کد خبر: ۱۲۳۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
امروزه به مدد تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و ورود رسانه‌های جدید مبتنی بر «وب 2» و به‌ویژه با همگرایی که بین فناوری اینترنت و تلفن همراه به وجود آمده، ما شاهد شکل‌گیری گونه جدیدی از رسانه‌های اجتماعی هستیم که ایده اصلی تبدیل ارتباطات عمودی، سلسله‌مراتبی، دستوری، یک‌سویه و غیرتعاملی را تبدیل به ارتباطی افقی، هم‌ارز و کاملاً تعاملی کرده است.
این مسئله در گذشته هم با نسل رسانه‌های مبتنی بر «وب 2» و در ژانر روزنامه‌نگاری شهروندی به وقوع پیوسته بود اما اکنون با پدیده اینترنت همراه و نسخه‌های جدید شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل یا موبایل پایه مانند تلگرام، واتس‌آپ، وایبر و دیگر تکنولوژی‌ها و برنامه‌های پیام‌رسان ارتباطی موبایلی این اتفاق افتاده است.

 در حال حاضر رسانه‌های مبتنی بر ایده‌ای که عده‌ای در پشت رسانه قرار داشتند و نقش دروازه‌بان و سردبیر ارشد را در درون رسانه بدون توجه به نگرش‌ها، ذهنیت‌ها، باورها، نیازها و خلاقیت‌های مخاطب ایفا می‌کردند، تغییر کرده است.

       ایده هر شهروند یک روزنامه‌نگار با پدیده‌های جدید ارتباطی و تکنولوژی‌های جدید به وقوع پیوسته است و اکنون هر کسی رسانه خودش است و یک جمع محدود در گروه‌های مجازی مانند گروه‌های تلگرامی رسانه‌های قدرتمندی هستند که به‌راحتی ایده مانوئل کاستل، نظریه پرداز ارتباطات تحت عنوان ارتباطات شبکه‌ای، قدرت جریان‌های ارتباطی و پیشی گرفتن قدرت جریان‌های مختلف بر جریان قدرت و لامکان و لازمان شدن ارتباطات را ایجاد کرده‌اند. در حال حاضر در سپهر جدید ارتباطی رسانه‌های «جریان اصلی» که ما آنها را با رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون و مطبوعات کثیرانتشار می‌شناختیم، میدان‌داری نمی‌کنند.

 در حال حاضر پیام به‌راحتی و با هزینه بسیارکم درزمانی کوتاه تولیدشده و در جامعه شبکه‌ای و از طریق گروه‌ها و کانال‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی تعاملی اجتماعی جدید مانند تلگرام توزیع می‌شود. در حال حاضر ما شاهد شکل‌گیری فضای جدید ارتباطی و رسانه‌ای هستیم که موجب شده است خرده گفتمان‌ها و گفتمان‌های خُردی را که هیچ‌گاه فضایی برای بروز و ظهور نداشتند، اکنون امکان بروز و ظهور پیدا کنند. در اصلاح در حال حاضر بی‌صداها صاحب تریبون و صدا شده‌اند.

این مسئله می‌تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد، یکی از این کارکردها استفاده از گروه‌ها و کانال‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مجازی یا ابزارهای پیام‌رسان موبایلی در پیگیری، موضوعات و مسائل صنفی و سندیکایی است. در اینجا دیگر هیچ Gatekeeper یا سدی وجود ندارد که به‌نوعی پیام را فیلتر و بررسی کند.
علیرضا عبدالهی نژاد
دکترای ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: