کد خبر: ۱۲۳۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 20
شفا آنلاین>سلامت>سرطان مری جزو سرطان‌های نسبتا شایع دستگاه گوارش فوقانی در ایران است،‌ به‌نحوی که کمربند این سرطان از ناحیه‌ای در بخش‌های شمالی کشور هم عبور می‌کند. این نوع سرطان هم مانند انواع دیگر آن، دلایل، علایم، راه‌های تشخیص و درمان خاصی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
دلایل ابتلا به سرطان مری

به گزارش شفا آنلاین،سرطان مری جزو 10 سرطان رایج در دنیا است که دو نوع مختلف هم دارد. نوع اول آن با ریفلاکس در ارتباط است که در بین مردم کشورهای غربی، بیشتر دیده می‌شود. نوع دوم سرطان مری هم از نوع اسکواموس است و به عواملی مانند سیگار کشیدن یا مصرف الکل،‌ ربط دارد. موارد دیگری مانند وراثت،‌ رژیم غذایی نامناسب، کمبود برخی از مواد معدنی، مصرف غذاهای بیش از اندازه داغ و گاهی هم مصرف تریاک می‌تواند باعث ابتلا به سرطان مری شود.


علایم ابتلا به سرطان مری
متاسفانه علایم بالینی این نوع سرطان هم مانند سرطان معده، در موارد دیررس بروز می‌کند و معمولا زمانی بیمار با علایم این سرطان مواجه می‌شود که دیگر امکان درمان مناسب وجود نخواهد داشت. به‌دلیل دیررس بودن بروز علایم سرطان مری به تمام افرادی که زمینه ارثی ابتلا به این بیماری را دارند، توصیه می‌شود که حتما تست‌های تشخیصی لازم و غربالگری را انجام دهند تا در صورت ابتلا به این بیماری، مشکل آنها در مراحل اولیه تشخیص داده و اقدامات درمانی لازم برای‌شان انجام شود. کاهش وزن، گیر کردن غذا در گلو هنگام بلع و دفع مدفوع سیاه‌رنگ به‌دلیل خونریزی از شایع‌ترین علایم ابتلا به سرطان مری محسوب می‌شوند.


راه‌های تشخیص سرطان مری
سرطان مری با روش‌های مختلفی قابل تشخیص است. این نوع سرطان را می‌توان از طریق عکس‌برداری با ماده حاجب، تشخیص داد اما راه بهتر تشخیص آن، انجام آندوسکوپی است. از آنجا که می‌توان عمل نمونه‌برداری را هم همزمان با آندوسکوپی انجام داد، بنابراین امکان تشخیص دقیق‌تر هم در این صورت، وجود خواهد داشت. 


راه‌های درمان سرطان مری
اگر تومور سرطان به بافت‌های اطراف خود تهاجم نکرده باشد، می‌توان با کمک جراحی آن را برداشت و درمان کرد. این در حالی است که در صورت تهاجم تومور به سایر بافت‌ها، دیگر نمی‌توان جراحی را انجام داد و باید از روش‌های دیگری مانند رادیوتراپی یا گشاد کردن تومور با استفاده از استنت‌گذاری، کمک گرفت. معمولا استنت در وسط تومور برای باز شدن آن و کمک به درمان بیمار،‌ به‌کار گذاشته می‌شود. 


راه‌های پیشگیری از سرطان مری
درمان به‌موقع و مناسب ریفلاکس مزمن، غربالگری با نمونه‌برداری از انتهای مری در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان مری را دارند، پرهیز از استعمال سیگار،‌ دوری کردن از مصرف تریاک و ترک عادت خوردن غذاهای داغ می‌تواند گام بزرگی در پیشگیری از ابتلا به سرطان مری باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: