کد خبر: ۱۲۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 03
عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی:
شفاآنلاین>سلامت>عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی اظهارداشت: مداخلات غیر دارویی و روانپزشکی در درمان ترک اعتیاد از اهمیت زیادی برخوردار است.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر رضا دانشمند دبیر بخش مقالات بین المللی دهمین کنگره دانش اعتیاد که از ۲۴ تا ۲۶ شهریور ۹۵ در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود، گفت: درصد بسیار بالایی از افرادی که مصرف کننده مواد هستند سابقه اختلالات روانپزشکی دارند و مفهوم اختلالات روانپزشکی مفهوم متفاوتی است .

عضو مرکز تحقیقات اعتیاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: در خیلی از موارد علت گرایش افراد به مصرف مواد ، ناهنجاریهای خلقی و هیجانی عدم توانایی در مدیریت و کنترل هیجان و یا اختلالات رفتاری مانند افسردگی، اضطراب، بی ثباتی در هیجان و خلق و خو است.

دانشمند، منظور از عامل یا همراه در افرادی که مواد مصرف می کنند را اینگونه تشریح کرد و گفت : به عنوان مثال عامل یا همراه گاه می تواند در کسانی که مواد مصرف می کنند به این صورت باشد  که افسردگی فرد را به سمت مصرف گرایش دهد و گاه ممکن است افسردگی وجود داشته باشد ودر مصرف فرد تاثیر گذار باشد .

وی ادامه داد: اگر فقط به کنترل مصرف مواد و درمان اعتیاد فرد توجه کنیم واختلالات روانیشان را مدنظر قرار ندهیم هرگز در درمان آنها موفق نخواهیم بود و به همان اندازه که مداخلات درمانهای زیستی و دارویی در درمان این بیماران اهمیت دارد مداخلات غیر دارویی و روانپزشکی هم  بسیار اهمیت دارد و بدون اینها درمان موفق نخواهد بود.

دبیر بخش مقالات بین المللی دهمین کنگره دانش اعتیاد، این کنگره را مهمترین و بزرگترین گردهمایی کارشناسان و اندیشمندان در حوزه اعتیاد دانست و اظهار داشت: محورهای وسیعی در زمینه علوم پایه، تازه های عصب شناختی، مطالعات حیوانی در حوزه بالینی و  پیشگیری، مداخلات درمانی جدید، رویکرد به درمان و عوارض و شناخت مواد، مداخلات کاهش آسیب و رویکردهای روانی و اجتماعی که تمام این موارد به صورت سخنرانی و پنل در کنگره ارائه می شود.

وی محورهای خاص در این کنگره را شامل اعتیاد کودکان، اعتیاد زنان، اعتیاد بیماران جسمی و روانپزشکی عنوان کرد.

دانشمند ادامه داد: این کنگره حدود ۳ هزار مخاطب دارد و ۱۰۰۰ مقاله و ۴۰ پنل تخصصی با گرایش های مختلف و حدود ۱۵ نفر از اساتید برجسته خارجی از سازمان بهداشت جهانی و مراکز بین المللی در حوزه علمی و عملی از داخل و خارج کشور در ا ین کنگره حضور خواهند داشت.

وی گفت: ایران جزو کشورهایی است که در حوزه دانش اعتیاد در جهان پیشرو است و از نظر علمی جایگاه برجسته ای دارد و قطعا وجود چنین کنگره بین المللی در منطقه به عنوان یک موقعیت برجسته می تواند کاریزمای ایران در فیلد اعتیاد باشد.

دانشمند افزود: قرار است در این کنگره تازه های علمی بحث و بررسی شود و از دل این تازه ها و سخنرانی ها موضوعات به روز به گوش مسئولین برسد و تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها در حوزه اعتیاد انجام شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: