محققان دانشکده آموزش دانشگاه میسوری در این مطالعه، مهارت های زبان 587 کودک سه ساله ساکن در هاوایی را مورد ارزیابی قرار دادند؛ همچنین آموزش های تحریک مهارت های زبان در منزل (از سوی والدین) مدنظر قرار گرفت. در ادامه، مهارت های زبان این کودکان در کلاس اول و بروز علائم افسردگی در کلاس سوم بررسی شدند.
کودکانی که در سنین خردسالی بیشتر تحت تحریک مهارت های زبان قرار گرفته بودند، از سطح زبان بالاتر از حد متوسط در کلاس اول دبستان برخوردار بودند و احتمال بروز علائم افسردگی در این کودکان در کلاس سوم، کمتر از سایر کودکان گزارش شد.
برعکس، کودکانی که سطوح پایین تر تحریک مهارت های زبان را در سه سال نخست زندگی تجربه کرده بودند، با مشکل تأخیر در یادگیری زبان در کلاس اول مواجه شده و سه برابر سایر کودکان، در معرض خطر ابتلا به افسردگی در کلاس سوم قرار داشتند.
به گفته کیت هرمان، سرپرست تیم تحقیقاتی و مدیر مرکز پیشگیری دانشگاه میسوری، تقویت مهارت های زبان کودکان در اوایل زندگی بسیار حائز اهمیت است؛ مهارت های زبان می تواند از طریق تعامل با والدین یا خواهر و برادر، تلویزیون و کتاب، یا شرکت در دوره های مهدکودک تقویت شود.
قرار گرفتن در معرض واژگان متعدد و تقویت مهارت های زبانی (از طریق خانواده، کتاب یا تلویزیون)، کودک را برای کسب موفقیت اجتماعی و تحصیلی در دبستان آماده می کند. ضعف زبانی کودک در کلاس اول دبستان منجر به سرخوردگی اجتماعی و تحصیلی شده و به تبع آن، نخستین نشانه های افسردگی در کلاس سوم بروز می کند.