کد خبر: ۱۲۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 03
شفا آنلاین>اجتماعی>شیرینی زندگی مشترک با نفوذ بدبینی به تلخی تبدیل می شود و جولان بیشتر سوءظن می تواند پایه های زندگی مشترک را به تدریج سست کند.
به گزارش شفا آنلاین،کم نیستند زوج‌های جوانی که با هزاران امید وآرزو زندگی مشترک خود را آغاز می کنند.آنها پیمان بسته اند با کمک یکدیگر از پله های نردبان خوشبختی بالا روند.جوانانی که دست در دست هم جاده پر پیچ و خم زندگی را طی می کنند؛ ولی دست اندازهایی مانع رسیدن آنها  به مقصد می شود.

یکی از این دست اندازهای خطرناک،  بد بینی مردان نسبت به همسران خود است، آقایانی که پیوسته گوشی همراه زنانشان را چک می کنند.مردانی که رفت و آمد همسران خود را تحت کنترل دارند.آقایانی که با برخی رفتارهای ناشایست باعث فروریختن سقف این کلبه عاشقانه می شوند.زوجینی که با فراگیری مهارتهای زندگی زناشویی می توانند از فروپاشی این رابطه سرشار از محبت و صمیمیت جلوگیری کنند.  

 وقتی "پارانویا"زندگی مشترک را هدف می گیرد
مرجان رضازاده کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی بدبینی مردان  ابتلا به اختلال روانی" پارانویا" است؛ گفت: این اختلال سبب بروز مشکل در تمام حیطه های زندگی فرد شده و مبتلایان به این اختلال همه افراد را با عینک بدبینی نگاه می کنند.

مهدی شورگشتی کارشناس ارشد مشاوره خانواده  نیز با بیان تاثیر صفات اخلاقی منفی در بروز بدبینی مردان اظهار داشت:حسادت نیز باعث پدید آمدن بدبینی می گردد.همچنین بیماریهای روانی "مازوخیسم"(خود آزاری) و "سادیسم"(دیگر آزاری) نیز منجر به شکل گیری سوءظن می شود.

وقتی اعتیاد چراغ زندگی مشترک را خاموش می کند
رضازاده با تاکید بر اینکه مصرف مواد مخدر به خصوص شیشه زمینه را برای پیدایش اختلال پارانویا فراهم می کند؛ عنوان کرد: باورهای فرد و تجربیات دوران کودکی اش، نقش موثری در  بروز بدبینی دارد.

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس و استاد دانشگاه با عنوان اینکه محیط خانواده نقش به سزایی در بروز بدبینی افراد دارد؛ گفت: مبتلایان به اختلال بدبینی معمولا در دوران کودکی خود شاهد مسایلی مانند خیانت بودند که سبب شکل گیری ذهنیت ناخوشایند در فرد  می شود. 

شورگشتی با عنوان اینکه مصرف مواد مخدر مانند شیشه، کراک و قرصهای روان گردان فرد را به سمت بدبینی سوق می دهد یادآور شد: تعصب نیز سبب بروز بدبینی در مردان می شود.عشق و علاقه فراوان مردان به همسرشان کم کم گرمی این زندگی عاشقانه را به سردی می کشاند.
 
اختلاف سنی را نادیده نگیرید!
این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با یادآوری اینکه اختلاف سنی زیاد زوجین با یکدیگر نیز تاثیر به سزایی در  شکل گیری بدبینی مردان دارد؛ اذعان داشت: سرد شدن رابطه عاطفی میان زن و شوهر و  نادیده گرفتن نیازهای روحی و روانی زوجین نیز زمینه را برای به وجود آمدن بدبینی مردان فراهم می کند.

رضا زاده توصیه کرد: خانم ها باید از هر گونه واکنشی که سبب افزایش سوءظن مردان شود، خودداری کنند. همچنین زنان می توانند با اختصاص دادن زمانی برای بررسی علل بروز بدبینی مردان و گفت و گویی آرام با شوهرشان موجب رفع سوءظن شوند.

محمدی با اشاره به اینکه مردان با تغییر نگرشان می توانند فضای گرم و صمیمی را در محیط خانه ایجاد کنند؛ عنوان کرد: مرد باید با بیان دغدغه و نگرانی هایش به همسرش در فضایی به دور از تنش و کشمش اعتماد همسرش را جلب کند.

 کودکانی که نقش والدینشان را بازی می کنند
شورگشتی با اشاره به نقش چشمگیر خانواده در شکل گیری شخصیت افراد بیان کرد: فرهنگ و سبک فرزند پروری خانوادگی تاثیر به سزایی در بروز بدبینی فرد دارد زیرا کودک تمایل زیادی به همانندسازی با والدینش دارد.

 علی جعفر محمدی گفت: بدبینی در مردان از حس مالکیت آن ها نسبت به همسرشان ناشی 
می شود.بسیاری از مردان زن را بخشی از دارایی و اموالشان قلمداد می کردند.در خانواده هایی که فرهنگ مرد سالاری حکمفرمایی می کند برای زن ارزش خاصی قائل نمی شدند.بنابرین کودک نیز از رفتار والدینش تبعیت می کند. 

بنابرین انجام مشاوره های پیش از ازدواج، پرهیز از ازدواج کورکورانه و شناخت هر چه بیشتر خانواده همسر سبب به ساحل رسیدن کشتی زندگی مشترک می شود.زوج ها باید تعارض هایشان را بشناسند و با آن ها روبرو شوند و در صدد بهترین راهکار برای رفع مشکلشان برآیند.

 زنان توجه داشته باشند در صورتی که همسرشان به اختلال پارانویا دچار بوده هر گونه سعی در جهت متقاعد کردن مردان موثر نبوده و بهترین راهکار مراجعه سریع به پزشک است. از آن جایی که یکی از علل مهم در شکل گیری بدبینی مردان عزت نفس و اعتماد به نفس پایین است به کار بردن تکنیکهای افزایش اعتماد به نفس کمک شایانی در برطرف شدن بدبینی می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: