرسه شده باشند؛ این آسیب ها ارتباط نزدیکی با ویژگی های شخصیتی، فعالیت ها، موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت، توانایی های بدنی، رفتارها و خصوصیات خانوادگی دانش آموز و از همه مهمتر فضای فیزیکی مدرسه دارد.آگاهی از نقش حوادث و مخاطرات مدرسه می تواند زمینه پیشگیری از بروز انواع آسیب ها را فراهم کرده و از دانش آموزان در برابر انواع خطرات محیطی محافظت کند. نتایج یک مطالعه بین المللی نشان میدهد میزان آسیب دیدگی در مدارس پسرانه بیش از مدارس دخترانه است چرا که پسران بیشتر با محیط فیزیکی مدرسه سروکار دارند و معمولاً از ورزش های توپی نظیر فوتبال، والیبال و بسکتبال به دلیل جنب و جوش و تحرک بالا استقبال می کنند، در حالی که دختران کمتر به چنین تحرکاتی واکنش نشان می دهند. براساس یافته های جدید محققان بین المللی با افزایش سن، میزان آسیب دیدگی در مدارس بیشتر می شود. به همین دلیل احتمال وقوع آسیب دیدگی در مقطع راهنمایی به میزان ۵۲درصد و در مقطع دبیرستان ۶۲درصد برآورد شده است.

علی برزگری، کارشناس طب فیزیکی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور  می گوید: بطور کلی آسیب دیدگی در محیط مدرسه با سن کم، میانگین نمرات تحصیلی پایین، عصبانیت، عدم جدیت، عدم آرامش و بروز انواع نگرانی، اضطراب و استرس، ارتباط تنگاتنگی دارد. به همین دلیل باید گفت: دوره نوجوانی و جوانی زمان مناسبی برای آموزش و کنترل خطرات محیطی در مدرسه و جامعه است چرا که به ارتقای سلامت و پیشگیری از نقص های جسمی به ویژه معلویت منجر می شود.

به گفته این کارشناس، بیشتر آسیب دیدگی های فیزیکی در محیط مدرسه ناشی از فعالیت های ورزشی و نادیده گرفته شدن توانایی های بدنی دانش آموزان است؛ کم توجهی، کم تجربگی و عدم مهارت مربیان باعث می شود دانش آموزان حرکات پیچیده ورزشی را خارج از محدوده توان و عملکردشان انجام دهند و با مشکلات عدیده ای مواجه شوند. از سوی دیگر فضای فیزیکی مدرسه به ویژه مساحت، کیفیت محوطه و عدم وجود سالن ورزشی نیز در بروز آسیب های فیزیکی دانش آموزان نقش موثر دارد.

ارزیابی ها بیانگر آن است، دانش آموزان مدارس مجهز به سالن، امکانات ورزشی استاندارد و مربیان آموزش دیده کمتر دچار حوادث فیزیکی می شوند. پیچ خوردگی، رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلات و انواع شکستگی ها به ویژه در ناحیه سر شایع ترین آسیب های فیزیکی در دانش آموزان دختر و پسر است.

همچنین باید توجه داشت دانش آموزان با افسردگی بالا توانایی های کمتری در زمینه های مختلف تحصیلی، بدنی و اجتماعی دارند و برای جلوگیری از آسیب های فیزیکی باید ابتدا از نظر روحی و روانی مداوا شوند. 

 کاهش حوادث محیطی با علم ارگونومی

یکی دیگر از مصادیق آسیب زا در فضاهای آموزشی عدم تناسب محیط فیزیکی و ابزارهای مدرسه با وضعیت ساختاری و بدنی دانش آموزان است. شهرناز صائبی، کارشناس ارشد ارگونومی با بیان این مطلب می گوید: مهم ترین عامل کاهش آسیب های فیزیکی در مدارس هماهنگ سازی محیط با رفتارهای دانش آموزی است. برای این منظور اولیای مدرسه باید در طراحی محیط یا انتخاب ابزارها و تجهیزات به وضعیت فرهنگی و اجتماعی محل سکونت دانش آموزان توجه کنند، زیرا با این کار از بروز بیماری ها و آسیب های جسمی پیشگیری می شود.

به عقیده این کارشناس، دانش آموزان خانواده های پرتنش توجه کمتری به تحصیل دارند و معمولاً از اصول و قواعد خاصی برای سپری کردن ساعات آموزش تبعیت می کنند؛ شایع ترین این موارد بی قراری در کلاس، آسیب رساندن به میز و نیمکت، کوبیدن مشت و لگ به در و دیوارها و در خوشبینانه ترین شکل ممکن خوابیدن روی نیمکت است.   

صائبی، علم ارگونومی را راه حل کاهش این نشانه ها عنوان کرده و می افزاید: رعایت اصول ارگونومی در مدارس باعث پیشگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی به ویژه کمردرد، درد شدید مچ دست و گردن، درد زانو و ناحیه آرنج می شود، در عین حال می تواند از حوادث و مخاطرات ناشی از خستگی، بیش فعالی، اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان جلوگیری کند. وضعیت ساختاری میز و نیمکت ها، روشنایی، تنظیم گرما و سرما، کنترل میزان سروصدا و رنگ تاثیر عمیقی در ارتقای سلامت روحی و جسمی دانش آموزان دارد و راندمان تحصیلی آنان را افزایش می دهد. سلامت آنلاین

شاخص های بهداشتی، ایمنی و ارگونومی مدارس

فاصله تابلو کلاس تا اولین نیمکت

۲/۲ متر

زاویه مناسب روشنایی

۹۰ درجه / عمودی

حداکثر ارتفاع، عرض و طول پله

۱۸cm در ۳۰cm در ۱/۳m

شدت روشنایی کلاس

۳۰۰ تا ۵۰۰ لوکس

جهت و مساحت تعبیه پنجره ها

چپ / یک پنجم مساحت کلاس

شیب تراز میز نسبت به دانش آموز

۱۵درجه

دمای کلاس

۱۸ تا ۲۱ درجه

تعداد راههای خروج اضطراری

حداقل ۲ راه

رطوبت کلاس

۵۰ تا ۶۰ درصد

وسایل ایمنی

جعبه کمک های اولیه و خاموش کننده حریق

مزایای رعایت اصول ارگونومی در مدارس و پیامدهای عدم آن

مزایای رعایت اصول ارگونومی

پیامدهای عدم رعایت اصول ارگونومی

۱. افزایش راندمان تحصیلی دانش آموزان

۲. کاهش خستگی

۳. رضایت از تحصیل

۴. افزایش آرامش روحی، روانی و جسمانی

۵. پیگیری از حوادث و آسیب های فیزیکی

۶. پیشگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی

۱. بی قراری پشت میز و نیکمت

۲. عدم تمایل به حضور در پای تابلوی آموزش

۳. ناراحتی کمر

۴. درد گردن

۵. خستگی زودرس، افت تحصیلی و فرار از مدرسه

۶. اختلال در فشار خون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: