مطالعه چهار ساله انجام شده در ۱۰ کشور جهان حاکی از آن است که افزایش ناگهانی و بیثباتی در قیمت خوراکیهای اصلی و پایه، موجب تغییر در فرهنگ تغذیهای مردم شده است.
همچنین مردم کشورهایی از جمله کنیا، بولیوی، اندونزی، پاکستان، ویتنام و زامبیا مجبور بودهاند برای تامین هزینههای مربوط به خرید مواد خوراکی، بیشتر کار کنند و زمان کمتری برای گذراندن با افراد خانواده دارند.
علاوه بر این زنان نیز مجبور شدهاند در مشاغلی سخت و ناامن کار کنند تا هزینههای خانواده را تامین نمایند و به دلیل نداشتن فرصت کافی برای طبخ غذا به فستفودها روی آوردهاند. همچنین کودکان و نوجوانان از مصرف انواع خوراکیهای فرآوری شده استقبال کردهاند.
به گزارش روزنامه گاردین، علاوه بر اینها پدیده تند و سرپایی غذا خوردن در بین مردان ساکن در کشورهایی با اقتصادهای در حال رشد افزایش یافته چراکه برخی از آنان در شهرهای محل سکونت خانوادههایشان زندگی نمیکنند و برخی دیگر نیز بیرون از خانه غذا خوردن را ترجیح میدهند.