کد خبر: ۱۲۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 15
شفاآنلاین>اجتماعی>«پاشو دیگه بچه! لنگ ظهره، چقد می خوابی؟ فردا پس فردا که مدرسه باز شد، نمی تونی بموقع بیدارشیا!!» این جمله و جمله‌هایی شبیه آن را این روزها زیاد می‌گوییم و می‌شنویم.
به گزارش شفا آنلاین : یکی از آفت‌های روزهای تعطیل و بویژه تعطیلات فصل تابستان، بیدارماندن‌های شبانه و خوابیدن تا ظهر روز بعد است. این بی‌نظمی‌ها در خواب سبب به هم خوردن ساعت بیولوژیک بدن شده و فرد نمی‌تواند با انرژی و سرحال روز خود را شروع کند. خوب است بدانید که هورمون رشد در طول خواب شبانه ترشح می‌شود، این هورمون عامل رشد همه ارگان‌های بدن بویژه در کودکان و نوجوانان است، شب بیداری‌های طولانی نه تنها نظم زندگی را به هم می‌زند بلکه در رشد بدن نیز به طور جدی اختلال وارد می‌کند. چند روزی بیشتر به آغاز سال تحصیلی باقی نمانده و تنظیم ساعات خواب بچه‌ها یکی از دغدغه‌های فکری این روزهای برخی از والدین است.
ثریا منزوی کجیدی، روانشناس نکاتی کلیدی برای راحت‌تر برخورد کردن با این معضل ارائه داده که حتماً در این روزها به کار می‌آید.برقراری نظم و انضباط در منزل به عهده والدین است البته نباید خانه را با پادگان اشتباه گرفت و قوانین خشک و بی‌روحی را در خانه وضع کرد، از طرف دیگر نباید شیرازه کار هم از دست در رفته و هرج و مرج به وجود بیاید و بچه‌ها هر کاری که دلشان خواست انجام دهند.
منزوی کجیدی با اشاره به نظمی که از کوچکترین ذره تا بزرگترین آن در جهان آفرینش وجود دارد، می‌افزاید: باور کنید  اگر نظم را در زندگی خود حاکم کنید، حتماً زندگی بهتری خواهید داشت، البته نظم فقط به این خلاصه نمی‌شود که هر چیزی را سرجای خود قرار دهید بلکه در زندگی نظم شامل رعایت ساعت خواب و بیداری، رعایت رژیم غذایی مناسب، رعایت زمانبندی مناسب برای انجام کارهای روزانه و تفریح و...می شود. برای اینکه بتوانید نظم در ساعات خواب و بیداری فرزندان را به زندگی برگردانید در نخستین قدم سعی کنید در ساعت‌های ابتدایی شب، شام را میل کنید تا زمان خواب غذا هضم شده باشد. مصرف لبنیات یا حتی یک عدد سیب بعد از غذا به داشتن خوابی آرام و راحت کمک خواهد کرد.
به گفته او، بعد از تاریک شدن هوا بچه‌ها را به انجام بازی‌هایی تشویق کنید که هیجان کمتر و آرامش بیشتری به همراه داشته باشد، سعی کنید فرزندتان را قبل از خواب به نقاشی کشیدن یا کتاب خواندن ترغیب کنید، خود شما هم می‌توانید کنار تخت کودک نشسته و برایش کتاب داستانی با حجم کوتاه بخوانید تا زودتر پلک‌هایش سنگین شده و خوابش ببرد، بهتر است هر شب نیم ساعت، زمان خواب را جلو بیندازید تا بتدریج ساعت خواب فرزند دانش‌آموز شما تنظیم شود؛ به خاطر داشته باشید که میهمانی رفتن‌های طولانی یا تا دیروقت میهمان داشتن در به هم ریختن برنامه‌ها تأثیر زیادی دارد.خیلی از بچه‌ها هنگام خوابیدن از مسواک زدن امتناع می‌کنند و وقتی به رختخواب می‌روند بعد از نیم ساعت، مسواک زدن و دستشویی رفتن یا مرتب کردن لباس و کیف مدرسه را بهانه می‌کنند.
این روانشناس توصیه می‌کند که حتماً قبل از خواب با فرزند خود همکاری کنید تا کارهای شخصی‌اش را کاملاً انجام دهد و با بیرون آمدن دوباره از تخت، خواب از سرش نپرد. توجه کنید که هنگام خواب باید محیط خانه کاملاً آرام و ساکت باشد، وقتی شما در حال تماشای سریال یا فیلمی جذاب و پر سروصدا هستید توقع بی جایی است  از کودک خود بخواهید که بخوابد، البته جای هیچ نگرانی وجود ندارد همه سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون بازپخش هم دارند!
منزوی کجیدی در خاتمه به پدرها و مادرها توصیه می‌کند  اگر براساس برنامه گفته شده عمل کنید، حتماً جواب می‌گیرید فقط مراقب باشید فرزندانتان انجام تکالیف مدرسه یا درس خواندن را به ساعات  پایانی شب موکول نکنند چون ممکن است همه برنامه‌های شما به هم بریزد پس از همین امشب تا پایان سال تحصیلی سعی کنید طبق برنامه‌ریزی زندگی کنید.ایران
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: