کد خبر: ۱۲۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 19
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، اکنون سرطان مغز با پشت سر گذاشتن سرطان خون (لوسمی) به کشنده‌ترین نوع از سرطان‌های دوران کودکی در ایالات متحده بدل شده است؛ زیرا پیشرفت‌های درمانی به پزشکان اجازه داده تا سرطان‌های مرتبط با خون بیشتری را معالجه کنند.
به گزارش شفا آنلاین،  در سال ۱۹۹۹، حدود یک‌سوم از بچه‌هایی که به خاطر سرطان فوت کردند، مبتلا به لوسمی بودند؛ درحالی‌که سرطان مغز موجب یک‌چهارم از مرگ‌ومیرها شده بود. محققان در ۲۰۱۴ با مقایسه نرخ مرگ‌ومیر ناشی از سرطان‌های اطفال در سال‌های اخیر دریافتند که این آمار معکوس شده است. انواعی از لوسمی که در نسل گذشته در سراسر جهان کشنده بودند، امروزه تقریبا در همه‌جا قابل‌درمان شده‌اند. درمجموع نرخ مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در کودکان از ۱۹۹۹ بیست درصد کاهش داشته و به روندی که از میانه‌های دهه هفتاد میلادی آغاز کرده، ادامه داده است. در ۲۰۱۴ از میان هر صد هزار فرد با سن یک تا نوزده سال، سرطان منجر به مرگ 28/2 نفر شده است.

       سایر گونه‌های شایع از سرطان‌های کشنده در کودکی شامل سرطان استخوان و غضروف مفصلی، تیروئید و سایر غدد درون‌ریز و بافت نرم هستند. این بیماری‌ها همراه با سرطان مغز و لوسمی، مسئول 6/81 درصد از همه مرگ‌ومیرهای ناشی از سرطان کودکان در ۲۰۱۴ بوده است. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۴ حداقل ۴۴۵ کودک به دلیل لوسمی اطفال فوت کرده‌اند که نسبت به آمار ۶۴۵ نفر در ۱۹۹۹ کاهش یافته است. با این وجود مرگ‌ومیر ناشی از سرطان مغز کودکی، از ۵۱۶ نفر در ۱۹۹۹ به ۵۳۴ نفر در ۲۰۱۴ افزایش داشته است. به ویژه در مورد تومورهای مغزی اطفال، هیچ پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است. درمان سرطان مغز اطفال بسیار دشوار است؛ چراکه رساندن داروهای شیمی‌درمانی به این بافت بسیار سخت است. در شرایط که در لوسمی، دارو مستقیما وارد خون می‌شود و بر روی مغز استخوان اثر می‌گذارد. همچنین در دهه گذشته مشخص شده که تومورهای اطفال با تومورهای بزرگسالان تفاوت فراوانی دارند.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: