کد خبر: ۱۲۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 18
شفا آنلاین>اجتماعی> محمدعلی مویدی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: « همیشه مواد مخدر جزو پنج عامل خطر در کشور ما است.
  تصادفات جاده ای ناشی از مصرف مواد نیز آسیب جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در محیط های کاری و صنعتی نیز حوادثی هست که متعاقب اعتیاد شکل می‌گیرد. وی می‌گوید: « به‌رغم دستاوردهای بزرگ بشریت در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری، اقتصادی و اجتماعی، جامعه جهانی در حالی وارد قرن بیست و یکم شده است که تهدیدهای ناشی از معضلات اجتماعی، بر پیشرفت و سعادت انسان‌ها سایه افکنده و رفاه آنان را با خطر، مواجه ساخته است. در این عرصه، اعتیاد به موادمخدر و روان گردان‌ها در راس تهدیدهای اجتماعی قرار گرفته، به طوری که در کنار سه بحران جهانی فقر و رشد جمعیت، نابودی محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای، موادمخدر و روان‌گردان‌ها به عنوان پدیده‌ای چند وجهی، بحران چهارم جهانی قرن حاضر تلقی شده است.»

       قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه می‌دهد: « به جرات می‌توان ادعا کرد، هیچ کشوری از این شوک فرهنگی و اجتماعی هزاره سوم در امان نبوده به طوری‌که حکومت‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با این معضل پیچیده مواجه هستند. بر اساس گزارش سال 2016 میلادی، بیش از 247 میلیون نفر از جمعیت بین سنین 15 تا 64 سال، در کشورهای مختلف جهان حداقل یک بار در سال اقدام به مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها می‌کنند. در عصر جهانی شدن، جمهوری اسلامی ایران نیز همانند سایر کشورها با پدیده شوم اعتیاد و موادمخدر مواجه بوده به گونه‌ای که متاسفانه حدود 3 درصد جمعیت 15 تا 64 سال کشورمان، به مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها اعتیاد دارند.» قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید: « بر اساس شواهد موجود، سیستم اعتیاد و قاچاق موادمخدر به عنوان سیستمی پویا، فعال، خلاق، هوشمند، داینامیک، انعطاف پذیر، با سابقه تاریخی و قدمت طولانی و با رویکرد مشتری مدار، با تعامل همه سطوح، بدون احساس خستگی و شکست و به صورت شبانه‌روزی توانسته است در همه سنین و در همه سطوح تحصیلی، مشاغل مختلف، جنسیت، متاهلین و مجردین، طبقات اقتصادی و اجتماعی متفاوت، شهری و روستایی، با علل و انگیزه‌های مختلف از قبیل زیست شناختی، روان شناختی، سنخ شناسی آسیب‌های اجتماعی، جامعه شناختی و نیز عوامل خطر، نفوذ کرده است، به‌طوریکه با بروز و شیوع این پدیده شوم، تمام مراکز حیاتی اجتماعی از جمله خانواده، مراکز آموزشی و محیط‌های کاری و محله‌های شهری و روستایی در معرض تهدید این پدیده قرار گرفته‌ و به عبارتی هیچ فرد و هیچ محیطی در امان نیست.» وی آثار فرهنگی مصرف مواد را نیز برشمرده و می‌گوید: «متاسفانه مصرف مواد در جامعه برای افراد در معرض خطر که فاقد هرگونه حمایت‌های اجتماعی، عاطفی، مهارت‌های مقابله‌ای و باورها و نگرش‌های معنوی هستند،‌ به عنوان یک هنجار مثبت ذهنی و جزئی از سبک زندگی برای تفریح، جلب توجه، کنار آمدن با مشکلات زندگی، کسب لذت کاذب، دوری از استرس و اضطراب تلقی می‌شود.» قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه می‌گوید: «اساسی‌ترین سوال این است که در شرایط فعلی رسالت مراکز علمی و دانشگاه‌ها در جهاد مقدس امر مبارزه به منظور مهار و کنترل اعتیاد به خصوص در عرصه کاهش تقاضا چیست؟» وی در گفت‌وگو با سپید می‌گوید: «در حال حاضر میزان ابتلا به اعتیاد در میان زنان و جوانان نگران کننده است. آمار گرایش زنان معتاد از سال 86 تا 90 دو برابر شده است. شمار کودکان معتاد متولد شده از زنان معتاد کم است و اقدامات بهداشتی و درمانی هنگام بارداری در این زنان در پیشگیری از تولد نوزاد معتاد موفقیت آمیز بوده است. رویکرد جهان، 100 سال پیش در مواجهه با اعتیاد، مقابله‌ای بود و از 50 سال پیش درمانی شده است؛ رویکردهای ایران در مقابل اعتیاد نیز در آغاز انقلاب اسلامی، مقابله‌ای بود اما بلافاصله ریل نگرش‌ها را به رویکرد درمانی تغییر دادیم و امروز نیز بر پیشگیری از اعتیاد متمرکز شده‌ایم. امسال نخستین اقدامی که در زمینه اعتیاد انجام دادیم، رشد 40 تا 50 درصدی بودجه پیشگیری از اعتیاد بوده است.»
رسول دیناروند
رئیس سازمان غذا و دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: