کد خبر: ۱۲۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره چرایی کم بودن زمان ویزیت بیمار از سوی پزشکان و همچنین اهمیت نظام سطح‌بندی و ارجاع، گفت: تا زمانی که نظام ارجاع اجرا نشود، نمی‌توان انتظار افزایش زمان ویزیت و ورود تحول سلامت در حوزه تامین هزینه‌ها در طب سرپایی را داشت.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید احمد تارا با بیان اینکه کم بودن زمان ویزیت بیمار فقط مختص کشور ما نیست، اظهار کرد: تعداد پزشکان و نداشتن سیستم ارجاع دلیل کم بودن زمان ویزیت بیماران است؛ چراکه بیشتر وقت پزشکان فوق تخصص و متخصص صرف بیمارانی می‌شود که می‌توانند توسط پزشکان عمومی ویزیت شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به عنوان مثال تعداد پزشکان فوق تخصص کلیه ایران ۳۷۰ نفر برای جمعیت ۸۰ میلیون نفری است؛ در حالیکه در کشور سوئیس بیش از ۵۰۰ فوق تخصص کلیه برای جمعیت شش میلیونی وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برای طب سرپایی مصرف می‌شود که از این میزان نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان توسط مردم هزینه می‌شود، ‌گفت: تا زمانی که نظام ارجاع ایجاد نشود، تحول سلامت در حوزه تامین هزینه‌ها نمی‌تواند در طب سرپایی وارد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سطوح مختلف درمان در نظام ارجاع به سطوح یک، دو و سه تقسیم می‌شود، گفت: سطح یک مربوط به مراکز بهداشت و درمان در شهرهای کوچک و زیر ۲۰ هزار نفر، سطح دو شامل بیمارستان‌های تخصصی منطقه و سطح سوم مربوط به راه‌اندازی بیمارستان‌ها و کلینیک‌های فوق‌تخصصی می‌شود تا از این طریق هیچ کس به صورت آزاد نتواند به بیمارستان‌های فوق تخصصی مراجعه کند تا زمانی که مشخص شود بیمار در چه سطحی نیاز به حمایت دارد.

به گفته وی، نظام ارجاع کمک می‌کند بیماستارن‌های فوق تخصصی خلوت‌تر شوند و پزشکان ماهرتر به بیماران پیچیده‌تر رسیدگی کنند.

وی افزود: نظام ارجاع در استان‌های فارس و مازندران و در سطوح پایین در برخی استان‌ها اجرا شده، اما باید به بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی راه یابد که این مسئله نیاز به یک برنامه ۱۰ تا ۱۵ساله دارد و لازم است جزئیات آن در سطوح برنامه توسعه ششم و هفتم مورد توجه قرار گیرد. البته در برنامه ششم تاکید چندانی برای این موضوع نشده است و بستگی دارد کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این راستا چه اقداماتی را انجام دهد.

برچسب ها: ویزیت ، پزشکان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: