کد خبر: ۱۲۲۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفاآنلاین>تغذیه>دوای دل‌درد، نبات‌داغ و چاره معده‌درد، نعناست. برای سردرد چایی بخور و گلودرد را با شلغم خوب کن.
به گزارش شفاآنلاین > نسخه‌های خانگی همیشه آماده هستند تا جایگزین درمان‌های پزشکی شوند. درمان‌هایی که هرازچندگاهی با آمدن خبرهای جدید از خواص خوراکی‌ها یا ترکیب آنها با سایر مواد غذایی توصیه و تکذیب می‌شوند و مردم را سردرگم می‌کنند؛ همچون داستان بورانی اسفناج.
سال‌های سال در باور همگانی بورانی اسفناج منبعی سرشار از آهن بود که به هر فردی که دچار کم‌خونی یا کمبود آهن است، توصیه می‌شد. اما اخیرا نظرها درباره این ترکیب تغییر کرده است. می‌گویند کلسیم موجود در ماست باعث دفع آهن اسفناج از بدن می‌شود و بهتر است این ماده‌های غذایی جدا از یکدیگر مصرف شوند. گلزار مولایی، مشاور تغذیه دراین‌باره با اشاره به این‌که برای جلوگیری از دفع آهن باید از خوردن ماست با عدس‌پلو و اسفناج خودداری کرد، می‌گوید: «در موقع استفاده از اسفناج به دلیل تداخلات غذایی نباید از ماست استفاده کرد. کلسیم موجود در ماست باعث دفع آهن اسفناج از بدن خواهد شد. مصرف‌کنندگانی که اکثرا اسفناج را با ماست مصرف می‌کنند، توجه داشته باشند تداخل غذایی این دو ماده پراهمیت، علاوه بر دفع آهن موجب از بین رفتن قسمتی از کلسیم هم می‌شود.»
این داستان سایر مواد غذایی و باورهای عامیانه هم هست. ماجرای تقویت چشم و مصرف هویج یا داستان معده‌درد و نعنا از این دست است. همواره گفته می‌شد در برنامه غذایی کودکان هویج باید جایگاه خاص و ویژه‌ای داشته باشد تا به تقویب بینایی آنها و جلوگیری از ضعیف‌شدن و به اصطلاح عینکی‌شدن کودکان کمک کند. حال آن‌که بررسی‌های بیشتر روی این ماده غذایی خوشرنگ نشان داده این ماده با رساندن ویتامین آ به بدن می‌تواند برای سلول‌های چشم موثر باشد اما تاثیری روی بینایی ندارد. ماجرای معده‌درد و نعنا هم چیزی شبیه همین داستان است، با این تفاوت که مصرف نابجای نعنا در ناراحتی‌های معده می‌تواند به بدتر شدن حال بیمار هم منجر شود. در این‌باره دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتقد است: «فردی که دچار مشکل رفلاکس معده است، نباید نعنا مصرف کند. نعنا رفلاکس معده را تشدید می‌کند.» او  درباره درمان‌های خانگی، تجربه‌های شخصی و قدیمی خواص مواد خوراکی که به‌طور مداوم تغییر می‌کنند و باعث سردرگمی مردم می‌شوند، می‌گوید: «مسائل پزشکی، موضوع دودو تا چهار تا نیستند که همیشه یک پاسخ داشته باشند. بررسی‌ها و تحقیقات مسائل جدیدتری درباره خواص مواد غذایی ارایه می‌کنند. ما الان می‌دانیم که تغییرات اکولوژیکی، خواص را تغییر می‌دهند یا نیازها براساس شرایط آب‌وهوایی و وضع زندگی افراد با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل توصیه‌ها برای مصرف مواد غذایی براساس تحقیقات و بررسی‌ها اصلاح می‌شوند و تغییر می‌کنند.» مظهری با اشاره به نمونه‌هایی از باورهای گذشته که با بررسی‌های علمی تغییر کرده‌اند، از داستان آب هویج و بهبود دید چشم یاد می‌کند: «می‌گفتند هویج نور دیده را بهتر می‌کند و هر کس هویج مصرف کند چشم‌هایش ضعیف نمی‌شود. این در حالی است که این خاصیت هویج ناشی از بتاکاروتن (β-Carotene)  است که یک ترکیب پیش‌ساز ویتامین آ است. این ویتامین برای سلول‌های چشمی خوب است ولی تأثیری در بهبود دید یا رفع شب کوری ندارد.»
او در ادامه به بیماری اسکروی که بیماری ناشناخته دریانوردان بود، اشاره کرده و یادآوری می‌کند: «سال‌ها پیش دریانوردان پس از بازگشت از سفر دچار بیماری‌های سیستم ایمنی و دفاعی بدن یا تشکیل کلاژن می‌شدند. درنهایت بررسی‌ها نشان داد باید در سفرهای دریایی از سبزیجات و مرکبات استفاده شود، زیرا کمبود ویتامین ث، چنین پیامدهایی را به همره دارد. این امر باعث شد تا علاوه بر سیری ظاهری به گرسنگی سلولی هم توجه شود.» این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره این‌که مردم باید به این توصیه‌ها یا تکذیب‌ها توجه کنند یا خیر، می‌گوید: «وقتی می‌خواهید مسافرتی بکنید، اگر به شما بگویند خلبان هواپیما مریض بوده و از شوماخر قهرمان اتومبیلرانی برای این سفر استفاده شده، حاضر خواهید بود در آن پرواز بنشینید؟ این پرسش نشان می‌دهد هرکسی را بهر کاری ساخته‌اند. نباید به برخی نقل‌قول‌های غلط که مصرف ماده غذایی خاصی را تبلیغ می‌کنند، توجه کرد.»
مظهری ادامه می‌دهد: «در کشور ٨٠ میلیونی ما، نیمی از مردم دکتر هستند و نیم‌دیگر مهندس. کافی است در یک جمعی بگویید سردرد دارید، ٢٠نوع مسکن به شما داده یا توصیه می‌شود. این رفتار نادرست و اشتباه بوده و باید آن را تغییر داد.»شهروند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: