کد خبر: ۱۲۴۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 21
شفا آنلاین>اجتماعی>محققان دانشگاه MIT دستگاهی ساختند که با استفاده از امواج رادیویی قادر است وضعیت احساسی افراد را بر اساس ضربان قلب و نحوه تنفس با دقت بسیار بالا تشخیص دهد.
به گزارش شفا آنلاین، این دستگاه پیشرفته که EQ-Radio نام دارد بر اساس نتایج آزمایشاتی که پیش از این با استفاده از امواج رادیویی و با هدف ردگیری حرکت شخص از پشت دیوار انجام شده بود، ساخته شد.
این دستگاه با ارسال سیگنال های رادیویی به سوی شخص موردنظر و جمع آوری امواج بازگشتی، قادر است تغییرات بسیار کوچک در الگوی تنفسی و ضربان قلب شخص را تشخیص دهد و ضربان قلب او را با دقت یک دستگاه ECG به صورت بی سیم و بدون نیاز به نصب الکترود روی پوست شخص، اندازه گیری کند.
این دستگاه سیگنال بازگشتی را تجزیه و سیگنال مربوط به هر ضربان را تفکیک می کند، سپس فاصله زمانی بین ضربان را اندازه گیری و الگوی تغییر این فواصل زمانی را در طول زمان تحلیل می کند. این اطلاعات با الگوریتم های مربوط به حالات احساسی مختلف از جمله غم و اندوه، شادی و هیجان مقایسه و به این ترتیب میزان برانگیختگی و احساسات منفی یا مثبت شخص با دقت بالایی مشخص می شود.
در آزمایشات انجام گرفته مشخص شد این دستگاه قادر است وضعیت احساسی و حالات روحی شخصی را که پیش از این هیچ سابقه ای از وی در دست نبوده است، با دقت 70 درصد تشخیص دهد.
این تحقیقات نشان می دهد سیگنال های بی سیم قابلیت جمع آوری اطلاعات در مورد آن دسته از رفتارهای انسانی را که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست، دارند.
محققان معتقدند نتیجه این تحقیقات راه را برای توسعه فناوری های جدید به منظور تشخیص و نظارت از راه دور بر وضعیت های خاص روحی مانند افسردگی و اضطراب هموار می کند.
قرار است نتیجه این تحقیقات در ماه اکتبر در کنفرانس بین المللی Mobile Computing and Networking ارایه شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: