کد خبر: ۱۲۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>سلامت> تشخیص مراحل اولیه سرطان مری به دلیل اینکه به راحتی تشخیص داده نمی‌‌شود، مشکل است. بنابراین دانشگاه صنعتی ایندهون (TU Eindhoven) در بیمارستان کاتارینا در Eindhove- برای ایجاد روشی که بتوان با آن به وسیله رایانه عکس‌‌های مری را برای علائم سرطان مری بررسی کرد، تحقیق می‌‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، رایانه با نتایج بی‌‌نظیری ، سرطان اولیه را تقریبا به دقت متخصصان ماهر تشخیص می‌‌دهد. این نتایج در مقاله جولای ژورنال علمی آندوسکوپی منتشر شده است.

       افراد مبتلا به رفلاکس طولانی به دلیل آزردگی معده‌‌ای، بافت غیر طبیعی در مری‌‌شان ایجاد می‌‌شود. این بیماری که مری بارت نامیده می‌‌شود، یکی از عوامل خطر اصلی در ایجاد سرطان مری در جوامع غربی است.

بنابراین، افراد مبتلا به مری بارت به طور منظم تحت بررسی آندوسکوپی بیمارستانی قرار می‌‌گیرند. اما تشخیص مرحله‌‌های اولیه سرطان مری خیلی سخت است. از این‌رو، وقتی که سرطان شروع می‌‌شود و درمان آن راحت است، بیماری تشخیص داده نمی‌‌شود. وقتی که سرطان به مرحله پیشرفته‌‌ای می‌‌رسد، نرخ بقای 5 ساله کمتر از 5 درصد می‌‌شود. هر ساله در هلند حدود 2500 بیمار جدید با سرطان مری تشخیص داده می‌‌شوند. این تعداد به دلیل افزایش رفلاکس در افراد با اضافه وزن در حال افزایش است، همچنین تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن نیز رو به افزایش است.

       بنابراین، 4 سال پیش دکتر اریک اسکون، متخصص گوارش در بیمارستان کاتارینا و متخصص ماهر در زمینه مری بارت، در گروه پژوهشی معماری و video coding دانشگاه صنعتی ایندهون، با سرپرستی پروفسور پیتر دو ویت (Peter de With)، شروع به کار کرد. گروه وی تجربه چندین ساله‌‌ای در روش‌‌های تحلیل عکس دارند که در آن شناسایی افراد و اشیا برای نمونه در دوربین‌‌های هوشمند در محوریت قرار دارد.

       Fons va- der Sommen، نامزد دکترای PhD در دانشگاه صنعتی ایندهون و دکتر Sveta Zinger به همراه اریک اسکون برای ایجاد روش‌‌های جدیدی که بتوان با آنها علائم اولیه سرطان را مشخص کرد، کار کردند. این روش‌‌ها در حال حاضر به اندازه قدرت تشخیصی متخصصان اروپایی کار می‌‌کنند. اسکون این نتایج را «خارق‌العاده» می‌‌داند و اذعان می‌‌کند که «در حیطه کاری ما، شناسایی مراحل اولیه سرطان در مری بارت یکی از مشکل‌‌ترین کارها است.»

تهاجم کمتر
       تحلیل رایانه‌‌ای باید در هر بیمارستانی برای کمک به متخصصان گوارش به جهت تشخیص مراحل اولیه سرطان دردسترس باشد و بنابراین درمان و تشخیص را 100 درصد تسهیل می‌‌کند. همچنین این روش از برداشتن قسمتی از مری در بیمارانی که سرطان‌‌شان دیر تشخیص داده می‌‌شود، جلوگیری می‌‌کند. درمان سرطان اولیه برای بیماران، با تهاجم کمتری صورت می‌‌گیرد و تمایل به عمل جراحی میکرو بیشتر و همچنین این کار ارزان‌‌تر تمام می‌‌شود. علاوه بر این، پزشکانی که متخصص مری بارت نیستند، می‌‌توانند از این روش برای یادگیری تشخیص سریع‌‌تر ناهنجاری‌‌ها استفاده کنند.

       قبل از اینکه این روش‌‌ جدید را بتوان به کار برد، باید نرم‌‌افزار آن کامل و مناسب برای تحلیل فریم‌‌های ویدئویی بلادرنگ (rea- time) شود. سپس باید یکسری آزمون‌‌های بیمارستانی گسترده‌‌ای را دنبال کرد. این کار قبل از به کارگیری گسترده، احتمالا 5 تا 10 طول خواهد کشید. در حال حاضر، برای سرمایه‌‌گذاری بیشتر روی این پروژه کمک‌‌های زیادی می‌‌شود.Scienmag

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: