کد خبر: ۱۲۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 17
شفاآنلاین>سلامت> یادگیری ٤٠٠‌هزار دانش‌آموز در ٨‌هزار مدرسه، یعنی ایجاد یک گردان برای یک ارتش امدادی؛ یعنی بعد از ١٠‌سال کشور ٤‌میلیون ارتش امدادگر دارد.
به گزارش شفاآنلاین : 4‌میلیون سرباز برای یک ارتش بشردوست، ٤‌میلیون سرباز برای برقراری صلح پایدار، برای تسکین آلام بشری. ارتشی که در تمام کشور سرباز دارد، این یک ارتش نقطه‌ای نیست؛ این یک ارتش چریکی، یک ارتش ویژه است. اینها بخشی از حرف‌های سعید بابایی، مرد شماره یک المپیاد آماده درباره طرح دادرس است. طرح «دادرس» مخفف عبارت «دانش آموزش آماده در روزهای سخت» است. داستان این طرح با داستان چهارشنبه سیاه شین‌آباد گره خورده است. چهارشنبه‌ای که در آن به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی ٢٩ دانش‌آموز دچار جراحت شدید سوختگی شدند. ارزیابی انجام شده در حادثه شین‌آباد از میزان پایین آگاهی امدادی در مدارس کشور، چه در میان دانش‌آموزان و چه در میان مربیان خبر می‌داد. طرح دادرس هم به همین دلیل یک‌سال بعد از حادثه شین‌آباد با تعریف ٨ مهارت امدادی شامل اطفای حریق، اسکان اضطراری، حمایت‌های حیاتی، پناه‌گیری و تخلیه اضطراری، ارزیابی و کنترل علایم حیاتی، شکستگی و آتل‌بندی، خونریزی، پانسمان و بانداژ اجرایی شد.
کیلومتر هفت
  در طرح  دادرس تیم‌های ١٤ نفره دانش‌آموزی در مرحله نخست در مدرسه و در مرحله بعد در شهرستان و استان با هم به رقابت می‌پردازند و در آخرین مرحله نیز به‌صورت کشوری در رقابتی به‌عنوان «المپیاد آماده» آموخته‌ها و دانسته‌های خود را در زمینه امدادی به مقایسه و ارزیابی نهایی می‌گذارند. حالا دادرسان در چهارمین دوره المپیاد آماده به آخرین مرحله طرح دادرس یعنی مرحله کشوری رسیده‌اند. این‌جا کیلومتر هفت جاده انزلی- تالش است؛ جایی که ١٢٠٠ دانش‌آموز در چهار گروه مختلف با هم به رقابت پرداخته‌اند. اردوگاه ١١ هکتاری انزلی حالا میزبان آخرین گروه از دادرسان المپیاد آماده است. وارد اردوگاه که می‌شوی، انگار پا به یک مجموعه ورزشی گذاشته‌ای؛ طناب‌کشی، مسابقه اطفای حریق و اسکان اضطراری هر کدام در سایت مخصوص خود درحال اجراست.
رقابت با رفاقت
اطراف سایت‌ها (محل مسابقات) اردوگاه پر شده از وسایل امدادی طناب، الوار، کلاه ایمنی و ... . اسباب‌هایی که اگر ایستاده با چشمانتان در اردوگاه هم  گشتی بزنید به دلیل هموار بودن و فضای باز مناسب اردوگاه می‌توانید ببینید. اما جذاب‌تر از اسباب امدادی، دانش‌آموزان هستند که همگی یکدست لباس زرد پوشیده‌اند. کم‌کم به سمت تعدادی از همین دانش‌آموزان می‌رویم؛ ٥ دانش‌آموز خوزستانی مشغول تماشای مسابقه اسکان اضطراری تیم یزد هستند. علی، پسر خوزستانی در تعریف «المپیاد آماده» می‌گوید: «اینجا بحث مسابقه در اولویت نیست، مسأله اصلی بحث یادگیری است، مسابقه یک انگیزه برای یادگیری بیشتر است، یادگیری باعث می‌شود همیشه آماده باشیم. یک امدادگر خوب، امدادگر همیشه آماده است.» علی دانش‌آموز کلاس هشتم است. او در ادامه از رفاقت خود با بچه‌های یزد و سیستان و بلوچستان می‌گوید: «اینجا من با تمام دادرسان از تیم‌های مختلف رفیق شده‌ام و این بزرگترین بُرد من است. الان هم آماده‌ام تا دادرسان تیم یزد را در این مسابقه همراهی کنم.» علی به کاربردی بودن ٨ مهارت طرح دادرس اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «یکی از دوستان در طرح دادرس با همین مهارت جان خواهر خود را نجات داده است.»
«دادرس» خواهرم را نجات داد
«دادرس ناجی» سوژه جالبی به نظر می‌رسد؛ از علی خواهش می‌کنم تا ما را با دوست خود بیشتر آشنا کند. علی درست می‌گفت. جواد شیخی، دادرس شهر اصفهان، ناجی خواهر سه‌ساله خود، سارینا است. این دادرس اصفهانی ماجرا را این طور شرح می‌دهد: «سارینا خواهر سه‌ساله من، سر یک خودکار را قورت داد. در آن لحظه من و مادر در خانه بودیم. مادر به شدت هول شده بود، اما من طبق آموزش‌هایی که در طرح دادرس دیده بودم، سر سارینا را پایین آوردم و به بین دو کتف او فشار وارد کردم. سر خودکار هم از دهان سارینا بیرون آمد.»
اینجا هیچ‌کس تنها قدم نمی‌زند
در طرح دادرس رقابت همه به صورت گروهی است. به همین دلیل در تمام اردوگاه فردی را نمی‌بینی که تنها قدم بزند. میزان همکاری در اردو بسیار بالاست. سعید بابایی، معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان این موضوع را اتفاقی برنامه‌ریزی‌شده می‌داند و در این‌باره  می‌گوید: «همه مسابقات طرح دادرس تیمی است. این هم دلایلی دارد که یکی از آنها ایمنی دانش‌آموز است. این موضوع باعث می‌شود که همیشه دانش‌آموز در کنار مربیان و سرپرست تیم خود باشد. یکی دیگر از دلایل هم این است که ما در جمعیت هلال‌احمر نیازمند تیم‌های آماده هستیم.» بابایی صحبت‌های خود را با اعلام این‌که طرح دادرس نباید به صورت مقطعی اجرا شود، ادامه می‌دهد: «برنامه‌ریزی‌هایی را دنبال می‌کنیم تا در‌ سال آینده این دانش‌آموزان بتوانند با فعالیت تخصصی امداد نیز آشنا شوند تا حلقه امدادی ما کامل شود.»
جام بشردوستی؛ اتفاق نو
یکی از اتفاق‌های نو در چهارمین دوره المپیاد آماده «جام بشردوستی» است. این جام با توجه به اهداف و اصول نهضت به مجموعه مدال‌های المپیاد آماده اضافه شده است. در این دوره به بهترین تیم و بهترین نفر از هر تیم براساس رعایت اخلاق بشردوستی جایزه‌ای با عنوان بشردوستی اهدا خواهد شد. این موضوع تنها یک نمونه از فعالیت‌های فرهنگی‌ است که در المپیاد آماده دنبال می‌شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین زاهدی، معاون فرهنگی و امور استان‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر درباره پیوست فرهنگی در برنامه‌های سازمان جوانان  می‌گوید: «تمامی برنامه‌هایی که در حوزه جوانان انجام می‌شود، دارای پیوست فرهنگی و اخلاقی است.»
آموزش؛ راه افزایش مهارت جوانان
همزمان با روز پایانی چهارمین دوره مسابقات کشوری المپیاد آماده طرح دادرس، دکتر سید امیرمحسن ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز ضمن حضور در اردوگاه مهر بندر انزلی، از نزدیک شاهد روند برگزاری این دوره از رقابت‌های دادرسان بود. ضیایی با تأکید بر افزایش مهارت‌های جوانان گفت: «جامعه ما، جامعه جوانی است که به سمت میانسالی درحال حرکت است. تعداد زیادی از مردم در سال‌های آینده به سنین بالای ٦٠‌سال خواهند رسید و تغییر موقعیت خواهند داد. طبیعی است که باید نسبت به تغییر موقعیت برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم. جامعه جوان نیاز به اشتغال دارد. باید سبک زندگی مناسب را در جامعه ترویج کرد. سن جامعه در سال‌های آتی بالا خواهد رفت، پس ما هم باید کیفیت جوانی را بالا ببریم.» ضیایی ادامه داد: «بسیاری از جوانان ما تنها یک برنامه رسمی در آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند. بسیاری از زمان‌های خوب جوان از دست می‌رود و این موضوع نتایج مناسبی را به دنبال ندارد. باید توجه بیشتری به این مسأله شود و منابع مالی بیشتری به این موضوع اختصاص پیدا کند.» او در ادامه با اشاره به فرصت محدود بازدید از مراحل اجرای المپیاد آماده، اظهار کرد: «این دوره از مسابقات طراحی خیلی خوبی داشت. ضمن توسعه مفاهیم و اجرای عملی آموزش‌ها، شاهد حضور اعضا از سراسر کشور و حتی شهرهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بودیم.» او با اشاره به وظایف جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان دستگاهی که وظیفه پاسخگویی در سوانح و حوادث کشور را برعهده دارد، تصریح کرد: «ترویج صلح، بشردوستی، کمک به سلامت افراد جامعه و تکریم مردم از دیگر وظایف و مأموریت‌های مختلفی است که جمعیت هلال‌احمر دارد.» ضیایی با بیان این‌که افزایش مهارت‌های امدادی جوانان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، افزود: «باید با آموزش مهارت‌های جوانان عضو را در راستای مأموریت‌های جمعیت افزایش بدهیم.»
خانواده‌ها علاقه‌مند به حضور در فعالیت‌های هلال هستند
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه با تأکید بر امر آموزش بیان کرد: «لازم است در فضاهایی که دانش‌آموزان حضور دارند چه مدارس محل تحصیل و چه در اماکن تجمع افراد، این آموزش‌ها ارایه‌ شده و خروجی را ارزیابی کنیم.» ضیایی با اشاره به تنوع فعالیت‌های سازمان جوانان اضافه کرد: «کارهای دیگری در سازمان جوانان جمعیت در حال انجام است که برنامه اردوها تنها بخشی از این فعالیت‌هاست و با حضور دانش‌آموزان و اعضای کانون‌های جوانان در فضاهای مختلف، براساس اقتضای زمان در سازمان جوانان کارهای متفاوتی رقم می‌خورد.» او ضمن مثبت ارزیابی‌کردن فعالیت‌های صورت‌گرفته در طرح دادرس بر افزایش حمایت و گسترش این طرح تأکید کرد و گفت: «خوشبختانه این طرح حدود ۸‌هزار کانون دانش‌آموزی در مدارس کشور را در بر گرفته است و طبق آمار، در چهارمین دوره مسابقات المپیاد آماده بیش از ۴۰۰‌هزار نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ضرورت تلاش‌های بیشتر در زمینه گسترش طرح دادرس خاطرنشان کرد: «این آمار مشارکت کافی نیست و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد و منابع بیشتری را به خدمت بگیریم. امید داریم با پیوستن تمام دانش‌آموزان به این نهضت تعداد بیشتری از دانش‌آموزان آماده در تمام زمینه‌ها، به‌عنوان افراد مفید و برای حضور و رویارویی با مشکلات و روزهای سخت جامعه تربیت کنیم.» ضیایی با بیان این‌که خانواده‌ها علاقه‌مند به حضور در فعالیت‌های هلال‌احمر هستند، گفت: «این ارتباط دو‌جانبه است. از یک‌سو جمعیت باید ظرفیت‌های لازم را برای همه افراد علاقه‌مند ایجاد کند و از سوی دیگر خانواده‌ها باید دانش‌آموزان را به حضور در فعالیت‌های هلال‌احمر تشویق کنند تا درنهایت برسیم به جایگاهی که شاهد تحقق شعار خانواده‌های آماده در مرحله عمل باشیم.»
جنس فعالیت‌های هلال
از نوع ایثار و ایثارگری است
آخرین مرحله از مسابقات المپیاد آماده، مراسم اختتامیه این المپیاد بود که با حضور مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر کشور برگزار شد. حبیبی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دادرسان، اظهار کرد: «راهیابی شما به مسابقات کشوری المپیاد آماده، از میان ۴۰۰‌هزار دانش‌آموز آموزش‌دیده طرح دادرس که در سطح کشور در این مسابقات مشارکت داشتند، قابل تقدیر است و به دلیل این‌که راه خوب بودن و خوبی کردن را انتخاب کرده‌اید به شما تبریک می‌گویم.» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت قدردانی از اندیشمندان، بزرگان و معلمان بیان کرد: «پیشرفت یک جامعه با وجود اندیشمندان، معلمان و بزرگان محقق می‌شود و همه ما باید قدردان آنها باشیم.» او با اشاره به این‌که جنس فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر از نوع ایثار و ایثارگری است، اضافه کرد: «این‌که جمعیت هلال‌احمر بعد از گذشت ۱۵۰‌سال از تأسیس، همچنان محبوب و محل رجوع انسان‌ها است، به دلیل اصول انسانی و بشردوستانه این جمعیت و اصول مترقی خدمات داوطلبانه است و این همان اصولی است که باعث شده شما اکنون اینجا باشید.» حبیبی در جمع دادرسان ضمن تأکید بر اهمیت فعالیت دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت ابراز کرد: «تکریم انسان‌ها، حفظ جان انسان‌ها، کاهش آلام بشری و گسترش دوستی و صلح پایدار در جامعه از اهداف بلند و متعالی جمعیت هلال‌احمر است که سازمان جوانان در این راستا فعالیت می‌کند.» او با بیان این‌که در سازمان فعالیت‌ها به دو بخش عمده امدادی و بشردوستی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: «در بحث امدادی مهم‌ترین فعالیت سازمان جوانان طرح دادرس و آموزش مهارت‌های امدادی و کمک‌های اولیه به دانش‌آموزان است و در بخش بشردوستانه با آغاز مسابقات گفت‌وگوی بشردوستی تلاش می‌کنیم كه با گفت‌وگو به همدلی و تأمل در جامعه و درنهایت تحقق اهداف سازمان دست یابیم.» حبیبی بیان کرد: «در طرح دادرس دانش‌آموزان علاوه بر آن‌که یاد می‌گیرند به خود و خانواده و دوستان کمک کنند، آموزش‌هایی را فرا می‌گیرند که بتوانند مدافع جامعه باشند. در این طرح دانش‌آموزان فرا می‌گیرند در حوادث پیش از رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه، از مهارت‌های خود استفاده کرده و در محل وقوع حوادث با خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان مثمر ثمر باشند.» او با یادآوری خاطره تلخ آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد و سوختن دانش‌آموزان گفت: «اگر دانش‌آموزان آموزش‌های اطفاي حریق را فرا گرفته بودند، شاید تلخی این حادثه کمتر بود و ما در اجرای طرح دادرس به دنبال تحقق جامعه و شهری ایمن هستیم و در این مسیر یقینا آموزش‌های ارایه‌شده عمق دانش امدادی را در دانش‌آموزان تقویت کرده و ضمن افزایش توانمندی‌های امدادی آنها می‌توانیم شاهد تأثیرات بیشتر در گسترش و ایجاد جامعه‌ای تاب‌آور باشیم.»
باشگاه بزرگ بشردوستی
به وجود آورید
عبدالرسول وصال، مدیرمسئول روزنامه شهروند نیز دیگر سخنران مراسم اختتامیه المپیاد آماده بود. او در این مراسم صحبت‌های خود را با این پرسش از دانش‌آموزان آغاز کرد که «بزرگترین و برجسته‌ترین فعالیت حضرت امام چه بود؟» مدیرمسئول روزنامه شهروند در این‌خصوص گفت: «امام خمینی(ره) نگرش ما نسبت به دین، انسانیت و استقلال را تغییر دارد. دین را به درون اجتماع آورد و با اشرافی‌گری مبارزه کرد.» وصال، خطاب به دانش‌آموزان گفت: «شما نیز باید ادامه‌دهنده راه امام راحل باشید و سعی کنید با توجه به اهداف‌تان نگرش‌ها را در مورد حقوق بشردوستانه تغییر دهید. باید احترام به هم‌نوع و احترام به طبیعت را  در جهان امروز که انسان همه چیز را قربانی خود می‌کند، تغییر دهید. باید یک حرکت اجتماعی جدید شروع و جامعه زیست‌پذیر را تجربه کرد. باید اصول مدافعه‌گری را بیاموزیم و ترویج دهیم.» عبدالرسول وصال در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت حضور در شبکه‌های اجتماعی گفت: «شما باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشید و یک باشگاه بزرگ بشردوستی به وجود آورید.» گفتنی است كه در ادامه از سوی مدیرمسئول روزنامه شهروند به امیدرضا نیکبخت، دادرس پاسخ‌دهنده به سوال هدیه‌ای اهدا شد. همچنین از برترین‌های مسابقات اصلی و جانبی با اهدای مدال و جایزه تقدیر شد. در پایان رقابت‌ها و در‌مجموع امتیازها تیم‌های آماده استان یزد، مازندران و خوزستان به ترتیب در مکان‌های اول تا سوم قرار گرفتند. با پایان مراسم اختتامیه، ماراتن چهارمین دوره مسابقات المپیاد آماده به پایان رسید؛ المپیادی که می‌تواند جمعیت هلال‌احمر را به شعار «هر خانواده، یک امدادگر» نزدیک کند.شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: