کد خبر: ۱۲۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 16
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن تاکید بر اینکه تعداد فرزندخواندگی نسبت به سال های گذشته رو به افزایش است، گفت: در ازای هر کودک بهزیستی ۷.۵ خانواده متقاضی برای فرزندخواندگی وجود دارد و در سال ٩٤ نسبت به سال ٩٣ ، حداقل ٣٠ درصد رشد واگذاری فرزندخوانده داشته‌ایم و این رقم درسال جاری نیز افزایش خواهد یافت.
به گزارش شفا آنلاین،حبیب الله مسعودی فرید ضمن اشاره به تصویب قانون جدید فرزندخواندگی در سال 94،اظهار کرد: در قانون قبلی فرزندخواندگی فقط اجازه واگذاری فرزند بی‌سرپرست را داشتیم؛ اما اکنون کودکان بدسرپرست هم می‌توانند به خانواده‌ها سپرده شوند البته به شرط آنکه این موضوع برای قاضی اثبات شود که خانواده جدید می‌تواند کودک را به سرپرستی بگیرد و در این بین بهزیستی فقط نقش مشاور و کارشناس را دارد.

وی ادامه داد: همچنین آنکه در قانون گذشته ثلث مال باید به نام فرزند می‌شد این در حالی بود که بسیاری از خانواده‌ها شرایط خوبی داشتند اما از نظر مالی درآمد بالایی نداشتند. در نتیجه در قانون جدید مسؤولیت سپردن کودکان در چنین خانواده‌هایی با بررسی تمهیدات از سوی قاضی پرونده انجام می شود و قاضی بر اساس آن تصمیم گیری می‌کند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: قانون جدید فرزندخواندگی در سال ۹۲ در ۳۷ ماده و ۱۷ تبصره با عنوان حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به تصویب مجلس و آئین نامه اجرایی آن نیز ۲ سال بعد به تصویب هیئت وزیران رسید و در حال حاضر ملاک واگذاری فرزند، این قانون است.

فرید همچنین به اولویت های واگذاری اشاره کرد و گفت: اولویت اول با زوجین نابارور است و باید ۵ سال از ازدواج آنها گذشته باشد و مدارکی مبنی بر عدم باروری از سوی پزشک قانونی به بهزیستی ارائه کنند،اولویت بعدی نیز با والدینی است که فرزند دارند اما متقاضی فرزندخواندگی دیگری هستند و در آخر نیز دختران و زنان بالای ۳۰ سال و مجرد یا زنانی که ازدواج کرده و در حال حاضر تنها زندگی کنند.

وی درخصوص زنان و دختران مجرد بالای 30 سال اظهار کرد: امروز با توجه به شرایط تسهیل یافته فرزندخواندگی و طبق ماده ۵ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست دختران مجرد بالای ۳۰ سال و زنان بدون شوهر نیز می توانند مادر شوند و زمینه ساز پرورش یک کودک دختر باشند، زیرا براین باوریم که داشتن یک خانواده تک سرپرست بهتر از نگهداری کودکان در مراکز است.

وی همچنین به یکی دیگر از بندهای قانون فرزندخواندگی جدید اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون، ایرانیان خارج از کشور نیز می توانند متقاضی فرزند باشند.


معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۰۰ مرکز شبانه روزی برای نگهداری کودکان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۳۴ شیرخوارگاه و سایر آنها برای کودکان ۳ تا ۶ سال، ۶ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۸ سال است.

فرید در ادامه ضمن اشاره به افزایش روند واگذاری کودکان به فرزندخواندگی در کشور، با بیان آنکه اکنون 9800 کودک در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند گفت: سالانه ۱۵۰۰ کودک واگذار و ۸۰۰ کودک از مراکز ترخیص می شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه هر چه سن کودک بیشتر می شود، درصد شانس فرزندخواندگی وی نیز کم ترخواهد شد ؛به طوریکه اغلب افراد تمایل به سرپرستی نوزادان را دارند در حالیکه تعداد آنها نسبت به کودکان بالای 5 سال بسیار کمتر است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی ادامه داد: متاسفانه این تصور وجود دارد که هرچه سن کودک کمتر باشد،ارتباط گیری با وی راحت تر خواهد بود در حالیکه اینگونه نیست و بسیاری از کودکان بیش از یک سال حاضر در مراکز ، هیچ مشکلی در این زمینه ندارند.

فرید افزود: افرادی که متقاضی سرپرستی کودکان کمتر از یک سال هستند باید مدت زمان زیادی پشت نوبت بمانند درحالیکه برای کودکان بزرگتر این مسئله وجود ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: در تلاش هستیم تا با فرهنگ سازی های صحیح تمایل به سرپرستی کودکان در سنین بالاتر را در کشور افزایش دهیم.
برچسب ها: فرزند ، اجتماعی ، قانونی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: