کد خبر: ۱۲۲۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 07
شفا آنلاین>اجتماعی> روز ماما بود که معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی خبر خوشی برای ماماها داشت. او گفت قرار است برخی خدمات درمانی که از سوی ماما تجویز می‌شود، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. اما بعد از گذشت چند ماه هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید    معاون درمان وزیر بهداشت نیز در خبری که 11 اردیبهشت‌ماه سال جاری منتشر شد از پوشش بیمه‌ای دفاتر کار خصوص مامایی به‌عنوان یکی از مصوبات هیئت‌وزیران خبر داد و افزود: «مقرر شد بیمه‌های پایه با دفاتر مامایی به‌صورت آزمایشی در سه استان اصفهان، اردبیل و گلستان به مدت 6 ماه قرارداد ببندند و طبق این قرارداد خدمات ویزیت و سونوگرافی برای مادران باردار در این سه استان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.» مصوبه‌ای که بعد از گذشت دو ماه از ضرب‌الاجل تعیین‌شده اجرایی نشد.

حمایت بیمه‌ای از ماماها
       ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی ایران در پاسخ به سوالی درمورد سرنوشت تقاضای پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی می‌گوید: «از سال 74 تا 94 جامعه مامایی در تلاش بود که برای احترام به حق مادر باردار و تسهیل دسترسی به خدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. در آذرماه 94 هیئت دولت مصوبه‌ای را از تصویب گذراند که براساس آن تمام سازمان‌های بیمه‌گر موظفند ظرف دو ماه با تمام ماماهای دارای دفتر کار در استان اصفهان، اردبیل و گلستان قرارداد منعقد کنند.»

       او ادامه می‌دهد: «امروز که 9 ماه از آن مصوبه می‌گذرد در جلسه‌ای که با معاونت محترم اجتماعی وزارت رفاه داشتیم ،سازمان تامین اجتماعی برای شروع طرح پایلوت از ابتدای مهرماه اعلام آمادگی کردند تا این مصوبه را اجرایی کند و سازمان نظام پزشکی نیز تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن این مصوبه انجام دادند اما از بیمه سلامت هنوز هیچ اراده و اقدام عملی دیده نشده است و مجبوریم درحال حاضر تنها با همین سازمان تامین اجتماعی کار خود را آغاز کنیم.»

       خداکرمی ضمن تشکر از مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه، بر حضور بیمه سلامت در کنار تامین اجتماعی برای اجرای این مصوبه تاکید کرد و گفت: «باتوجه به توان اقتصادی و جایگاه بیمه‌شدگان نظام سلامت، اجرای این مصوبه از سوی این سازمان بیمه‌گر بسیار مهم است.»

پوشش بیمه‌ای گران‌تر است یا عوارض مداخلات بی‌رویه؟
       عضو هیئت علمی مامایی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی درمورد دلیل سرباز‌زدن بیمه سلامت از تحت پوشش قراردادن خدمات مامایی توضیح می‌دهد: «بیمه سلامت می‌گوید تحت پوشش قرار دادن خدماتی که از سوی ماماها تجویز می‌شود مقرون به صرفه است ولی منابع ما محدود و نظارت بر اجرای آن هم مشکل است، این درحالیست که هزینه‌ای که بیمه سلامت بابت سونوگرافی‌های غیر ضروری، مداخله‌های بی‌رویه و سزارین را به راحتی می‌پردازد و از این امر غافل است که نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند و بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند دیابت و آسم آلرژی و ... قرار می‌گیرند و در آینده منابع اقتصاد سلامت و بیمه باید هزینه این عوارض را متقبل شود و این هزینه‌ها بسیار بیشتر از بودجه ای است که برای تحت پوشش قراردادن خدمات مامایی صرف می‌شود.»

       به گفته او، وقتی ماما مجبور است خدمات دارویی، بهداشتی و درمانی خود را به صورت آزاد تجویز کند، با ریزش مراجعه‌کننده مواجه شده و جایگاه خود در نظام سلامت را از دست می‌دهد. ضمن اینکه این یک بی احترامی به زنان متقاضی استفاده از خدمات مامایی و بخصوص خانم‌های باردار است که تکریم نمی‌شوند. اگر بیمه‌ها بخواهند همچنان خدمات مامایی را کنار بزنند و از پرداخت فرانشیز یهم بیمه نسخ مامایی سرباز بزنند،.امیدی به ترویج زایمان طبیعی و توسعه فرزند آوری نمی‌باشد.

       خداکرمی سیاست جاری درمورد خدمات سلامت به مادران را دچار «چالش‌های یک بام و دو هوا» می‌داند و می‌گوید: «یکی از بندهایی که در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر نیز است، مراقبت‌های زایمان و بعد از زایمان است. در کشور ما دو گروه هستند که طبق قانون خدمات دوران بارداری و زایمان را انجام می‌دهند که یک گروه ماما و دیگری متخصصان زنان و زایمان هستند. اما سازمان‌های بیمه‌گر تنها از یک گروه حمایت می‌کنند. سازمان‌های بیمه‌گر هرچند بار که تجویز سونوگرافی یا در خواست آزمایش از سوی متخصصان انجام شود را می‌ پذیرند اما درمورد ماماها این اتفاق نمی‌افتد.»

       رئیس انجمن مامایی ایران برای حل این مشکلات یک راه حل هم مطرح کرد. او می‌گوید: «پیشنهاد می‌کنم این مصوبه هر چه سریع تَر به صورت پایلوت اجرا شود و در کنار آن نسخ آزمایشگاه، دارویی و پاراکلینیک ماما درچارچوب شرح وظایفش از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پذیرفته شود تا بیمه‌شده سرگردان نباشد.»

       او اضافه می‌کند: «می‌دانم که وزیر رفاه تاکید دارد این موضوع حل شود. اما متاسفانه مدیران میانی به خوبی می‌دانند چگونه می‌شود در دو وزارتخانه چوب لای چرخ پیشرفت مصوبات بگذارند و مانع اجرایی شدن آن شوند.» خداکرمی وظایف ماما را اینگونه شرح می‌دهد: «خدمات سلامت دختران و زنان از بلوغ تا یائسگی از سطح پیشگیری، تشخیص و درمان مسائل شایع را شامل می‌شود. اگر ماما در سطح اول و دوم خدمات ، حضور پررنگ داشته باشد، متخصصین محترم زنان هم وظایف مربوط به خود یعنی خدمات سطح سوم را با کیفیت بهتری ارائه می‌کند. اینکه متخصصان زنان وظایف ماماها را انجام دهند و ماماها هم به عنوان مراقب سلامت خدمات ارائه دهند و از تخصصشان نتوانند استفاده کنند نوعی فرصت‌سوزی است.»

       او درمورد انطباق میزان پذیرش دانشجوی مامایی با نیاز کشور و فرصت‌های شغلی موجود برای ماماها نیز می‌گوید: «اگر قرار باشد مسئولان نیروی موردنیاز به عنوان ماما را برای تامین سلامت زنان و باروری و دوران بارداری و زایمان استاندارد کنند ،با کمبود ماما مواجه خواهیم شد اما مشکل اصلی این است که نمی‌توانیم نیروهای تربیت‌شده را به کار بگیریم. امروز در زایشگاه‌های کشور ماما مجبور است از 8 مادر باردار و درشرف زایمان در آن واحد مراقبت کند درحالیکه ما به ازای هر بیمار به یک ماما نیاز داریم. البته ما تلاش کردیم با حضور مامای همراه در این مرا کز مشکل کمبود ماما و حجم زیاد کار که باعث فرسودگی می‌شود را کم کنیم با این حال همچنان خلا کمبود نیروی انسانی وجود دارد.»
برچسب ها: ماما ، قربانی ، سیاست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: