کد خبر: ۱۲۳۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 16
شفا آنلاین>سلامت>در نمایشگاه کتب علوم دارویی و پزشکی به دلیل اینکه سال نخست خود را تجربه می کند برخی ضعف ها مثل عدم استقبال ناشران در آن به چشم می خورد.
به گزارش شفا آنلاین،ایران فارما نمایشگاه تخصصی است که به طور مستقل از طرف سندیکای برای بار دوم در مصلی تهران برگزار می شود، این نمایشگاه یکی از بهترین محل های برای نمایش رشد صنعت داروسازی کشور محسوب می شود و امسال برای نخستین بار برای ارتقا سطح علمی و فرهنگی محققان و دانشجویان و اطلاع آن ها  از تازه های نشر بوده همچنین فرصت مناسبی برای ناشران علوم پزشکی و دارویی است.

نمایشگاه کتب علوم دارویی و پزشکی به دلیل اینکه سال نخست خود را تجربه می کند برخی ضعف ها مثل عدم استقبال ناشران ، جانمایی بخش کتاب  نیز در آن به چشم می خورد که امید است به همت مسئولان این موضوعات مرتفع شده و سال آینده با قوت هر چه تمام تر و بهتر برگزار شود.

2هزار جلد کتاب در نمایشگاه ایران فارما
مهرشاد کاظمی، مشاور عالی مدیرکل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران درخصوص برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های علوم داوریی، پزشکی و دانشگاهی اظهار کرد: نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های علوم داوریی، پزشکی و دانشگاهی همزمان با دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران‌فارما) از 24 تا 26 شهریو‌رماه با عرضه بیش از دو‌هزار عنوان کتاب از سوی 19 ناشر برگزار می‌شود.

ایران فارما فرصتی طلایی برای دانشجویان علوم پزشکی و دارویی
کاظمی اظهار کرد: توجه به ارتقاء سطح فرهنگی فعالان عرصه صنعت داروسازی کشور همچنین تسهیل دسترسی دانشجویان، متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه به کتاب‌های خاص علوم دارویی و پزشکی از اهداف برپایی این نمایشگاه است.

وی با اشاره به تاثیر این نمایشگاه در دسترسی آسان‌تر دانشجویان حوزه سلامت به منابع تخصصی گفت: گردهم آمدن ناشران تخصصی حوزه پزشکی و سلامت در کنارهم و در فضایی محدود‌تر نسبت به نمایشگاه‌های معمول کتاب که هر ساله برگزار می‌شود، فرصتی را فراهم می‌کند تا دانشجویان با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید علاوه بر آشنایی با تازه‌های نشر، کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.  

یکی از دانشجویان داروسازی در این باره گفت: کتاب ها تخفیف های خوبی داشت بسیاری از کتب پزشکی و دارویی گران بوده و خیلی از دانشجویان توان مالی برای خرید آن ها را ندارند این نمایشگاه فرصت خوبی برای خرید ارزانتر این کتاب ها است اما ای کاش برای دانشجوهای این رشته به طور کلی در تمام سال از سوی ناشران قدری تخفیف در نظر گرفته شود بیشتر ما مجبوریم کتاب ها را از کتابخانه دانشگاه تهیه کنیم با در نظر گرفتن تخفیف به دانشجویان و چرخیدن چرخ اقتصاد حوزه نشر کمک می شود.
 
ایران فارما، تحقق فرهنگ کتاب در کنار صنعت 
کاظمی با اشاره به اینکه نخستین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما)، صرفا به‌عنوان یک نمایشگاه دارویی و با رویکرد توجه به جنبه‌های فناوری و اقتصادی برگزار شد، افزود: شورای سیاست‌گذاری دومین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته به‌‌منظور افزایش سطح علمی، فرهنگی و همچنین ارتقاء جایگاه نمایشگاه، نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی مرتبط با علوم دارویی و پزشکی را برگزار می‌کند برگزاری این نمایشگاه زمینه‌های ارتباط نزدیک‌تر محققان، صنعتگران و علاقه‌مندان را فراهم می‌کند.
 
ناشران از ایران فارما استقبال نکردند
مشاور عالی مدیرکل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران درباره استقبال ناشران از نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های علوم داوریی، پزشکی و دانشگاهی اظهار کرد: با توجه به وجه تخصصی این نمایشگاه، به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین چالش‌های این دوره، ناآشنایی ناشران با نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب است.

وی ادامه داد: نمایشگاه تخصصی کتاب‌های تخصصی علوم داوریی، پزشکی و دانشگاهی پیش‌ از این سابقه ای نداشت علاوه براین تعداد ناشران تخصصی حوزه دارو چندان زیاد نیست بنابراین فضای در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه کتاب حدود 500 متر در نظر گرفته شده است؛ اما عرضه بیش از دو هزار عنوان کتاب نشان از استقبال ناشران دارد.

استقبال از کتاب های سلامت برای کودکان 
فرهاد تیمورزاده مدیرمسئول انتشارات پزشکی دارویی تیمورزاده که یکی از بزرگترین غرفه ها را در نمایشگاه کتب‌ علوم دارویی، پزشکی و دانشگاهی به خود اختصاص داده، گفت: ما در این نمایشگاه به علاوه کتب تخصصی کتاب های حوزه سلامت برای عموم را نیز در معرض دید شرکت کنندگان ایران فارما قرار دادیم و حدود 850 عنوان کتاب در غرفه انتشارات ما به فروش می رسد.

مدیرمسئول انتشارات پزشکی دارویی تیمورزاده با اشاره به اینکه این نمایشگاه محل حضور متخصصان و محققان علوم دارویی کشور است، افزود: ما کتاب های با مضمون آموزه های پزشکی و سلامت کودکان را با این تفکر که متخصصان و محققان علوم پزشکی و دارویی در نمایشگاه علاقه دارند فرزندانشان از کودکی با این مسائل آشنا شوند به این نمایشگاه آوردیم. 

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب در فروش کتاب های سلامت برای کودکان گفت: علاوه بر استقبال از فروش کتاب های تخصصی علوم  پزشکی و دارویی با وجود اینکه تعداد اندکی کودک در نمایشگاه شرکت می کنند و بیشتر مخاطبان دانشمندان و محققان علوم پزشکی هستند اما فروش کتب کودک در حوزه سلامت با استقبال رو به رو شد طوری که ما اصلا انتظار این میزان فروش را نداشتیم.

تیمورزاده با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا مخاطبان نمایشگاه های کتاب کودک، پدرو مادران این رده سنی هستند، گفت:در واقع پدر و مادرها با توجه به سلایق، علایق و استعدادها و به منظور ارتقا رشد و هوش کودکانش کتاب ها را خریداری می کنند در ایران این تفکر برای برپایی نمایشگاه و حضور ناشران وجود ندارد اما همین نمایشگاه با وجود تخصصی بودن و نبود کودکان برای فروش این موضوع را هر چه بیشتر برای ما ثابت می کند.

ناشران که حاضر به شرکت نشدند ضرر کردند
مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده با توضیح در مورد اینکه بسیاری از ناشران دراین نمایشگاه شرکت نکردند، گفت : بسیاری از ناشران با تفکر اینکه این نمایشگاه بسیار تخصصی بوده و بیشتر در حوزه معرفی داروها و صنایع و ماشین آلات داروسازی است در نتیجه کتاب و فروش آن مورد توجه قرار نمی گیرد در ایران فارما شرکت نکردند.

وی با اشاره به اینکه انتشارات ما با انتظار فروش صفر و برای امتحان درنمایشگاه کتاب ایران  فارما شرکت کردیم، گفت: با توجه به  اینکه نمایشگاه دارویی ایران فارما سال دوم و نمایشگاه کتاب آن سال نخست را تجربه می کند امیدی به فروش نداشتیم اما تصممیم گرفتیم برای نمایش کتب و امتحان میزان اقبال محققان، دانشجویان و سایر شرکت کنندگان در آن حضور پیدا کنیم. 

تیمورزاده ادامه داد: به نظر من سایر ناشران که حاضر به شرکت در ایران فارما نشدند اشتباه کردند زیرا من این نمایشگاه را فرصت خوبی حتی برای فروش کتاب های سلامت کودکان و عموم مردم می دانم و ما نمایشگاه کتب علوم دارویی و پزشکی را در تقویم سالیانه خود برای فروش و حضور درج کرده و سال بعد هم شرکت می کنیم.

ارزانی غرفه های کتاب پوئنی برای ناشران
تیمورزاده با اشاره به اینکه مسئولان نمایشگاه برای حضورناشران قیمت های بسیار کمی را برای غرفه ها در نظر گرفتند، گفت: میزان هزینه هر غرفه در مصلی به طور عادی در نمایشگاه ها حتی از نمایشگاه بین المللی بیشتر است اما در این نمایشگاه قیمت متراژ حضور برای ناشران بسیار کم بوده و حتی از متوسط هزینه غرفه در نمایشگاه کتاب هم کمتر است و این یکی از نکات بسیار خوب نمایشگاه کتاب ایران فارما است.

جانمایی بهتر انتظار ناشران برای سال های بعد 
مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده در خصوص جانمایی نمایشگاه گفت: نمایشگاه ایران فارما نمایشگاه صنعت داروسازی کشور بوده و دومین سال خود را می گذراند افتتاح نمایشگاه کتب در کنار ان یک تفکر بسیار خوبی است  به دلیل صنعتی و علمی بودن خیلی نباید انتظار داشت که بخش کتاب را در بخش های آغازی جانمایی کنند. 

وی با اشاره به اینکه ممکن است مسئولان مصلی محدودیت های از لحاظ پهنا نمایشگاه برای اشغال فضا قائل شده باشند، افزود : اگر نمایشگاه کتاب در ردیف های کناری وعرض غرفه های نمایشگاه دارویی صنعتی یا برخی قسمت هایی که کمی در آن جا فضای هایی خالی قرار داشتند بهتربود اما چون متولی مصلی است این امکان وجود دارد که از این لحاظ مسئولان اجرایی ایران فارما با برخی محدودیت ها مواجه بودند چون کل نمایشگاه از لحاظ نقشه در بین دو خط طولی بلند قرار دارد. 

برخی از ناشران نمایشگاه از حضور خود در نمایشگاه راضی بودند اما از جانمایی نمایشگاه کتاب شکایت داشتند، نمایشگاه کتب علوم دارویی، پزشکی و دانشگاهی در انتهایی ترین بخش نمایشگاه قرار داشت.

 این ناشران اظهار داشتند که وقتی از درب ورودی در درون نمایشگاه قدم می گذاری پس از دیدن غرفه هایی دارویی در بخش ابتدایی و پس از آن غرفه های بزرگ ماشین  آلات و صنایع دارویی در انتهایی ترین بخش به قسمت ناشران وارد شده و با غرفه کتاب ها رو به رو می شوید.

یکی از مسئولان فروش غرفه ها در این باره گفت: بهتر است کتاب ها و ناشران در پس این همه ماشین آلات،دستگاه ها، اتاقک هایی مربوط به صنعت داروسازی قرار نگیرند و در قسمتی جانمایی شود که محققان، تولید کننده و سایر شرکت کنندگان در گذر از بخش های اصلی و در راه حرکت برای مشاهده بخش دارویی و صنعتی چشمشان به کتاب ها افتاده و با آن ها آشنا شوند هر چه به قسمت انتهایی نزدیک می شویم تعداد افراد کمتری را در نمایشگاه می بینیم در صورتی که شلوغی و ازدحام در بخش های ابتدایی به وضوح دیده می شود.

تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه نشر
وی درباره تاثیر برگزاری این نمایشگاه در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از وجوه اقتصاد مقاومتی ایجاد ظرفیت و زمینه‌سازی برای رونق بخشیدن به تولیدات داخلی است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی در حوزه نشر تلاش دارد تا زمینه‌های عرضه بهتر کتاب‌ها و دسترسی آسان‌تر مخاطبان‌ را فراهم سازد و برپایی نمایشگاه‌های کتاب‌های تخصصی با همین هدف صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به‌طور قطع برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کمک موثری در اقتصاد نشر است از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از برگزاری نمایشگاه‌هایی که به گفته مقام معظم رهبری تکیه بر توانمندی‌های داخل داشته استقبال می‎کند بنابراین سال آینده شاهد برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی علوم دارویی، پزشکی و دانشگاهی هستیم علاوه بر این به‌نظر می‌‌رسد که این نمایشگاه قابلیت لازم را برای برگزاری سطح بین‌المللی نیز دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: