کد خبر: ۱۲۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>انستیتوی کارولینسکا، یکی از بیمارستان‌های مشهور سوئد که کمیته تعیین‌کننده برنده جایزه نوبل پزشکی هم در آن مستقر است، با اتهامات درباره انجام جراحی‌های تجربی تاییدنشده با رسوایی بزرگی مواجه شده است.
به گزارش شفا آنلاین،   انتقادات از انستیتو کارولینسکا درباره کارهای جراح ایتالیایی پائولو ماچیارینی که در استخدام آنجا بود، به استعفای دبیر کمیته نوبل در این انستیتو انجامید و درخواست‌ها برای اهدا نکردن جایزه نوبل پزشکی در سال جاری و سال بعدی بالا گرفته است.

       انستیتو کارولینسکا در ماه مارس ماچیارینی را به علت دادن اطلاعات نادرست درباره سابقه کاریش و مقصر دانسته شدن درباره اهمال علمی منجر به مرگ دو بیمارش اخراج کرد. از طرف دیگر، بازپرسان سوئدی ممکن است ماچیارینی را به «اهمال جنایی آشکار منجر به مرگ شخص دیگر» متهم کنند. ماچیارینی انجام هرگونه عمل اشتباهی را انکار کرده است.

       کجل آسپلاند، رئیس شورای ملی اخلاق پزشکی که رئیس هیئت تحقیق انستیتو است، می‌گوید بیمارانی آسیب دیده‌اند یا مرده‌اند. به گفته او، اعتماد به کارکنان انستیتو و کل پژوهش علمی آن از بین رفته است و تلاشی طولانی‌مدت و صمیمانه برای بازیابی اعتماد لازم است.

       انستیتو کارولینسکا امسال تحقیق تازه‌ای درباره اتهامات درباره سوءرفتار را انجام دادند و در پی آن،‌ چهار استاد آکادمی نوبل از کمیته جایزه استعفا کردند.

       به همین علت بو رایزبرگ، رئیس پیشین کمیته اخلاق در کارولینسکا تقاضا کرده است که جایزه نوبل پزشکی برای دو سال اهدا نشود و پول جایزه برای جبران خسارات بستگان بیمارانی شود که ماچیارینی روی آنان عمل کرده بود.

       ماچیارینی که شهرتی جهانی داشت، در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان پژوهشگر زیست‌شناسی سلول بنیادی و مشاور بیمارستان دانشگاهی کارولینسکا استخدام شده بودند.

       این تحقیقات مربوط به سه عمل جراحی در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ است که ماچیارینی در آنها نای مصنوعی با پوشش سلول‌های بنیادی را به بیماران پیوند زده بود.

       آسپلاند گفت که ماچیارینی این جراحی‌ها را بدون بررسی کافی انجام داده بود و انجام آنها را بر اساس نجات‌بخش زندگی بیماران نمی‌توان توجیه کرد.

       دو نفر از بیماران از آن هنگام مرده‌اند و بیمار سوم همچنان در بیمارستان بستری است.

       ملوین سامسون، رئیس بیمارستان اعلام کرده است که تحقیقات اشتباهاتی جدی در شیوه درمان سه بیمار و خطاهای جدی در برنامه‌های معمول، نظام و فرهنگ بیمارستان روشن کرد.

       ماچیارینی قبلا در سال ۲۰۱۴ به‌وسیله همکارانش متهم شده بود که او تفسیری بیش‌ازحد غیرانتقادی از نتایج پژوهش ارائه‌ می‌دهد.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: