کد خبر: ۱۲۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 19
شفا آنلاین>سلامت> طبق اعلام شرکت داروسازی آرالز(Aralez)، سازمان غذا و داروی آمریکا ، یوسپرالا(Yosprala) با الگوی مصرف یک‌بار در روز را که ترکیب با دوز ثابت آسپیرین(داروی ضدپلاکت) و امپرازول(مهارکننده پمپ پروتون) است، تایید کرد.
به گزارش شفا آنلاین، یوسپرالا، برای بیمارانی که به آسپیرین برای پیشگیری ثانویه از حوادث قلبی-عروقی و بیماری های عروقی مغز نیاز دارند و نیز بیمارانی که در معرض خطر زخم های گوارشی مرتبط با مصرف آسپیرین هستند تجویز می شود. شرکت تولیدکننده قصد دارد که در اولین هفته اکتبر سال میلادی جاری، یوسپرالا را وارد بازارهای دارویی کند.

       لوری موسکا، محقق در بخش آموزش و پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی می گوید:"مصرف آسپیرین روزانه، روش استاندارد پیشگیری ثانویه از حوادث قلبی-عروقی است؛ اما علایم گوارشی اغلب موجب می شوند که بیمار از ادامه مصرف این درمان مهم پرهیز کند. قطع مصرف آسپیرین روزانه برای پیشگیری ثانویه، موجب بالا رفتن قابل توجه خطر مشکلات قلبی-عروقی می شود."

       مطالعات منتشر شده نشان داده اند که مبتلایان به بیماری عروق کرونر یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و به دلیل مشکلات گوارشی اقدام به قطع مصرف آسپیرین روزانه کرده اند، 3برابر بیشتر از سایر بیماران در معرض ابتلا به حوادث جدی و کشنده قلبی-عروقی نظیر مرگ بعد از قطع مصرف دارو قرار دارند. مطالعه دیگری نشان داده که قطع مصرف آسپیرین به دنبال خونریزی گوارشی در بیماران با مشکلات قلبی-عروقی، باعث افزایش خطر وقوع مرگ تا 7 برابر سایر بیماران می شود.

       یوسپرالا برای حفاظت قلبی و نیز گوارشی در بیماران در معرض خطر ایده آل است. سیستم اثر این دارو اینتلی کوت(Intelli-COAT) نام دارد که باعث انتقال امپرازول 40میلی گرمی سریع الرهش، سپس شکل آهسته رهش این دارو و نیز آسپیرین پوشش دار در دوز 81 یا 325میلی گرمی می شود. امپرازول سریع الرهش موجود در یوسپرالا برای بالا بردن pH معده اضافه شده است. آسپیرین پوشش دار پس از بالا رفتن pH به میزان بالای 5/5، شروع به آزاد شدن می کند؛ در نتیجه، خطر زخم معده کاهش می یابد.

       آدریان آدامز، مدیرعامل شرکت آرالز می گوید:"تایید یوسپرالا، دستاورد ارزشمندی برای این شرکت است و بر مشکل بزرگ بهداشت عمومی که قطع مصر ف آسپیرین روزانه و متعاقب آن مشکلات جدی است، غلبه می کند. یوسپرالا برای این طراحی شده که به بیماران در معرض خطری که به فواید قلبی مصرف روزانه آسپیرین نیازمندند، کمک کند. طراحی شده تا ادامه درمان این بیماران امکان پذیر باشد و در عین حال، خطر تشکیل زخم های گوارشی در آنان به حداقل برسد. ما معتقدیم که یوسپرالا، گزینه درمانی مهمی در آن گروه از بیماران خواهد بود که نگران قطع مصرف آسپیرین روزانه در آنها به دلیل مشکلات گوارشی بوده ایم. دسترسی به درمان های پیشگیرانه اهمیت فراوانی دارد و در تلاش هستیم که مشکلات بیمه ای و مالی موجود سر راه دسترسی بیماران به این دارو نیز برطرف شود و این دارو با سهم بیمار کمتر از 1 دلار در روز برای هر بیمار در بازار مصرف موجود شود. تایید یوسپرالا از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا و نیز تایید اخیر زونتیویتی(Zontivity) که یک داروی ضدپلاکت خوراکی نسل جدید است، جایگاه شرکت آرالز را در آینده متفاوت خواهد کرد."

       آسپیرین، استاندارد طلایی برای پیشگیری ثانویه است. تخمین زده شده که 26/2 میلیون نفر از بزرگسالان آمریکایی، در معرض خطر ابتلا به حوادث ثانویه قلبی-عروقی قرار دارند. بروز حوادث ثانویه قلبی-عروقی در میان بزرگسالان مبتلا به بیماری قلبی که در 6 ماه گذشته یک حمله قلبی را تجربه کرده اند مشکلی جدی است. محاسبه شده که در حدود 200هزار آمریکایی در این گروه قرار دارند و طی 6 ماه پس از وقوع حمله قلبی اولیه، دومین حمله قلبی را تجربه می کنند. دستورالعمل های اخیر منتشر شده از سوی کالج بیماری های قلبی آمریکا و انجمن قلب آمریکا بر اهمیت مصرف روزانه آسپیرین تاکید کرده اند. هر چند که درمان روزانه با آسپیرین، می تواند با مکانیسم های مستقیم و غیرمستقیم، موجب مشکلات گوارشی نظیر رفلاکس معدی-مروی، زخم های معده و حتی خونریزی های گوارشی شود. در مطالعات بالینی تصادفی، یوسپرالا کاهش قابل توجه زخم های گوارشی را در کنار گرایش بیشتر بیماران به ادامه درمان در بیماران در معرض خطر زخم های گوارشی نشان داده اند.

       دیوید ولان، نویسنده این مقاله که استاد دانشگاه پزشکی سیدنی کیمل است می گوید:"ما می دانیم که بیش از یک سوم بیمارانی که باید برای پیشگیری ثانویه از آسپیرین استفاده کنند، به دلیل علایم گوارشی آسپیرین را قطع می کنند و این قطع مصرف دارو، موجب بالا بردن قابل توجه خطر مرگ و میر و وقوع مجدد حملات قلبی می شود."

       تایید یوسپرالا از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا، بر نتایج به‌دست آمده از 2 مطالعه دوسوکور تصادفی روی بیمارانی بوده است که یوسپرالا 325میلی گرمی/40 میلی گرمی(به ترتیب دوز آسپیرین و امپرازول) یا 325میلی گرمی آسپیرین روکش دار به تنهایی دریافت کرده بودند. در هر دو مطالعه، اهداف اولیه در گروه مصرف کننده یوسپرالا به‌دست آمد. گروه دریافت کننده یوسپرالا وقوع کمتر زخم های گوارشی قابل مشاهده در اندوسکوپی را در مقایسه با گروه دریافت کننده آسپیرین پوشش دار 325میلی گرمی به تنهایی گزارش کردند. همچنین، تعداد کمتری از بیماران تحت درمان با یوسپرالا، درمان خود را متوقف کردند. شایع ترین عوارض گزارش شده در بزرگسالان تحت درمان با یوسپرالا در مطالعات بالینی عبارت بودند از گاستریت، تهوع؛ اسهال، پولیپ های معده و درد غیرقلبی قفسه سینه.
منبع:PRNewswire
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: