کد خبر: ۱۲۳۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
شفا آنلاین>اجتماعی>تازه‌ترین رمان داریوش مهرجویی که بعد از درگذشت زنده‌یاد عباس کیارستمی به شدت نسبت به خطای پزشکان اعتراض کرد، درباره سینماگری است که به سرطان مبتلا می‌شود.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    شهرام اقبال‌زاده نویسنده و مترجم از مراحل بازبینی رمانی نوشته داریوش مهرجویی خبر داد و گفت: «این رمان که «برزخ ژوری» نام دارد؛ حاصل رویکرد و حساسیت‌هایی است که داریوش مهرجویی نسبت به پیرامون خود و موضوع سرطان داشته و دارد. »


 او ضمن بیان اینکه مشغول بازبینی این رمان است، افزود: «همانطور که می‌دانید آقای مهرجویی در دو نوبت نسبت به اشتباهات پزشکی واکنشی احساسی انسانی نشان داده است که اولی در ماجرای فوت خواهرش ژیلا مهرجویی بود و دومی، درگذشت عباس کیارستمی. » اقبال‌زاده ضمن بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند حق اظهار نظر را از مردم بگیرد، اظهار کرد: «مهرجویی به مرگ دوست و همکار قدیمی‌اش واکنش نشان داد. البته می‌شود به آن واژه‌ها و طرز بیان فکر کرد اما هیچ پزشکی نمی‌تواند حقوق دیگران را زیر سوال ببرد. یک آدم عادی هم می‌داند عباس کیارستمی چه مشکلی داشت و چرا فوت کرد.»

       این نویسنده شناخته‌شده که خود با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرده است، گفت: «من سرطان روده داشتم و به دلیل رشد 2 تومور بسیار بزرگ و همین‌طور هزاران نود سرطانی دچار انسداد کامل روده شدم، طوری که حتی پزشک معالجم امیدی به بازگشت من نداشت، اما با تلاش او و پزشک جراحم، جراحی موفقیت آمیزی داشتم.» او که معتقد است درایران پزشکان متخصص ومتعهد کم نیستند، ادامه داد:«در نظر داشته باشید که من سرطان روده داشتم اما کیارستمی فقط یک پولیپ ساده روده، اما جالب است که ماجرای مرگ کیارستمی حالا به یک لشکرکشی تبدیل شده و با شکایت از داریوش مهرجویی پیگیری می‌شود.» اقبال‌زاده خاطر نشان کرد: «شنیدم که جمعی از پزشکان مشغول جمع کردن امضا هستند تا مهرجویی را محاکمه کنند. این یعنی آن‌ها شانی را برای خود قائل هستند که مطابق با آن کسی حق ندارد به اشتباهات‌شان اعتراض کند. درحالی که دانشمندان، متخصصان و پزشکان هر جامعه‌ای، خدمت‌گزار مردم هستند؛ نه اینکه مردم را زیردست خود ببینند.» او درباره رمان مهرجویی گفت: «آقای مهرجویی سال‌هاست که نسبت به بیماری‌ها و افزایش سرطان در جامعه نظر دارد و همین مساله، انگیزه‌ای شد برای نگارش رمان «برزخ ژوری» که در واقع داستان یک کارگردان سینماست که برای داوری به یک جشنواره بین‌المللی دعوت می‌شود اما در آستانه این جشنواره، می‌فهمد که سرطان دارد.» این نویسنده افزود:«نویسنده درنگارش این رمان، از تجربیات زیستی خود به عنوان یک سینماگر استفاده کرده است وهمچنین سرگذشت دوستان واطرافیانش که به دلیل بیماری‌هایی نظیر سرطان یا درگیر مبارزه با آن هستند یا دیده از جهان فروبسته‌اند.» پس از واکنش‌های داریوش مهرجویی در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی و انتقاد او از پزشکان خاطی حاشیه‌های مختلفی از سوی جامعه هنرمندان و جامعه پزشکان ایجاد شد تا جایی که چند روز گذشته در فضای مجازی کمپینی از سوی پزشکان برای جمع کردن امضا جهت شکایت از داریوش مهرجویی تشکیل شد و رضا لاری پور مشاور رئیس کل و مدیر کل روابط عمومی و بین الملل سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای خطاب به علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه هفت هزار نفر از پزشکان با امضای الکترونیک خواستار بررسی رفتارهای هیجانی و ناصحیح با جامعه پزشکی هستند، خواستار اقدامی جدی شد.

       داریوش مهرجویی در واکنش به تشکیل کمپین شکایت پزشکان از او به دلیل توهین گفت: «اساسا تشکیل چنین کمپینی بی‌فایده است، اگر بنا به شکایت باشد من هم باید از دکتری که جلوی بیمارستان جم پلاکارد اعتراضی به دست گرفت و از من نام برد شکایت کنم.» او افزود: « به عنوان یک چهره هنری با جوایز ملی و بین المللی دارای اسم و رسم بوده و آبروی ملی و بین المللی درعرصه سینما به حساب می‌آیم. اقدام این پزشک مرا در معرض توهین و افترا قرار داد. چرا یک پزشک به خودش چنین اجازه‌ای می‌دهد که با بردن نام من اعتراضش را نشان دهد؟» مهرجویی ادامه داد: «ازمدیر بیمارستان جم هم شکایت دارم که به این پزشک اجازه داده با نام بردن از من چنین عمل خارج از عرف و ادبی را انجام دهد و شکایتم را از طریق وکلایم پیگیری خواهم کرد.»

       لازم به ذکر است داریوش مهرجویی کارگردان پیشکسوت و مولف سینما پس از درگذشت ژیلا مهرجویی (خواهرش) در مراسم بزرگداشت او نیزکه بسیار اندوهگین بود گفت:« یک چیزی مرا کُفری می‌کند و آن این است که چه چیزی ژیلا را کشت؟! این آلودگی هوا، همه را دارد، می‌کشد. همه دوستان من سرطان گرفته‌اند! عزت‌الله انتظامی در بیمارستان خوابیده است. این رییس محیط زیست ما کجاست، چه کار می‌کند؟ مردم ما از این آلودگی دارند، می‌میرند. من بسیار خشمگین هستم. اهواز بدترین شهر جهان شده است، همه شما کامیونی را تجربه کرده‌اید که از کنار شما رد شده و کلی دود خارج کرده است. خانم محیط زیست چقدر حرف، حرف حرف؟! ما یک تمدن 2500 ساله داشتیم و بزرگترین امپراتوری دنیا دست ما بود، چطور شده که اینگونه شدیم؟!»
برچسب ها: مهرجویی ، سرطان ، رمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: