کد خبر: ۱۲۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 28
شفا آنلاین>سلامت>در جامعه کنونی با پیشرفت و گسترش روز افزون تکنولوژی کودکان و بزرگسالان همه به نوعی با انواع تلفن های همراه درگیرند.
به گزارش شفا آنلاین، ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، درباره تشعشات تلفن همراه  عنوان می کند: تلفن همراه از خود امواجی ساطع می کند که سلامتی افراد را به مخاطره می اندازد، گرچه به طور کلی ثابت نشده، اما مراکز دانشگاهی تحقیق کرده اند که تشعشات تلفن همراه روی مغر اثرات مخربی دارد و بیماری آلزایمر را ایجاد می کند، تا جایی که وقتی افراد زیاد با تلفن همراه کار می کنند، دچار اختلالات حواس نیز می شوند.

با توجه به اینکه امروزه تلفن همراه در زندگی کاربردهای زیادی دارد، تاثیرات استفاده از آن بر سلامتی افراد چیست؟

تلفن همراه برای کارهای ضروری است، اما متاسفانه این روزها به جای رایانه مورد استفاده قرار می گیرد، تا جایی که ساعت ها افراد مختلف از کودکان گرفته تا بزرگسالان درگیر آن هستند و زمان بسیاری را به بازی با آن می گذرانند. برای مثال والدین برای اینکه کودکان خود را ساکت کنند، تلفن همراهشان را به دست آنان می سپارند تا آنها نیز مدتی درگیر بازی با آن شوند، در حالی که تلفن همراه برای کارهای ضروری افراد ساخته شده و برای کودکان بسیار مضر است. بنابراین باید کودکان را به جای سرگرمی با تلفن همراه با چیزی های دیگری کنترل کرد. علاوه بر کودکان، بزرگسالان نیز به علت آنکه ساعت ها با تلفن همراه مشغول کار کردن یا حرف زدن هستند، ستون فقراتشان دچار مشکل می شود، یعنی گردنشان به سمت جلو خم می شود، به گونه ای که بعد از اتمام کارشان دیگر نمی توانند گردن خود را حرکت بدهند و این مساله اگر تکرار شود، به تبع آسیب زاست، به شکلی که آرتروز گردن و آرتروز کمر در آنها به وجود می آید و پس از مدتی از درد کمر و گردن گله مندند که باید در این مورد حتما به پزشک مراجعه کنند. این در حالی است که زیاد صحبت کردن با تلفن همراه روی پرده گوش نیز اثرات بدی می گذارد. حتی بعضی اوقات گفته می شود که اگر ساعت ها تلفن همراه در جیب و نزدیک قلب گذاشته شود روی عروق، قلب، فشار خون و ضربان قلب افراد اثرات منفی دارد. با وجود این، وقتی ما ساعت ها مشغول کار کردن با تلفن همراه هستیم، به تبع تمام حواسمان جلب آن می شود و از کارهای ضروری‌مان عقب می مانیم. همین مساله اضطراب، ‌دلهره و تپش قلب را به وجود می آورد و اگر این مسائل ادامه پیدا کرده و ماندگار شوند انواع ناراحتی‌های روحی و جسمی ابجاد می شوند. بنابراین تلفن همراه بر سلامتی افراد اثرات مخرب قابل ملاحظه ای دارد. این در حالی است که افرادی که مرتب به جای رایانه از تلفن همراه استفاده می کنند دچار عوارض بینایی شده و چشمشان خسته می شود و اگر مدت ها این روند ادامه دار باشد، مشکلات دید ایجاد شده و احتیاج به عینک پیدا می کنند.

امروزه بحث تشعشعات تلفن همراه نیز به میان آمده است. آیا استفاده از تلفن همراه در ایجاد بیماری هایی مثل سقط جنین، ناباروری و مرده‌زایی تاثیرگذار است؟

تلفن همراه از خود امواجی ساطع می کند که سلامتی افراد را به مخاطره می اندازد، گرچه به طور کلی ثابت نشده، اما مراکز دانشگاهی تحقیق کرده‌اند که تشعشعات تلفن همراه روی مغر اثرات مخربی دارد و بیماری آلزایمر را ایجاد می کند، تا جایی که وقتی افراد زیاد با تلفن همراه کار می کنند دچار اختلالات حواس نیز می شوند. در بانوان باردار نیز اگر به صورت مکرر از تلفن همراه استفاده شود، روی جنین اثرات نامطلوبی می گذارد. گرچه هنوز تحقیقات اثر تلفن همراه روی ناباروری هم کامل نشده است، اما تلفن همراه به دلیل آنتن‌دهی و امواجی که ساطع می کند، روی جنین اثر گذاشته و وقتی زنان باردار مرتب مشغول کار کردن با آن هستند، اضطراب و استرس به جنین وارد می شود و ممکن است مشکلاتی برای جنین ایجاد شود. برای مثال امروزه به علت گسترش تلفن‌های همراه ما در همه جا آنتن‌های تلفن همراه را مشاهده می‌ کنیم که این مساله بر سلامتی مردم اثرات سوئی دارد، چرا که وقتی افراد در نزدیکی این آنتن‌ها هستند احتمال اینکه دچار آسیب‌های جسمی شوند، وجود دارد، تا جایی که می گویند اگر امواج تلفن همراه به مقدار زیاد باشد، سیستم عصبی نیز به مشکل می خورد.

با توجه به اینکه امروزه افراد با عضویت در شبکه‌های اجتماعی و استفاده مدام از تلفن همراه کم تحرک شده اند، این مساله چه مشکلاتی را ایجاد کرده است؟

متاسفانه امروزه مردم به جای تحرک و ورزش ساعت ها درگیر تلفن های همراه خود هستند و این مساله باعث چاقی آنان می شود. وقتی افراد به مدت طولانی با تلفن همراه خود کار می کنند، از آنجا که هیچ حرکتی ندارند و معمولا مواد غذایی هم کنار دستشان است با مصرف مواد پر کالری، کم‌تحرکی و پرخوری کم کم وزنشان بالا رفته و چاق می شوند و این چاقی، تپش قلب، نارسایی قلب و قند خون را در افراد ایجاد می کند که همه این موارد مدت‌ها گریبان افراد را می گیرد. پس بهتر است افراد میزان ساعت استفاده از تلفن همراه خود را در طول شبانه روز کنترل کنند تا دچار عوارض چاقی و پیامدهای آن نشوند،‌ چون این مساله در آینده عواقبی دارد که غیر قابل جبران است.

با توجه به گسترش تلفن همراه در میان افراد با چه روش هایی می توانیم خطرات امواج آن را به حداقل برسانیم؟

فرهنگسازی در این زمینه نقش بسزایی دارد و در این مورد باید وسایل ارتباط جمعی کمک کرده و مردم را راهنمایی کنند. مخصوصا رادیو و تلویزیون باید مضرات استفاده زیاد از تلفن همراه را به مردم گوشزد کنند تا افراد از حمل و نقل آن به ویژه در اتاق خواب پرهیز کرده و تعداد مکالمات خود را کم کنند، چرا که آمارها نشان می دهد کسانی که هنگام خواب تلفن همراه کنار گوششان است مشکلات آلزایمر، اختلال هوش و حواسشان بیشتر از بقیه افراد است و گاهی اوقات این مساله روی سیستم قلبی و عروقی هم تاثیر می گذارد. همچنین اگر افراد بتوانند از رایانه به جای تلفن همراه استفاده کنند، بهتر است، چون هم صفحه آن بازتر و دید بیشتر است و هم گردن و گوش کمتر آسیب می بینند. بنابراین تنها با اطلاع رسانی از مضرات استفاده از تلفن همراه بر سلامتی می توان اثرات مخرب آن را کاهش داد.

آیا تلفن همراه در انتقال میکروب‌ها تاثیرگذار است؟

بله،‌ برای مثال استفاده از تلفن همراه باعث انتقال میکروب‌ها از بیمارستان ها به سایر محیط‌های زندگی می شود، چرا که تحقیقات نشان داده علل انتقال بسیاری از بیماری‌ها در بیمارستان‌ها، دستان آلوده پزشکان و پرستاران به میکروب‌های خطرناک است که به دنبال معاینه یک بیمار آلوده و عفونی به بیماران دیگر منتقل می شود. بنابراین این دست های آلوده علاوه بر اینکه به‌طور مستقیم میکروب و ویروس را از بیماری به بیماری دیگر منتقل می کنند، باعث می شوند تلفن‌های همراه پزشکان و پرستاران که در طول روز به‌طور مکرر مورد استفاده قرار گرفته نیز آلوده شوند.


این در حالی است که متاسفانه ۱۰ درصد میکروب‌های انتقال یافته از طریق تلفن همراه از نوع میکروب‌های مقاوم به درمان است. همچنین بررسی ها نشان می دهد ۴۰ درصد تلفن همراه افراد معمولی و ۷۵ درصد تلفن همراه پزشکان و پرستاران آلوده به میکروب‌های مختلف بوده و پنج درصد این میکروب‌ها خطرناک و بیماری‌زاست. بنابراین تلفن همراه در بسیاری مکان‌ها نباید استفاده شود، چون عامل انتقال میکروب‌ها به بدن است.  آرمان

برچسب ها: تلفن همراه ، سلامتی ، مضر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: