کد خبر: ۱۲۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 19
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>فعالان بهداشت زنان روز جمعه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) از حکم دیوان عالی هند به دولت برای تعطیل کردن «اردوگاه‌های عقیم‌سازی» سه سال پس از مرگ صدها نفر از زنان عمدتا فقیر روستایی در سراسر این کشور استقبال کردند.
به گزارش شفا آنلاین،    دیوان عالی هند روز چهارشنبه اعلام کرد ۳۶۳ زن در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در حین یا پس از جراحی در اردوگاه‌های عقیم‌سازی به علت مدیریت ضعیف مقامات محلی ازجمله استفاده جراحان از وسایل کثیف و داروهای تاریخ گذشته درگذشته‌اند. این دیوان از دولت خواست اطمینان حاصل کند ۲۰ ایالت و هفت قلمروی متحد هند این اردوگاه‌ها را تعطیل می‌کنند و غرامت کافی به قربانیان و خانواده‌هایشان بدهد و پزشکان خطاکار را مسئول بشمارد.

این حکم همچنین دستور ایجاد استانداردهای قانونی، پزشکی و فنی برای عقیم‌سازی را داده است. همچنین بر اساس این حکم دولت باید از نظارت کافی بر این برنامه، بازرسی موارد عدم موفقیت عقیم‌سازی یا عوارض یا مرگ ناشی از آن و افزایش میزان غرامت در این موارد اطمینان حاصل کند. این حکم دولت را ملزم کرده است در موارد شکست جراحی ۳۰۰۰۰ روپیه، برای هزینه‌های پزشکی ناشی از عوارض تا ۲۵۰۰۰ روپیه و به بستگان زنان درگذشته حین یا پس از عمل بین ۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ روپیه بپردازد.

عقیم‌سازی در هند بر زنان متمرکز است
       فعالان بهداشت زنان مدت‌هاست که برای وضع مقررات بهتر در اردوگاه‌های عقیم‌سازی که در آن‌ها زنان برای جراحی‌های گروه برای قطع یا بستن لوله‌های فالوپ یا لوله‌های تخمدان گردآورده می‌شدند و سرمایه‌گذاری بیشتر در روش‌های جایگزین ضدبارداری تلاش می‌کرده‌اند. پونام موترجا، مدیر اجرایی «بنیاد جمعیت هند» (PFI) دراین‌باره گفت: «ما از حکم دیوان عالی که آن را نقطه عطفی می‌شماریم، استقبال می‌کنیم. فراهم آوردن خدمات باکیفیت و رعایت حرمت زنان اکنون با قدرت در دستور کار ملی قرار دارد. این داوری بالقوه برنامه تنظیم خانواده هند را به‌صورت برنامه‌ای با اهمیت ملی تبدیل خواهد کرد.» تلاش‌های هند برای جلوگیری از رشد جمعیت پس از چین عظیم‌ترین برنامه در این زمینه توصیف شده است. میزان‌های تولد در دهه‌های اخیر در هند افت کرده است، اما رشد جمعیت این کشور هنوز از سریع‌ترین‌ها در جهان شمرده می‌شود. اکثریت عقیم‌سازی‌ها در هند بر روی زنان انجام می‌گیرد، گرچه عقیم کردن مردان یا وازکتومی کوتاه‌، ساده و بی‌خطر است. توبکتومی یا بریدن لوله فالوپ خطرناک‌تر است. از طرف دیگر حدود ۶۰ درصد توبکتومی‌ها از طریق جراحی باز انجام می‌گیرد. توبکتومی با لاپاراسکوپ نیز که از طریق عبور دادن ابزارهای جراحی از برش‌های کوچک در شکم انجام می‌گیرد، نیز دارای خطر بالاتر سوراخ شدن اندام‌های درون شکم یا رگ‌های خونی و ایجاد عفونت است. در هر دو نوع این جراحی‌ها زنان دچار کم‌خونی، بیماری قلبی یا ریوی، ضعف عمومی یا سایر مشکلات بهداشتی در معرض خطر بیشتر دچار شدن به عوارض و مردن هستند.

       بر اساس بررسی PFI، ۸۵ درصد از بودجه تنظیم خانواده این کشور برای سال ۲۰۱۳/۲۰۱۴ برای تبلیغ و اجرای عقیم‌سازی زنان صرف شده است. فقط 15 درصد این بودجه خرج سایر اشکال ضد باروری شده است.

مرگ زنان در اردوگاه‌های عقیم‌سازی
       هند که بیشترین میزان عقیم کردن زنان در جهان را دارد، هنگامی‌که در نوامبر ۲۰۱۴ پانزده زن پس از جراحی در یک اردوگاه عقیم‌سازی در ایالت شمالی چاتیسگار درگذشتند، در کانون توجه جهانی قرار گرفت. بازرسان کشف کردند که مرگ‌ها در این اردوگاه در منطق بیلاسپور به علت شرایط غیربهداشتی، ابزارها و تجهیزات پزشکی آلوده و نقصان کلی مراقبت از بیمارانی است که شامل زنان قبایل فقیر و در کاست‌های پایین می‌شود.

       مقامات دستورالعمل‌هایی را اعلام کرده‌اند و کارکنان را برای انجام ایمن و بهداشتی جراحی‌ها آموزش می‌دهند، اما روند عقیم‌سازی که بر پاداش دهی و رسیدن به اهداف تعیین‌شده متمرکز است، ادامه دارد.

       پزشکان، پرستاران و کارکنان بهداشتی برای تبلیغ و انجام عقیم‌سازی پاداش نقدی دریافت می‌کنند. بیماران نیز غرامتی میان ۶۰۰ روپیه (۱۰ دلار) تا ۱۱۰۰ روپیه (۱۷ دلار) به ترتیب برای توبکتومی و وازکتومی دریافت می‌کنند. حکم دیوان عالی در پاسخ به دادخواست مدنی ایرادشده به‌وسیله دویکا بیساواس، فعال بهداشت زنان از «انجمن داوطلبان بهداشت» بر ضد دولت متحد هند درباره اتهام سوء مدیریت گسترده در این اردوگاه‌ها در ایالت‌های گوناگون هند است. این حکم بیان می‌کند که چگونه در ژانویه ۲۰۱۲ یک پزشک ۵۳ زن را در طول یک دوره ۲ ساعته «به شیوه‌ای غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی» در یک مدرسه روستایی در ایالت شرقی بیهار عقیم کرد. عقیم کردن زیر نور مشعل درحالی‌که زنان روی میزهای مدرسه دراز کشیده بودند، جراحی هیچ دستکشی نپوشیده بود و آب جاری در دسترس نبود، انجام گرفته بود. دیوان عالی می‌افزاید این بیماران هیچ آزمایش پیش از عمل و مشاوره‌ای نداشتند و از خطرات و پیامدهای بالقوه عقیم‌سازی آگاه نبودند.

       قاضی مادان بی لوکور در حکمش می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد جراحی عقیم‌سازی عمل پیچیده‌ای باشد و بااین‌وجود موارد متعدد مرگ ناشی از آن در طول سال‌ها در سراسر کشور رخ داده است. بی‌شک این وضعیت نیاز به وارسی دولت هند و دولت‌های ایالتی دارد و اقدامات درمانی و اصلاحی باید انجام شود.»
منبع: Reuters
برچسب ها: توقف ، عقیم سازی ، مرگبار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: