کد خبر: ۱۲۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 17
رئیس انجمن آترواسکلروزایران درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین تاکید کرد:
شفاآنلاین :سمیه شاملو/رئیس انجمن آترواسکلروزایران با بیان اینکه یکی ازعلل افزایش تعداد بیماران قلبی ،افزایش امکان تشخیص وشناسایی این بیماران است، از ضعف درپیشگیری اولیه ازبیماری های قلبی سخن به میان آورد

وی گفت:خوشبختانه طی سالهای اخیرشاهد پیشرفت های خوبی درزمینه تشخیص ودرمان بیماری های قلبی درشهرهای مختلف کشوربوده ایم.هرچند ازنظرتجهیزات هنوزبرخی شهرها به سطح مطلوبی نرسیده اند.

 دکترمسعود قاسمی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن اعلام این مطلب گفت :اگر ما پزشک متخصص و فوق تخصص را به نقاط مختلف کشور بفرستیم اما در انجا امکانات وتجهیزات لازم دراختیارش نباشد بی تردید پزشک متخصص  ما فقط در آنجا ناچار است وقت بگذراند.چراکه امکانات و نیروی متخصص لازم و ملزوم هم هستند. هرچند از لحاظ تجهیزات، شهرستان ها پیشرفت کرده اند ولی هنوز به سطح قابل قبولی نرسیده اند و ما در زمینه ی توزیع ابزارها و تجهیزات پزشکی جای کارزیادی داریم.
رئیس انجمن آترو اسکلروز ایران،در مورد ضعف در درمان بیماری های قلبی در کشور گفت:  این ضعف دو بعد دارد .بهتر است ابتدا به ضعف در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و تربیتی بپردازیم .ما اصل اول را پیشگیری می دانیم .بزرگترین ضعف کشور ما و همچنین بسیاری از کشورهای دنیا در پیشگیری اولیه می باشد .حال آنکه پیشگیری اولیه از دوران بارداری مادر آغاز می شود. مادر باید روشهای تغذیه ای مناسب را اتخاذ کند؛  تا آن جنینی که قرار است نوزاد ، رشد کند و مراحل کودکی ،جوانی ،میانسالی و پیری را سپری کند با تغذیه مناسب وشیوه ی زندگی استاندارد ،ابتلا به هرنوع بیماری اعم از بیماریها ی قلبی و ...را به حداقل ممکن برساند.
 وی افزود: بعد از تولد نیز در دوران کودکی، فرزند باید الگو گیری مناسبی از والدین در جهت تغذیه مناسب و ورزش داشته باشد. همچنین در مدرسه مسائل تغذیه و ورزش باید به کودک آموزش داده شود و این آموزش ها تا حد بسیار زیادی مسیر را برای شروع روند بیماری های قلبی و عروقی وسایر بیماری ها مسدود می کند.
 

دکتر قاسمی بیان کرد:در حال حاضر در دنیا ،به خصوص در کشورهای در حال توسعه یکی از مشکلات، پائین آمدن سن دیابت نوع دو می باشد.این بیماری زمانی بیماری بزرگسالان بود، ولی بیش از یک دهه است که  سن این بیماری در دنیا کاهش یافته و شروع سن آن از 13 ، 14 سالگی  و شاید حتی قبل تر از آن باشد. این بیماری نزدیک به 90 درصد بیماریهای دیابت دنیا را تشکیل می دهد .
وی همچنین تأکید کرد: باید به کمک خانواده ها و مدارس فرهنگ  و روش زندگی درست را به کودکان ونوجوانان آموزش دهیم.تا با ادامه ی شیوه ی صحیح زندگی، در بزرگسالی و میانسالی هم ،سلامت خود را حفظ کنند.
  دکتر قاسمی خاطر نشان کرد: برخی از کشورها مانند کشورهای اسکاندیناوی(فنلاند ، نروژ،سوئدو...) به دلیل جمعیت و وسعت جغرافیایی کم وهمچنین برنامه ریزی طولانی مدت ،در زمینه ی پیشگیری اولیه ،در مدت 15 سال توانسته اند، شیوع بیماری های قلبی و عروقی  را که در صدر جدول بوده اند را به پائین ترین سطوح برسانند و آمار بیماری های قلبی و عروقی را بسیار کاهش دهند.
 وی افزود: موضوع دیگر مربوط به تشخیص بیماری های قلب وعروق است، که کشور ما یک سیر پیش رونده  در این زمینه داشته است، و آن هم با توجه به در اختیار داشتن امکانات تشخیصی پیشرفته از جمله:اکوکاردیوگرافی،آنژیوگرافی، سی تی آنژیوگرافی و...بوده است.بدون شک ما همراه و همگام با کشور های پیشرفته ی دنیا از بهترین و اولین تکنولوژی های روز دنیا در زمینه ی تشخیص و درمان بیماری های قلب و عروق بهره برده ایم .هر چند که به دلایلی هزینه های گزافی بابت خرید و واردات این تجهیزات پرداخته ایم.اما مشکلات باعث نشد که از علم و تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم.
 متخصص بیماری های قلب وعروق گفت:ما باید به جایی برسیم که از لحاظ تشخیص ، درمان وتجهیزات پزشکی در سراسر کشور به یک توزیع همگون وبرابر برسیم. اگر ما پزشک متخصص و فوق تخصص را به نقاط مختلف کشور بفرستیم ؛اما در انجا امکانات وتجهیزات لازم نباشد و با نقصان امکانات مواجه باشیم ،پزشک متخصص  ما فقط در آنجا ناچار است وقت بگذراند.در واقع امکانات و نیروی متخصص لازم و ملزوم هم هستند.از لحاظ تجهیزات شهرستان ها پیشرفت کرده اند ولی هنوز به سطح قابل قبولی نرسیده اند و ما در زمینه ی توزیع ابزارها و تجهیزات پزشکی جای کار داریم.البته این امر نیازبه برنامه ریزی  و اختصاص بودجه ای قابل توجه دارد که ابتدا باید امکانات زندگی ورفاه پزشک و تیم پزشکی مهیا شود و سپس لوازم و تجهیزات پزشکی در اختیار نیروی متخصص قرارگیرد.
  وی افزود: ما در زمینه ی درمان تمام روشهایی که در دنیا قابل اجرا است، دراختیار داریم ، و به صورت کاملاً روتین و استاندارد، تشخیص ودرمان صورت می گیرد.از جمله:باز کردن رگ ،گذاشتن دریچه ها، روش های درمانی با دارو های پیشرفته و فوق پیشرفته و... همه ی این موارد را مدتهاست که در کشور انجام می دهیم.
رئیس هجدهمین کنگره ی قلب و عروق ایران گفت:البته یکی از دلایل پیشرفت کشورهای اسکاندیناوی وسعت زیادشان و جمعیت کم است که باعث دسترسی آسان به تجهیزات و امکانات و قابل کنترل بودن این کشور ها شده است. وسعت کم این کشورها وجمعیت 4، 5 میلیونی آنها در مقایسه با کشور پهناوری چون ایران با هشتاد میلیون نفر جمعیت ،بی شک کار بیشتر و جدی تری می طلبد؛ هرچند که در حال حاضر هم در زمینه ی تشخیص ودرمان در سطح مطلوب و استانداردی در دنیا هستیم ولی باز نیازمند این هستیم که از لحاظ جغرافیایی توزیع متناسب متخصص و امکانات را ایجاد کنیم.ما اگر یک متخصص  بنام قلب و عروق وشاگرد اول دانشگاه  را برای اجرای طرح به یک جای دور افتاده بفرستیم، که تنها تجهیزات آنجا یک دستگاه اکوکاردیوگرافی مستعمل می باشد ؛فایده ای ندارد. چراکه ایشان در مرکزی آموزش دیده و با دستگاه های فوق پیشرفته ای کار کرده که در اختیار ندارد؛ در نتیجه اعزام نیروی متخصص، بدون تجهیزات ، هدر رفت نیرو است.
 این متخصص قلب تصریح کرد: پیشگیری ثانویه به این معناست که فردی که مشکل قلبی برایش تشخیص داده شد، یا یک حادثه ی قلبی را گذراند، از یک برنامه وشیوه ای خاص در زندگی پیروی کند؛ تا بر اساس این برنامه احتمال حادثه قلبی را به حداقل برساند؛ که در این میان رسانه ها نقش تأثیرگذار و بااهمیتی دارند؛ چرا که یک پزشک در نهایت می تواند به بیماران یا دانشجویانش شیوه های پیشگیری و مراقبتی را انتقال دهد، ولی به واسطه ی رسانه ها این دانش و آگاهی در سطح بسیار گسترده تر منتشر می شود ،ودر این زمینه کشور ما گامهای مؤثر و خوبی برداشته است. از یک سو آگاهی های اجتماعی بالاتر رفته و از سوی دیگرامکانات تشخیص ودرمان پیشرفت مطلوبی کرده است.
قاسمی تاکید کرد:خیلی از اوقات گفته می شود که آمار بیماران قلب و عروق افزایش پیدا کرده؛ بله  این درست است؛ اما یادمان باشد که بخشی از این آمار به دلیل افزایش امکان تشخیص بیماری است .در گذشته عده ی زیادی از بیماران به دلیل کمبود امکانات تشخیصی یا عدم آگاهی کافی بیمار برای مراجعه ی به موقع ،تشخیص داده نمی شدند ؛بنابراین در کار تشخیص ،ما هرچقدر بیشترگام برداریم با بیماران بیشتری مواجه می شویم که اگربیماران برنامه های مراقبتی را در مورد خودشان اجرا کنند پیشگیری ثانویه  بیشتری هم خواهیم داشت.  

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: