کد خبر: ۱۲۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 13
شفاآنلاین>بیمه و بانک>یک فرار مالی به ظاهر کوچک و جدید از سوی بیمه‌گزاران بیمه تامین اجتماعی و استفاده از دفترچه‌های بیمه سازمان بیمه سلامت ایرانیان، بار مالی مضاعفی بر دوش این سازمان گذاشته است. مسئولان مجلس، وزارت بهداشت و بیمه سلامت ایرانیان در گفتگو با سلامت‌آنلاین برای حل این معضل، بار دیگر بر لزوم تجمیع نظام بیمه‌ای کشور تاکید می‌کنند.
به گزارش شفاآنلاین : نظام بیمه‌ای کشور در تمام سال های اخیر با مشکل افراد چند دفترچه‌ای روبرو بوده است. مشکلی که همه دستگاه های نظارتی و اجرایی کشور نسبت به آن واقف هستند و هزینه سربار مضاعفی را بر دوش صندوق‌های بیمه‌ای کشور می‌گذارد.

خبرنگار ما در بررسی‌های میدانی خود با افرادی روبرو شده که خود را به صورت خویش‌فرما بیمه می‌کنند، اما از یک حفره اطلاعاتی نظام‌ بیمه‌ای کشور کمال بهره را می‌برند.

این دسته از افراد که اغلب در بازار آزاد مشغول به کار بوده و هیچ بیمه‌ای ندارند، به دنبال یک مستمری بازنشستگی  و به قول خودشان آب باریکه ای برای سنین کهنسالی خود هستند.

آنها برای این کار، ابتدا به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و درخواست خرید بیمه تامین اجتماعی برای دریافت مستمری در دوران بازنشستگی می کنند. این دسته از افراد از بیمه تامین اجتماعی درخواست بیمه مستمری می‌کنند، اما پکیج درمان و دفترچه بیمه درمانی تامین اجتماعی را دریافت نمی‌کنند. بنابراین آنها به سازمان تامین اجتماعی فقط حق مستمری سال های بازنشستگی را پرداخت می‌کنند.

اما این گروه از کارکنان مشاغل آزاد، برای دریافت دفترچه بیمه درمانی، سراغ بیمه سلامت ایرانیان می‌روند که اتفاقا به طور رایگان دفترچه را در اختیار هر متقاضی ایرانی قرار می‌دهد. بر این اساس، آنها از پرداخت هزینه دریافت دفترچه بیمه درمانی فرار می‌کنند.

بررسی موردی فرار بیمه‌گزار از پرداخت حق بیمه درمانی

برای آگاهی و اطمینان از شیوه فرار برخی بیمه‌گذاران از پرداخت حق درمان، با سازمان تامین اجتماعی تماس می‌گیریم. این سازمان برای افرادی که در بازار آزاد اشتغال دارند، پکیج «بیمه حِرَف و مشاغل آزاد» را ارائه می‌کند.

بر این اساس، متقاضی درآمد ماهانه خود را به صورت خوداظهاری به تامین اجتماعی اعلام می‌کند و این سازمان نیز در مقابل دریافت حق بیمه از سوی بیمه‌گزار، برای او سن بازنشستگی و مقرری آن دوران را تعریف کرده و عهده‌دار می‌شود.

به این ترتیب، متقاضی برای دریافت بازنشستگی و مستمری بعد از فوت، ۱۲ درصد، برای دریافت بازنشستگی و مستمری قبل و بعد از فوت، ۱۴ درصد و برای دریافت بازنشستگی و مستمری قبل و بعد از فوت به علاوه از کارافتادگی، ۱۸ درصد از درآمد ماهانه خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند. فرد باید این مبلغ را تحت این پکیج، هر دو ماه به حساب تامین اجتماعی واریز کند.

در این پکیج، فرد برای دریافت دفترچه بیمه درمانی خود، هر دو ماه ۳۳ هزار تومان پرداخت کند. در کنار این، باید در هر بار استفاده از خدمات بستری، ۱۰ درصد و در هر بار استفاده از خدمات سرپایی ۳۰ درصد، حق فرانشیز پرداخت کند.

نکته اینجاست که بیمه‌گزار می‌تواند این پکیج را بدون دریافت دفترچه بیمه درمانی دریافت کند و از پرداخت هزینه حق درمان نیز معاف شود. به این ترتیب، مجال می‌یابد تا به سازمان بیمه‌ سلامت ایرانیان رفته و از این بیمه، دفترچه بیمه درمانی خود را به صورت رایگان و با فرانشیز شش درصد در شهرها و سه درصد در روستاها دریافت کنند.

اکنون بعد از امکان بیمه رایگان ایرانیان  در سازمان بیمه سلامت برخی افراد که بیمه خویش فرمای تامین اجتماعی داشته اند، در اقدامی بیمه درمان خود را قطع کرده اند و به طور رایگان عضو بیمه سلامت ایرانیان شده اند.

واکنش مسئولان در برابر فرار بیمه‌گذاران از یک فرار قانونی بیمه‌ای

دکتر احمدرضا ریاضیات، مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایرانیان  با تاکید بر اینکه این موضوع را برای اولین بار می‌شنوم می‌گوید: بر اساس قانون، سازمان بیمه سلامت ایرانیان موظف است همه متقاضیان ایرانی را بیمه کنند.

دکتر ایرج حریرچی، سخنگو و قائم‌مقام وزیر بهداشت نیز بعید است این اتفاق رخ دهد. او بیان می‌کند: کسی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرد، قاعدتا باید همه اجزاء پکیج را بخرد.

دکتر محمدباقر هوشنگی، مدیرکل سابق بیمه‌های سلامت وزارت رفاه نیز  می‌گوید: خودم تا کنون چنین موردی را مشاهده نکرده‌ام.

اتصال آنلاین سایت بیمه سلامت ایرانیان به اطلاعات سایت بیمه تامین اجتماعی

دکتر احمدرضا ریاضیات، مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایرانیان با تاکید بر اینکه این موضوع را برای اولین بار می‌شنوم می‌گوید: بر اساس قانون، سازمان بیمه سلامت ایرانیان موظف است همه متقاضیان ایرانی را بیمه کنند.

وی با اشاره به خبری درباره فرار عده‌ای از بیمه‌گزاران از پرداخت حق درمان به سازمان تامین اجتماعی و استفاده رایگان از دفترچه بیمه درمانی سلامت ایرانیان توضیح می‌دهد:  برای جلوگیری از چنین اقداماتی، سایت سازمان بیمه سلامت ایرانیان به سازمان تامین اجتماعی به صورت آنلاین متصل است.

ریاضیات با اذعان به خلاء نرم‌افزاری درباره بیمه‌کردن افرادی که دفترچه‌های بیمه درمانی دیگری هم دارند، خاطرنشان می‌کند: با این وجود هم اکنون، اگر کسی دفترچه بیمه درمانی تامین اجتماعی را داشته باشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند از سازمان بیمه سلامت ایرانیان، دفترچه بیمه درمانی دریافت کند.

انعقاد تفاهم‌نامه برای اشتراک اطلاعات بیمه‌گزاران

خبرنگارما در جستجوهای خود از تفاهم‌نامه‌هایی خبردار می‌شود که پیش از این میان وزارت رفاه و صندوق‌های بیمه‌ای کشور منعقد شده تا اطلاعات شبکه بیمه‌ای کشور در اختیار سازمان بیمه سلامت ایرانیان قرار گیرد.

دکتر ایرج حریرچی، سخنگو و قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به این تفاهم‌نامه‌ها می‌گوید: در اواخر سال ۹۳ یا اوایل سال ۹۴ بود که سازمان بیمه سلامت ایرانیان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند بانک‌های اطلاعاتی سایر صندوق‌های بیمه‌ای کشور در اختیار سازمان بیمه سلامت ایرانیان قرار گیرد.

دکتر محمدباقر هوشنگی، مدیرکل سابق بیمه‌های سلامت وزارت رفاه با بیان اینکه پیش از این وزیر رفاه دستور ارائه اطلاعات صندوق‌های بیمه به سازمان بیمه سلامت ایرانیان را داده‌بود می‌گوید: یک سری تفاهم‌نامه میان تامین اجتماعی، کمیته امداد و بیمه سلامت ایرانیان برای اشتراک اطلاعات بیمه‌گزاران انجام‌ شده بود اما همچنان اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار مجریان بیمه‌گری بیمه سلامت ایرانیان قرار نمی‌گیرد.

دکتر احمدرضا ریاضیات، مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایرانیان نیز در تشریح این تفاهم‌نامه‌ها توضیح‌ می‌دهد: بیمه تامین اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تا کنون مقداری همکاری داشته‌اند، اما بیمه نیروهای مسلح امتناع کرده و در مورد سایر صندوق‌ها مانند وزارت نفت، سازمان صداوسیما و ... نیز اطلاعات به صورت کامل در اختیار ما قرار نگرفته است.

کلید حل معضل در دست تجمیع بیمه‌هاست

با تک تک مسئولان و کارشناسانی که صحبت می‌کنیم، همگی بر لزوم تجمیع هر چه سریع‌تر بیمه‌های کشور تاکید می‌شود.

دکتر هوشنگی، مدیرکل سابق بیمه‌های سلامت وزارت رفاه با بیان اینکه با اینکه بیمه‌ها با یکدیگر در تعامل هستند، اما این تعامل به صورت آنلاین نیست ، می‌گوید: باید همه بیمه‌ها از جمله نیروهای مسلح، تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان به سرعت تجمیع شوند.

دکتر محمدنعیم امینی فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تجمیع بیمه‌ها خاطرنشان می‌کند: پیشنهاد کمیسیون بهداشت مبنی بر تجمیع بیمه‌ها در برنامه ششم در صحن کمیسیون بهداشت تصویب شده و به کمیسیون تلفیق پیشنها شده است تا در صحن علنی مجلس تصویب شود.

وی با اشاره به نظر نهادهای مختلف درباره مصوبه کمیسیون بهداشت ادامه می‌دهد: سازمان تامین اجتماعی، نهادهای کارگری و صندوق های بیمه‌ای کشور نگرانی‌هایی درباره تجمیع بیمه‌ها دارند.

امینی‌فرد با اظهار اینکه همچنان درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی در بیمارستان‌های تحت تملک خود کماکان برقرار خواهد بود اضافه می‌کند: تنها ارائه خدمات درمان غیرمستقیم فعالی بیمه تامین اجتماعی به بیمارستان‌های تحت مالکیت دانشگاه های علوم پزشکی کشور به سازمان بیمه سلامت ایرانیان محول خواهد شد.


در انتظار رأی سرنوشت‌ساز مجلس

گرچه به نظر می‌رسد سازمان های کارگری و صندوق‌های بیمه‌ای کشور از تجمیع بیمه‌ها خیلی راضی نیستند، اما در مقابل مجلس و وزارت بهداشت به شدت پیگیر این موضوع هستند. سخنگوی کمیسیون بهداشت نسبت به رأی‌آوری پیشنهاد تجمیع در قالب برنامه ششم توسعه امیدوار است. رأیی سرنوشت ساز که می تواند بسیاری از بارهای هزینه‌ای مضاعف را از دوش سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایرانیان بردارد.سلامت آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: