کد خبر: ۱۲۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>تغذیه>مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: بیشترین میزان دریافتی نمک ایرانیان از نان و پنیر است و لازم است با اندیشیدن راهکارهای مناسب، برآیند مصرف آن را کاهش داد.
به گزارش شفا آنلاین، بهروز جنت تاکید کرد: اهالی صنعت، سیاست گذاران سلامت و مصرف کنندگان باید برای یافتن جایگزین نمک برای استفاده در فرآورده های غذایی، همکاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مواد مضر موجود در غذا، همان مواد خوشمزه کننده غذا مانند شکر، نمک و چربی است که بارها درباره نقش مخرب آنها در بروز بیماری های واگیردار از سوی متخصصان، صحبت شده است و متاسفانه یکی از چالش های وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری های غیرواگیردار، همین مزه غذاهاست.
مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اگر تولیدکننده ای فقط مقدار کمی از نمک فرآورده غذایی خود را کاهش دهد، آنگاه اعتراض مشتریان به سوی او سرازیر خواهد شد؛ بنابراین لازم است که به صورت جدی جایگزین هایی را برای این مواد یافت.
جنت با تاکید بر اهمیت هدایت ذائقه کودکان به غذای سالم برای پیشگیری از بیماری های بزرگسالی، گفت: لازم است فرزندان از دوران کودکی با آموزش های تغذیه مطلوب، آشنا شوند چراکه اگر ذائقه کودکان به سمت غذاهای شور گرایش پیدا کند و این عادت در آنان نهادینه شود در بزرگسالی باید انتظار پرفشاری خون و بسیاری بیماری های دیگر را داشت.

**از ترشی بجای نمک تا تشدید کننده مزه نمک
به گزارش سازمان غذا و دارو، مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی این سازمان اظهار کرد: در ابتدا شاید پیشنهاد جایگزینی ترشی به جای نمک ، پیشنهاد بدی نباشد اما راهکار دیگری نیز وجود دارد و آن، استفاده از تشدید کننده های مزه نمک است که امروزه در صنعت برای جلوگیری از آسیب های این ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
جنت افزود: در این روش به گونه ای عمل می کنند که با وجود مصرف اندک، شدت طعم نمک درغذا اتفاق بیافتد و به طورمثال نمک یک درصد در ذائقه مصرف کننده القای 2تا 2.5 درصدی کند.
وی اضافه کرد: راهکار دیگر برای کاهش نمک در دنیا، استفاده از تکنولوژی های صنعتی جدید مانند نمک های توخالی است. این نمک ها با کریستال های توخالی و سبکی که دارد اگر چه حس شوری دلخواه را به مصرف کننده می دهد اما عملا از جرم کم برخوردار است.
مدیر کل نظارت بر فرآورده های غذایی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: ایجاد شیب غلظتی به عنوان راهکار دیگری است که می تواند در کاهش مصرف نمک به شدت تاثیر گذار باشد.
جنت خاطرنشان کرد: همه موارد مطرح شده در نهایت به خواست مثلث اهالی صنعت، سیاست گذاران سلامت و مهم تر از همه مصرف کنندگان باز می گردد.
ایرانی ها روزانه بطور متوسط 10 تا 12 گرم نمک مصرف می کنند؛ در حالیکه باید کمتر از پنج گرم و افراد بالای 50 سال سه گرم نمک در روز مصرف کنند.
برچسب ها: نمک ، پنیر ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: