کد خبر: ۱۲۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 31
شفا آنلاین>سلامت>محققان مدرسه پزشکی واشنگتن و دانشگاه هاروارد، موفق به تولید سلول‌های مترشحه انسولین از سلول‌های بنیادی گرفته شده از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 شدند.
  به گزارش شفا آنلاین؛ بیماران مبتلا به این فرم از دیابت، نمی‌توانند انسولین مورد نیاز خود را بسازند و به تزریق‌های منظم انسولین نیاز مبرم دارند تا قند خونشان کنترل شود. کشف جدید درمان شخصی سازی شده جدیدی را برای درمان دیابت پیشنهاد می‌کند که ممکن است در افق درمانی دیابت بایستد: تکیه بر سلول‌های بنیادی خود فرد بیمار تا سلول‌های جدید ترشح کننده انسولین بسازند.

       این محققان نشان دادند که سلول‌های جدید در مواجهه با قند می‌توانند انسولین تولید کنند. دانشمندان سلول‌ها را در محیط کشت و در موش‌ها آزمایش کردند که در هر دو حالت، دریافتند سلول‌ها در پاسخ به قند، انسولین تولید می‌کنند. نتایج این تحقیق ارزشمند در نشریه معتبر Nature Communications منتشر شده است.

       در تئوری، اگر بتوانیم سلول‌های آسیب‌دیده را در این افراد با سلول‌های بتای پانکراس جایگزین کنیم، سلو‌هایی که عملکرد اولیه آنها ذخیره‌سازی و آزاد کردن انسولین برای کنترل قند خون است، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 دیگر نیازی به تزریق انسولین نخواهند داشت. سلول‌هایی که محققان موفق به ساخت آنها شده‌اند، وجود گلوکز را حس کرده و در پاسخ به آنها، انسولین ترشح می‌کنند. همه سلول‌های بتای تولیدی بهتر از آنچه که خود بیماران می‌توانند، در کنترل قند خون موفق هستند. محققان در این تحقیق از تکنیک‌های مشابهی برای ساخت سلول‌های بتا از سلول‌های بنیادی گرفته شده استفاده کردند که در افراد غیرمبتلا به دیابت استفاده می‌شده است. در آزمایش‌های جدید، سلول‌های بتا از بافت گرفته شده از پوست بیماران دیابتی تولید شدند.

       همیشه سوال‌های زیادی در مورد این موضوع بوده که آیا می‌توانیم سلول‌های بتا را از خود افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به دست آوریم یا خیر. بعضی از دانشمندان معتقدند چون این بافت از بیماران دیابتی به دست می‌آید، ممکن است دارای نواقصی باشند و در تمایز به سلول‌های بتا موفق عمل نکنند. هرچند نتایج مطالعه جدید خلاف این را نشان داده است.

       البته تحقیقات بیشتری لازم است تا مطمئن شویم سلول‌های بتای گرفته شده از سلول‌های بنیادی مسبب بروز تومور نخواهند شد، هرچند شواهدی از تومور در مطالعات روی موش به دست نیامده است، حتی تا یک سال پس از آنکه سلول‌های بنیادی پیوند زده شدند.

       محققان امیدوارند در 3 تا 5 سال آینده، سلول‌های بتای گرفته شده از سلول‌های بنیادی آماده انجام تحقیقات انسانی شوند. در آن زمان، پژوهشگران قصد دارند سلول‌ها را زیر پوست بیماران دیابتی، با روشی که حداقل تهاجم را داشته باشد، جایگذاری کنند تا با جریان خون بیمار تماس داشته باشد. آنچه انتظار می‌رود، آن است که پیوند این سلول‌ها در یک محیط سرپایی انجام شود و نیاز به روش‌های پیچیده نداشته باشد.

       محققان می‌گویند روش جدید می‌تواند در راه‌های دیگر هم استفاده شود. از آنجا که آزمایش‌های جدید ثابت کردند می‌توان سلول‌های بتا را از بافت گرفته شده از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 به دست آورد، احتمال دارد بتوان این تکنیک را در دیگر فرم‌های بیماری هم استفاده کرد، مانند دیابت نوع 2، دیابت نوزادی و سندرم Wolfram. همچنین می‌توان تاثیر داروهای مختلف دیابت را بر سلول‌های بتای بیماران مبتلا به انواع مختلف دیابت به دست آورد.
منبع: scienmag.com
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: