کد خبر: ۱۲۲۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 05
رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت بیان کرد:
شفاآنلاین>سلامت>رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت ایران با بیان اینکه ممنوعت پیوند عضو اتباع افغانستانی در ایران به نفع آنها است، گفت: این قانون از قاچاق پیوند عضو توسط دلالان جلوگیری‌ می‌کند.

«کتایون نجفی‌زاده» رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت ایران، در نشست نقد و بررسی «قانون پیوند عضو به اتباع خارجی» که درخبرگزاری فارس برگزار شد، ایران را پاک‌ترین کشور در زمینه پیوند اعضا معرفی و خاطرنشان کرد: دولت ایران تصمیمات درستی را در رابطه با پیوند عضو گرفت.

رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت ایران، افزود: در سال 78 قانون پیوند اعضاء از هم وطن به هم وطن تصویب شد که مجوز آن را وزارت بهداشت ایران صادر و مسئولیت آن را برای پیوند عضو به عهده گرفت.

قاچاق اعضای بدن انسان‌ها توسط دلال‌ها برای پیوند

وی با اشاره به قاچاق اعضای بدن انسان‌ها توسط دلال‌ها برای پیوند عضو، گفت: این موضوع منجر به اتفاقات بدی در ایران شد و برای همین شورای عالی پیوند عضو اجازه پیوند به اتباع خارجی را نداد.

نجفی‌زاده با بیان اینکه در جلسات شورای عالی پیوند عضو مطرح شد که پیوند عضو اتباع افغانستانی مقیم ایران از هم وطن خودشان به انجام شود، اظهار داشت: این قانون به نفع اتباع افغانستانی بود چرا که مرگ مغزی معمولاً در مورد افراد کم درآمد جامعه اتفاق می افتد و اتباع افغانستانی‌ هم در ریسک مرگ مغزی هستند.

ممنوعیت پیوند اتباع خارجی جهت جلوگیری از شبهه

وی در ادامه گفت: این قانون از ایجاد شبهه جلوگیری و به نفع افغانستانی‌ها است چرا که از قاچاق پیوند اعضای این اتباع جلوگیری می‌شود و آنها می‌توانند به اتباع هم‌وطن خود عضو اهدا کنند.

رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت ایران افزود: برای موارد خاص با اجازه وزیر بهداشت ایران امکان پذیر است که عضو اهدا شود اما در مورد قضیه‌ «لطیفه رحمانی» این بیمار به پیوند عضو نرسید و قرار تا پدرش به وی عضو اهدا کنند.

 فوت بیماران به علت نرسیدن به پیوند عضو

نجفی‌زاده با ارائه آماری از فوت بیمارانی که به دلیل نرسیدن پیوند عضو فوت می‌کنند، گفت: در هر 2 الی 3 ساعت یک نفر در ایران به علت نرسیدن پیوند عضو از دنیا می‌رود و در آمریکا این تعداد به 22 نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه توریسم‌درمانی در دنیا امری پسندیده است، خاطرنشان کرد: توریسم پیوند عضو در دنیا ناپسند است، به طوری که در عهدنامه استانبول که کشور ایران نیز آن را امضا کرده است قرار شده که جلوی توریسم درمانی پیوند گرفته شود و این برای جلوگیری از سوء استفاده در این زمینه است.

تشکیل اتحادیه پیوند عضو در کشورهای اسلامی

رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت ایران در بخشی از صحبت‌های خود ضمن پیشنهاد تشکیل اتحادیه‌ پیوند عضو توسط کشورهای اسلامی گفت: در کشور اروپایی شبکه‌ای در مورد پیوند عضو تشکیل شده که هم اهداء کننده و هم دریافت کننده دارد که این اتحادیه نیز می‌تواند در کشورهای اسلامی نیز تشکیل شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: