کد خبر: ۱۲۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 04
شفا آنلاین>سلامت>کالج کاردیولوژی آمریکا (ACC) به تازگی بیانیه‌ای را که اجماعی است از نظرات متخصصان، در زمینه نقش درمان‌های دارویی غیراستاتینی برای کاهش کلسترول LDL در مدیریت خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی منتشر کرد.
به گزارش شفا آنلاین، نویسنده مسئول این بیانیه توضیح می‌دهد که بیانیه مذکور نگاشته شد تا راهنمایی باشد برای استفاده از داروهای غیراستاتینی متعدد که اخیرا در کارآزمایی‌های جدید به آنها پرداخته شده است. وی ادامه می‌دهد: «از سال 2013، زمانی که کالج کاردیولوژی آمریکا و انجمن قلب آمریکا (AHA) آخرین گایدلاین‌های کلسترول خود را به‌روز کرد، تعداد زیادی کارآزمایی منتشر شده که اطلاعات بیشتری در مورد حداقل 3 کلاس جدید دارویی کاهنده کلسترول در اختیار ما قرار می‌دهند. این حوزه از پزشکی، بسیار فعال است، بنابراین گایدلاین جدید منتشر شد تا راهنمایی باشد برای پزشکان.»


3 مجموعه داده‌ای بزرگ و جدید که در بیماران مبتلا به کاردیوواسکولار پرخطر انجام شده و همگی داروهای جدید را به استاتین‌ها افزوده‌اند، شامل موارد زیر می‌شوند:
HPS THRIVE: نشان داده که هیچ سود اضافه یا خطر احتمالی از افزودن نیاسین به استاتین‌ها وجود ندارد.
IMPROVE-IT: مزیت و ایمنی متوسطی را از ازتیمایب ezetimibe بر استاتین‌ها نشان داده است.
PCSK9 monoclona- antibodies: داده‌های پیامدهای کوتاه‌مدت در بیمارانی که در معرض خطر زیادی هستند.

       محققان در این گایدلاین جدید، 7 الگوریتم مختلف را برای بیماران مبتلا به بیماری قلبی‌عروقی یا بیماری‌های همراه ترسیم کرده‌اند: بیماران در معرض خطر بالا بیشتر احتمال دارد که برای دریافت داروهای جدید گرانقیمت درنظر گرفته شوند.»

       در این دستورالعمل، 2 الگوریتم متفاوت برای هیپرکلسترولمی فامیلیال آمده که در آنها استفاده از داروهای PCSK9 توصیه شده است. همچنین توصیه‌هایی برای بیماران مبتلا به دیابت و دیگر گروه‌های در معرض خطر بالا که در حال حاضر بیماری قلبی‌عروقی ندارند، آمده است. متخصصان در همه گروه‌های در معرض خطر بالا توصیه می‌کنند اگر LDL با کمک تغییر سبک زندگی و مصرف استاتین‌ها تا 50 درصد کاهش پیدا نکرد، آنگاه دیگر داروها در نظر گرفته شوند.

       در حالی‌که ازتیمایب برای پیشگیری اولیه در افراد در معرض خطر بالا مناسب در نظر گرفته می‌شود، داده‌های کافی در مورد اثربخشی و ایمنی PCSK9 وجود ندارد که آن را برای استفاده در پیشگیری اولیه توصیه کنند.

       محققان معتقدند مهارکننده‌های PCSK9 باید برای بیمارانی که در معرض بیشترین خطر هستند، کسانی که مبتلا به سندرم کرونری حاد بوده و استاتین‌ها را هم نمی‌توانند تحمل کنند، تجویز شود. اگر آنها هیپرکلسترولمی فامیلیال هم دارند، این بیماران مستقیما روی درمان با مهارکننده‌های PCSK9 قرار گیرند، در غیر این‌صورت ازتیمایب تجویز شود. اگر آنها بیماران بدون هیپرکلسترولمی فامیلیال هستند که پیشگیری ثانویه منظم دریافت می‌کنند، باید در ابتدا برایشان ازتیمایب تجویز شود.

خلاصه‌ای از اجماع نظر متخصصان
       آنچه در زیر می‌آید، خلاصه‌ای است از اجماع نظر متخصصان که در این گایدلاین آمده است.

در گایدلاین کلسترول ACC/AHA سال 2013، 4 گروه معرفی شدند که از مزایای استاتین‌ها در کاهش خطر بیماری آترواسکلروتیک قلبی‌عروقی یا ASCVD بهره‌مند می‌شوند:
        بیماران 21 سال و بیشتر مبتلا به ASCVD، بزرگسالان 21 سال و بالاتر با سطح کلسترول LDL حداقل mg/dL 190 (نه به دلیل علل ثانویه قابل تغییر)، بزرگسالان 40 تا 75 سال بدون ASCVD، اما مبتلا به دیابت و سطح کلسترول LDL 70 تا mg/dL 189 و بزرگسالان 40 تا 75 سال بدون ASCVD یا دیابت که سطح کلسترول LDL 70 تا mg/dL 189 داشته و برآورد خطر 10 ساله برای ASCVD در آنها، 5/7 درصد یا بیشتر، تعیین شده به‌وسیله Pooled CohorEquations، باشد.

       همسو با این توصیه‌های سال 2013، سطح کلسترول LDL ناشتا باید به‌طور منظم پس از آغاز درمان‌های کاهنده کلسترول ارزیابی شده و سپس در صورت لزوم، هر 3 تا 12 ماه یکبار چک شوند.

        در بیماران پرخطر انتخاب شده، مانند افرادی که فاصلهASCVD دارند یا سطح کلسترول LDL آنها حداقل mg/dL 190 باشد، استفاده از داروهایی غیر از استاتین‌ها باید زمانی در نظر گرفته شود که با حداکثر دوز قابل تحمل استاتین‌ها، به کاهش بیش از 50 درصدی LDL نسبت به پایه نرسیده باشند.

        ازتیمایب نخستین داروی غیراستاتینی است که باید در اغلب بیماران درنظر گرفته شود.

منبع: Medscape
ترجمه: نیلوفر شایسته
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: