کد خبر: ۱۲۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 06
شفا آنلاین>سلامت>رضا شیاری، فوق تخصص روماتولوژی کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است آنچه از آن به‌عنوان افزایش راشیتیسم در کشور یاد می‌شود، درواقع کمبود ویتامینD است که در اغلب کشورهای دنیا نیز وجود دارد و برای حل این مسئله باید سیاستگذاری‌های کلان موردتوجه قرار بگیرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  گفته‌شده است درصد بالایی از کودکان تهرانی دچار راشیتیسم هستند، دلیل افزایش این بیماری را چه مسائلی می‌دانید؟

       دو نوع راشیتیسم وجود دارد، یک نوع راشیتیسم که نوعی بیماری است و یک نوع هم کمبود ویتامینD است که دو آیتم متفاوت هستند. ممکن است فرد دچار کمبود ویتامینD باشد و متعاقب آن دچار بیماری راشیتیسم شود. مطالعه‌ای که ما در مورد کمبود ویتامینD در ایران در افراد زیر 16 سال انجام داده‌ایم، در 67 درصد پسران و 72 درصد دختران کمبود ویتامینD وجود داشته است اما کمبود شدید ویتامینD تنها در حدود 15 درصد موارد بوده است. این کمبود ویتامینD می‌تواند نشان‌دهنده رژیم غذایی نامناسب در کشور ما باشد. ویتامینD در ماهی و روغن‌زیتون وجود دارد که طبخ ماهی ما نیز دچار مشکل است، چون اغلب ماهی سرخ شده و کمتر کبابی می‌شود. مصرف روغن‌زیتون نیز در کشور پایین است، بنابراین ما با کمبود ویتامینD در رژیم غذایی مواجه هستیم.


 برای حل مسئله کمبود ویتامینD باید چه اقداماتی انجام داد؟
       در برخی از نواحی ایران نیز بنا به دلایلی در رسپتورها مشکل‌داریم و جذب ویتامینD مختل است. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز همین مشکل وجود دارد و ویتامین در را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. در بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی روزانه هزار واحد ویتامینD را خانواده‌ها استفاده می‌کنند. اخیرا طرحی با دکتر سیاری در وزارت بهداشت در همین زمینه داشتیم که مقدار ویتامینD را بر اساس جمعیت و سن تعریف کنیم. در حال حاضر نیز به کودکان در مدارس ویتامینD داده می‌شود، اما من با این ادعا که راشیتیسم در تهران درصد بالایی دارد موافق نیستم. ما درصد بالای راشیتیسم نداریم اما کمبود ویتامینD وجود دارد که هم علت تغذیه‌ای و هم نژادی دارد.


 برای جبران کمبود ویتامینD می‌توان از چه سیاست عمومی استفاده کرد؟
       این‌که از چه روشی برای تامین ویتامینD استفاده شود بستگی به سیاستگذاری‌ها دارد. در بسیاری از کشورها پرل‌های 1000 واحدی استفاده می‌شود اما در کشور ما همه پرل‌ها 50 هزار واحدی است. وقتی‌که نمی‌توانیم پرل 1000 واحدی داشته باشیم مجبور می‌شویم برای پرل 50 هزار واحدی برنامه‌ریزی کنیم. در حال حاضر اما پرل‌های ویتامینD به‌صورت مکمل‌های 400 واحدی و 4 هزار واحدی نیز وجود دارد که قابل‌استفاده هستند. بااین‌حال بسیار خوب است که به رژیم غذایی ما ویتامینD اضافه شود. برای مثال یکی از موادی که جمعیت زیادی از آن استفاده می کنند، شیر است. ما می‌توانیم به شیر ویتامینD اضافه کنیم. نان و غلات هم از جمله موادی هستند که می‌توان به آنها ویتامینD اضافه کرد. حتی می‌توانیم به مردم آموزش دهیم که در بسیاری از موارد طبخ غذا را با روغن‌زیتون انجام دهند. روغن‌زیتون حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامینD است. ما باید به مردم آموزش بدهیم که دو وعده در هفته از ماهی استفاده کنند، آن هم ماهی که با استفاده از روش صحیح طبخ شود.


 آیا آلودگی هوا نیز در افزایش راشیتیسم در میان کوکان تهرانی تاثیرگذار است؟
       آنچه که با عنوان افزایش راشیتیسم در کودکان تهرانی از آن یادشده است درواقع کمبود ویتامینD است. راشیتیسم علامت دارد و معمولاً در کودکان زیر 2 سال ایجاد می‌شود. گاهی کمبود ویتامینD در سنین بالاتر مانند نوجوانان و زنان جوان نیز دیده می‌شود. ما باید از وادی راشیتیسم خارج‌شده و از کمبود ویتامینD صحبت کنیم. اما درباره اینکه آیا آلودگی هوا تاثیرگذار است؟ باید گفت چراکه نه، آیا پوشش بیش از اندازه‌ای که ما داریم تاثیرگذار است؟ بله، همه این مسائل تاثیرگذار بوده و بدون تاثیر نیست. اما در بسیاری از کشورهای دنیا هم که این مسائل وجود ندارد، بازهم این نوع کمبودها دیده می‌شود و این مسئله‌ای جهانی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: