کد خبر: ۱۲۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 03
شا آنلاین>اجتماعی>ازدواج فرصت است. فرصتی برای رسیدن به آسایش و آرامش روحی و جسمی با تشکیل دادن خانواده. پدیده ای مبارک با کارکردهایی مادی و معنوی که مهمترین آن بقای نسل است.
به گزارش شفا آنلاین،مقام معظم رهبری ازدواج را یکی از فرصت های مهم زندگی می داند که درآن زن و مرد به واسطه آن وسیله آرامش و آسایش روحی را در طی دوران زندگی خود پیدا می کنند. از طرفی و فارغ از رفع نیازهای طبیعی انسان در ازدواج ، مساله تولید نسل و داشتن فرزند هم خود از دلخوشی های بزرگ زندگی است بنابراین ازدواج یک امرمبارک و یک پدیده بسیار مفید است .
ازدواج یکی از مقدس ترین فرآیند زندگی انسان ها است که نه مختص قومیت خاصی است و نه مذهب و ملل خاصی. همانطور که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: ازدواج سنت من است و هر کس از سنتم رویگردان باشد از من نیست.
*آموزش مدل های زندگی قبل از ازدواج
دکتر محمد پیروی خامنه روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه در ازدواج موفق داشتن مهارت های لازم ضروری است می گوید: این مهارت ها باید از دوران کودکی به فرزندان دختر و پسر آموخته شود و آموزش ها باید از دل خانواده ها و زندگی مشترک والدین بیرون آید اما چیزی که بسیار نگران کننده است این است که خانواده ها کمتر به این نکته توجه می کنند و جوان ها آموزش ها و مهارت های خود را از محیطی کسب می کنند که خود محیطی نا امن برای جوان ها محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه انسان موجود پیچیده ای است به انواع آموزش های لازم و ضروری قبل از ازدواج اشاره می کند و ادامه می دهد: این آموزش ها شامل انواع مدیریت ها از جمله مدیریت خشم، مدیریت عشق، مدیریت بحران، مدیریت تصمیم گیری توانایی برقراری ارتباط ، توانایی مذاکره و گفتگو و بسیاری موارد دیگر است که نقش مهمی در ساخت یک زندگی مشترک سالم و بدور از تنش است.
این استاددانشگاه در ادامه اضافه می کند: مغز انسان پس از شکل گیری به سختی تغییر می کند بنابر این برای آموزش مهارت های لازم برای ساخت یک زندگی مشترک موفق باید از دوران کودکی و در دل خانواده ها آموزش های لازم داده شود چراکه آموزه های نادرست دوران کودکی، فرزند را در دوران جوانی دچار مشکل می کند.
خامنه با تاکید بر لزوم آموزش برای ازدواج و ضمن تشبیه آن به آموزش های لازم قبل از گرفتن گواهینامه های مختلف می گوید: آموزش دیدن و آموزش دادن در این مقوله تا جایی حائز اهمیت است که جوان را در انتخاب همسر مناسب و متناسب با شخصیت وی و حتی کسب مهارت های زندگی مشترک کمک کند.
وی دراین مورد ادامه می دهد: آموزش مهارت های زندگی نقش به سزایی در پویایی خانواده ها دارد و در حال حاضر یکی از نیازهای جامعه امروزی به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی است که باید بیش از گذشته مورد توجه مسوولین قرار گیرد.
*ازدواج سن تقویمی ندارد
خامنه با اشاره به اینکه ازدواج سن تقویمی ندارد می گوید: بهترین سن ازدواج زمانی است که جوان به بلوغ رسیده باشد. منظور از بلوغ یعنی رشد روانی، عقلی ، اجتماعی و مالی در کنار رشد جسمی و جنسی ، یعنی آمادگی برای پذیرش مسوولیت، تعهد و ازدواج.
این استاد دانشگاه ادامه می دهد: کارشناسان سن ازدواج را برای پسرها تا 30 سال و برای دخترها کمتر از آن تعیین می کنند این در حالی است که پسری که به بلوغ عقلی و اقتصادی نرسیده باشد، حاصل ازدواجش جز طلاق نخواهد بود.بنابراین اگر به تعویق انداختن ازدواج با هدف انتخاب هوشمندانه و اندیشمندانه همسر باشد، این تاخیر بسیار ارزشمند خواهد بود.
وی ازدواج های بی پایه را دلیل افزایش آمار طلاق در جامعه عنوان می کند و اضافه می کند: متاسفانه معیار انتخاب همسر بسیاری از جوان ها ظاهر افراد است. اینجاست که می گویند آن جوان به بلوغ عاطفی، روانی، اجتماعی، جسمی نرسیده است و حاصل انتخابش چیزی جز طلاق نخواهد بود.
این کارشناس با تاکید بر اهمیت رشد عقلی به رشد جسمی در امر ازدواج تاکید می کند و می گوید: زن و مرد باید به مرحله ای از رشد رسیده باشند که بتوانند به راحتی مستقل شده و به دور از پدر و مادر خود زندگی کنندو بدون حمایت آنها بر مشکلات خود فائق آیند. آنها همچنین باید به خودکفایی مالی نیز برسند و از لحاظ مالی نیز مستقل از خانواده عمل کنند که این مستلزم کسب جایگاه شغلی مناسب در بازار کار است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بررسی های سن ازدواج در کشور طی دهه اخیر نشان می دهد که سن ازدواج در کشور روندی صعودی داشته است می گوید: هرچند که می گوییم رسیدن به بلوغ از سن در ازدواج مهمتر است اما تاخیر در ازدواج که این روزها در کشور شاهد آن هستیم می تواند پیامدهای ناگواری از جسمی گرفته تا روحی برای جوان ها در پی داشته باشد. بنابراین تاخیر در ازدواج از جمله چالش هایی است که در صورت عدم مدیریت صحیح ممکن است به یک بحران تبدیل شود.
*ازدواج خوب وجود ندارد
خامنه می گوید: بشر به طور ذاتی اجتماعی آفریده شده است و از همان ابتدای خلقت بحث ازدواج مطرح بوده است. بنابراین ازدواج مختص طایفه و یا قبیله و یا حتی مذهب خاصی نیست. اما موضوع مهم در یک ازدواج موفق آن است که باید ببینیم هدف از ازدواج چیست؟
شناخت اهداف به همراه معیارهای شخصی ، عرفی و منطقی افراد در انتخاب همسر می تواند ازدواج را به یک فرآیند خوب در زندگی تبدیل کند و درست زمانی که پایه های یک زندگی بر اساس ظاهر افراد و از روی ناآگاهی و بدون شناخت خود و طرف مقابل ساخته شود ازدواج بد خواهد بود. بنابراین ازدواج خوب وجود ندارد همانطور که ازدواج بد وجود ندارد. خوب و بد زمانی معنی پیدا می کنند که در شرایط خوب و بد قرار گیرند و معمولا خودمان ازدواج خوب و یا بد را برای خود رقم می زنیم.
این استاد دانشگاه به اهمیت نقش جامعه در کاهش بحران های مربوط به ازدواج اشاره می کند و ادامه می دهد: آمارها حکایت از نابسامانی های اجتماعی در جامعه دارد. نابسامانی هایی از جنس افزایش سن ازدواج و افزایش آمار طلاق و این نابسامانی اگر مدیریت نشود جامعه دچار چالش می شود. بنابراین باید تعادلی بین خواسته دولت و خواسته ملت ایجاد کرد و در رسیدن به این خواسته های معقول برنامه ریزی کرد.
وی با تاکید بر اهمیت نقش ازدواج در پیشگیری از وقوع جرم اضافه می کند: درجامعه ای که دخترها و پسرها بدون هیچ مشکل اقتصادی و یا اجتماعی بتوانند به راحتی همسر خود را بیابند بسیاری از بزهکاری های جامعه کاهش پیدا می کند. براین اساس باید شرایط انتخاب صحیح و درست همسر رابرای جوان ها فراهم کرد.
خامنه با اشاره به اینکه طلاق فقط یک عنوان است اما به عنوان یک معضل اجتماعی اثرات مخربی بر جامعه می گذارد اضافه می کند: تاخیر در ازدواج نیز همانند طلاق اثرات مخرب و غیرقابل جبرانی بر جامعه می گذارند بنابراین باید دست به دست هم داد تا شرایط یک ازدواج اصولی با آموزش و آگاهی جوان ها و فراهم کردن شرایط اقتصادی لازم برای حل دغدغه معیشت آنها از ضروریات است.

چند توصیه ساده
یکی از آفت های زندگی مشترک یکنواختی است. همیشه یکنواختی و عادت خسته و کسل کننده بوده است بنابراین باید با ایجاد برنامه های متنوع ، تنوع ایجاد کرد تا زندگی از یکنواختی خارج شود. از سویی احترام به حریم خصوصی دوطرف، کسب مهارت حل اختلاف و مدیریت دخل و خرج به منظور پیشگیری از بروز مشکلات اقتصادی و مدیریت خشم از جمله مهارت هایی است که باید هر زوجی از آن بهره مند باشند اما نباید فراموش کرد که پایه یک زندگی موفق چیزی جز صداقت و عشق برپایه عقل نیست.
در تقویم رسمی کشور، اول ذی الحجه همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است.ایرنا
برچسب ها: آرامش ، ازدواج ، خانواده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: