کد خبر: ۱۲۱۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 29
شفا آنلاین>سلامت>معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، طرح تحول غذا را از اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت در حوزه سلامت دانست و گفت: اجرای این طرح که از اواسط سال 94 آغاز شده، در چند محور به طور جدی پیگیری می شود.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر منان حاجی محمودی در توضیح جزئیات این طرح افزود: با توجه به شیوع بیماری های غیرواگیر، تمرکز بر کاهش مخاطرات بیماری های قلبی و عروقی از اولویت های سازمان غذا و دارو قرار دارد به طوری که در مرحله صدور پروانه برای فرآورده های غذایی، برخی عوامل مخاطره آمیز مانند میزان اسیدهای چرب اشباع و ترانس، نمک، درصد قند و فرمولاسیون فرآورده به شکل سخت گیرانه ای مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با اشاره به ضرورت کاهش اسیدهای چرب ترانس در فرآورده های غذایی گفت: این اسیدهای چرب معمولا در مرحله هیدروژناسیون یا اشباع روغن های گیاهی ایجاد می شود و در حال حاضر بیشتر در کره های گیاهی یافت شده و به نظر متخصصان مربوطه از جمله عوامل خطر تشدیدکننده بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شود و نسبت به اسیدهای چرب اشباع و چربی های جامد مخاطرات جدی تری دارد.
حاجی محمودی در ادامه با اشاره به برنامه پایش محصولات غذایی در سطح عرضه گفت: سلامت فراورده های غذایی در طرحی موسوم به پی ام اس
PMS) Post Marketing Surveillance) مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در این طرح نمونه برداری از سطح عرضه صورت گرفته و همه دانشگاه های علوم پزشکی موظف به رصد و بررسی ایمنی محصولات غذایی در سطح عرضه ، تحت پوشش منطقه خود هستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: حجم کار در طرح ارزیابی فرآورده های غذایی در سطح عرضه PMS، امسال نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته و 60 نوع محصول فرآوری شده غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در دستور کار کنترل این دانشگاه قرارگرفته است.
حاجی محمودی افزود: در مجموع از این 60 نوع محصول، 500 نمونه برداری تاکنون صورت گرفته و برای آزمون های ایمنی به آزمایشگاه ارسال شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: نمونه های تهیه شده، طبق آزمون های پیش بینی شده در استاندارد ملی و از نظر برخی مخاطرات احتمالی، مورد آزمون قرار می گیرند بطوری که بیش از چهار هزار آزمون روی محصولات، انجام می شود که تقریبا همگی بر اساس مخاطرات ایمنی است.
وی گفت: نمونه ها از تولیدات کارخانه های سراسر کشور تهیه می شود و درصورتی که عدم انطباق محصولات محرز شود با معاونت های غذا و داروی مربوطه جهت پیگیری بیشتر و در صورت لزوم برخوردهای قضایی مکاتبه می شود.
حاجی محمودی در خصوص برخی از این آزمون ها اظهار داشت: از جمله آزمون هایی که در حال حاضر در الویت کنترل سطح عرضه قرار دارد می توان به نگرانی از افزودن وجود وایتکس برای کاهش بار میکروب در شیر، احتمال مصرف بلانکیت به عنوان سفید کننده در نان، وجود برخی افزودنی ها مانند نگهدارنده های میکروبی مانند ناتامایسین به محصولات لبنی، بررسی تقلبات محصولات گوشتی مانند افزودن خمیر مرغ به سوسیس و کالباس، بررسی احتمال افزودن رنگ به زعفران، بررسی احتمال افزودن روغن پالم به محصولات لبنی حیوانی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
وی اضافه کرد: این درحالی است که سطح عرضه مواد غذایی به خصوص در واحدهایی که به صورت صنفی فعالیت می کنند، توسط همکاران معاونت بهداشتی به صورت مستمر پایش می شود به طوریکه متوسط 70 درصد نمونه های آزمایش شده توسط آزمایشگاه معاونت غذا و دارو به نمونه های ارسالی از طرف شبکه ها و به منظور کنترل محصولات واحدهای صنفی مانند نانوایی ها اختصاص دارد.
وی با اشاره به اولویت دیگر طرح تحول غذا گفت: بررسی تقلبات محصولات غذایی که به برخی از آنها در بالا اشاره شد، به آزمایشگاهی مجهز با تکنیک های دستگاهی به روز نیاز دارد، ازاین رو تجهیز آزمایشگاه های کنترل کیفیت در اولویت دیگر طرح تحول غذا قرار گرفت.
حاجی محمودی افزود: برای سنجش برخی فاکتورها مانند میزان سموم باقی مانده محصولات کشاورزی، مایکوتوکسین (قارچ های مولود سم) و بعضی آلاینده های دیگر نیاز به تکنولوژی های پیشرفته گران قیمت وجود دارد. بنابراین از مدت ها پیش سعی شد با تأمین اعتبارات موردنیاز از منابع خارج از دانشگاه، خرید دستگاه های موردنیاز جهت اندازه گیری و پایش مناسب این عوامل در دستور کار قرار گیرد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به کنترل واردات مواد غذایی گفت: در زمینه مبارزه با قاچاق، تلاش جدی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته است و محصولات قاچاق کشف شده در حال حاضر امحا و گزارش های خبری آن نیز به طور مرتب منتشر می شود.
وی افزود: از ابتدای تیرماه تاکنون دانشگاه در گشت مشترک با نیروی انتظامی، دادسرا، تعزیرات، اصناف و گمرک، روزانه در چند اکیپ کاری بررسی اصالت کالاها را در سطح عرضه بررسی می کند و در صورت تقلبی بودن دستور پیگیری های لازم توسط اوامر قضایی صادر می شود.
حاجی محمودی با اشاره به سامانه های مختلفی که در زمینه قاچاق راه اندازی شده است افزود: برچسب ردیابی و کنترل اصالت کالا، بر روی محصولات وارداتی درج شده تا از طریق کدها و شماره ارتباطی سازمان غذا و دارو، اعتبار کالا قابل استعلام باشد.
وی تاکید کرد: بنابراین هر یک از مصرف کنندگان می توانند به عنوان بازرس به ساماندهی سطح عرضه کمک کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به قانون مبارزه با قاچاق گفت: در این قانون وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه موظف هستند در خصوص قابلیت مصرف کالاهای قاچاق کشف شده ظرف مدت 10 روز کاری اعلام نظر کنند.
وی افزود: بر این اساس حجم کاری تحمیل شده به دانشگاه ها از نظر نیروی کارشناسی، تجهیزات و مواد موردنیاز به منظور بررسی این کالاها بسیار بوده که امید است با هماهنگی مسئولان امر قدم های مثبتی در این خصوص برداشته شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، از درج برچسب چراغ راهنمایی بر روی 80 درصد محصولات داخلی خبر داد و گفت: دانشگاه ها موظف شدند فاکتورهای مخاطره آمیز مانند اسیدهای چرب اشباع و ترانس، میزان نمک و انرژی فراورده های غذایی را از طریق سه رنگ سبز، زرد و قرمز بر روی محصولات مشخص کنند و به این ترتیب امکان انتخاب سالم تر را در اختیار مصرف کننده قرار دهند. برای مثال نوشیدنی دوغ که از نظر میزان نمک در محدوده سبز رنگ قرار دارد، نسبت به محصول مشابه که در محدوده زرد قرار دارد از غلظت نمک کمتری برخوردار بوده و انتخاب مناسب تری برای بیماران قلبی عروقی و دیگران است.
حاجی محمودی در بخش دیگری از سخنان خود با واکنش به نگرانی که از محصولات تراریخته وجود دارد افزود: محصولات تراریخته (GMO) از سال ها قبل در وزارت بهداشت مطرح بوده و موضوع جدیدی نیست.
وی افزود: برای مثال سویا به یک نوع قارچ کشاورزی مقاوم نیست که از تغییر ژن ها، برای کاهش احتمال آلودگی آن به این قارچ و به منظور تولید بیشتر محصول باکیفیت، استفاده می شود.
حاجی محمودی اضافه کرد: با تغییرات ژنتیکی، میزان رشد عمودی ریشه را برای دسترسی به آب افزایش می دهند تا بتوانند میزان تولید را بالا ببرند. درمجموع همه محصولات داخلی و وارداتی تراریخته از سوی سازمان غذا و دارو موردبررسی قرارگرفته و پس از تأیید عرضه می شوند و ورود این محصولات در همه کشورها رایج بوده و شاید با توجه به نیاز بالای جامعه به محصولات غذایی اجتناب ناپذیر باشد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، طرح تحول غذا را گامی بزرگ برای دستیابی به محصولات غذایی ایمن دانست و اظهار امیدواری کرد با پیگیری های مؤثر بتوان سفره ای رنگین و سالم برای خانواده های ایرانی فراهم ساخت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: