کد خبر: ۱۲۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
شفا آنلاین>اجتماعی> پژوهشگران دانمارکی می‌گویند احتمال بروز افسردگی در افراد دچار سکته مغزی در طول سه ماه اول پس‌ازاین عارضه هشت برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش شفا آنلاین،  پژوهشگران داده‌های مربوط به گروه بزرگی از بیماران دچار سکته مغزی را و با داده‌های افراد مشابه غیر مبتلا سکته مغزی، مقایسه کردند.

       یک‌چهارم این بیماران در طول دو سال پس از سکته مغزی، دچار افسردگی شده بودند و در بیش از ۵۰ درصد موارد افسردگی در سه ماه نخست پس از سکته مغزی تشخیص داده شده بود.

       در مقابل در گروهی که سکته مغزی نکرده بودند، میزان بروز افسردگی حدود ۸ درصد بود و کمتر از ۲۵ درصد این موارد افسردگی در طول سه ماه اول رخ داده بود.

       دکتر مرت اوسلر از دانشگاه کپنهاگ در دانمارک و سرپرست پژوهش گفت: «میزان بروز افسردگی در بیماران سکته مغزی نسبت به بیمارانی که دچار سایر عوارض حاد جسمی مانند حمله قلبی می‌شوند، بسیار بیشتر است. به نظر می‌رسد که اختلالات مغزی ناشی از سکته مغزی باعث می‌شود این بیماران به افسردگی حساس‌تر باشند.»

       نتایج این تحقیق در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شده است

       این پژوهشگران می‌گویند خطر افسردگی در بیماران سکته مغزی مانند سایر گروه‌ها در افراد سالمندتر، در زنان، در افرادی که تنها زندگی می‌کنند یا تحصیلات کمتری دارند و در افرادی که به دیابت مبتلا هستند یا تاریخچه مشکلات روانی دارند، بیشتر است.

       هرسال بیش از ۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی تشخیص داده می‌شوند.

منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: