کد خبر: ۱۲۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 14
شفا آنلاین>اجتماعی> آیا جنسیت یک فرد روی سرنوشت کاری یا قابلیت کنارآمدنش با دیگران اثر دارد؟ در این گزارش کوتاه به نتایج تحقیقاتی می‌پردازیم که ادعا می‌کنند زنان و مردان در بعضی کارها بهتر از جنس مخالفند.

کنار آمدن
    به گزارش شفا آنلاین،  نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که ورزشکاران مرد بعد از مسابقه بیشتر با حریف حرف می‌زنند یا او را تسلی می‌دهند.

       نویسندگان گزارش این تحقیق (که در نشریه تخصصی زیست‌شناسی معاصر چاپ شده) می‌گویند این ویژگی می‌تواند عاملی باشد که مردها بهتر با هم کار کنند. این پژوهشگران معتقدند ممکن است دلیل چیرگی مردان در محیط کار هم همین باشد.

       این تحقیق از مشاهده شامپانزه‌ها آغاز شد. محققان متوجه شدند شامپانزه‌های نر مدام درگیرند و دعوا می‌کنند، اما بعد ناگهان همه اختلاف‌ها را کنار می‌گذارند که سر قلمرو با گروه‌های دیگر بجنگند، حال آنکه شامپانزه‌های ماده طوری دیگر رفتار می‌کنند. بعد از مطالعه این اختلاف رفتار تصمیم گرفتند رفتار انسان را در رقابت‌های ورزشی (مثل تنیس و بوکس) نیز بررسی کنند.

        رای نهایی: نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مردان زمان بیشتری را صرف حل اختلاف‌هایشان می‌کنند و در نتیجه بالقوه می‌توانند بهتر با هم کار کنند.

رانندگی
       نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که ترکیب هورمون‌ها احتمالا روی رانندگی افراد تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود زنان مطمئن‌تر و بی‌خطرتر از مردان رانندگی کنند.

       محققان دانشگاه بردفورد در بریتانیا می‌گویند زنان به مراتب بهتر از مردان قوانین را یاد می‌گیرند و سخت‌تر حواس‌شان پرت می‌شود. به نظر این محققان، سطح هورمون استروژن در زنان ممکن است عامل این برتری باشد.

       اگر این فرضیه درست باشد – که خود دانشمندان هم آن را فرضیه می‌دانند – ممکن است توضیح بدهد که چرا دختران در مدرسه راحت‌تر تمرکز می‌کنند و چرا زنان بادقت‌تر رانندگی می‌کنند.

       البته دانشمندانی مثل دکتر نیک نیو که در دانشگاه نورثامبریا روان‌شناسی تکاملی درس می‌دهد، می‌گویند نمی‌شود به این تحقیق استناد کرد، چرا که «محققان امتحان‌های رانندگی را بررسی نکرده‌اند.»

        رای نهایی: نمی‌توان با قطعیت گفت اما دست‌کم شرکت‌های بیمه عموما زنان را کم‌خطرتر می‌دانند و ماشین‌شان را ارزان‌تر بیمه می‌کنند.

برنامه‌نویسی
       محققان آمریکایی می‌گویند اگر معلوم نباشد یک برنامه را زن نوشته یا مرد، احتمال تایید برنامه‌ای که زنان نوشته باشند بیشتر از برنامه‌ای است که مردها نوشته باشند.

       بررسی پیشنهادهایی که کاربران یک سرویس اشتراک برنامه (به نام گیت‌هاب) برای تغییر برنامه‌ها داده‌اند، نشان می‌دهد پیشنهادهای زنان بیشتر از پیشنهادهای مردان پذیرفته شده است.

       البته نتایج این تحقیق هنوز از سوی متخصصان دیگر بررسی نشده، اما برخی متخصصان می‌گویند یافته‌های آن – در شرایطی که شرکت‌های فناوری مشکل برابری جنسیتی و قومی دارند – امیدوارکننده است.

        رای نهایی: ممکن است زنان برنامه‌نویس‌های بهتری باشند، ولی تحقیق بیشتری لازم است.

چندوظیفگی
       نتایج آزمایش گروهی از روان‌شناسان بریتانیایی نشان می‌دهد مردان در انجام چند کار با فواصل کوتاه زمانی کندتر از زنان‌ هستند. البته همه کسانی که در آزمایش شرکت کرده بوده‌اند با انجام چند وظیفه مشکل داشتند، اما مردان بیشتر مشکل داشتند.

       محققان ضمن طرح نتایج آزمایش‌شان می‌پرسند «دلیل این امر چیست؟ و آیا در همه چندوظیفگی‌ها همین‌طور است یا فقط در موقعیت‌هایی خاص؟»

       نکته اینجاست که پیشتر هم تحقیق‌هایی در این زمینه انجام شده بوده و نتایج متفاوتی داشته است.

       تحقیقی در چین نشان می‌داد که زنان در چندوظیفگی بهتر از مردان‌ هستند، اما تحقیقی دیگر در سوئد نشان می‌داد اگر وظایف مورد نظر با درک جای اجسام یا ارتباط‌ اجسام در یک فضای سه بعدی ربط داشته باشد، مردان بهتر از زنان عمل می‌کنند.

رای نهایی: زنان در برخی موارد در چندوظیفگی بهتر از مردانند.

تعریق
       محققان ژاپنی می‌گویند مردان موثرتر از زنان عرق می‌کنند.

       یعنی چه؟ آزمایش از این قرار بوده که ۳۷ مرد و زن یک ساعت در محیطی با شرایط مشخص رکاب زده‌اند، در حالی که سختی کار به مرور بیشتر می‌شده است. زنانی که اهل فعالیت فیزیکی نبودند بدتر از همه عرق کرده‌اند که احتمالا نشان می‌دهد زنان در گرما بیشتر اذیت می‌شوند، چون تعریق باعث می‌شود بدن گرما را بهتر تحمل کند. ضمن اینکه تعریق باعث می‌شود بدن بتواند بیشتر و طولانی‌مدت‌تر فعالیت کند.

رای نهایی: ممکن است تعریق مردان بهتر از زنان باشد.
برچسب ها: زنان ، زنان ، مردان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: