کد خبر: ۱۲۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 26
شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: نظام سلامت باید حضور داروساز به عنوان بهترین مشاور بیمار و پزشک را بیشتر از آنچه که در زمان حاضر وجود دارد به رسمیت بشناسد.

 به گزارش شفا آنلاین،سید مهدی سجادی  به مناسبت پنجم شهریور «روز داروساز» اظهار کرد: سلامت، حق همه مردم است و همه گروه های پزشکی، دارویی و پیراپزشکی به هر وسیله ای باید برای بهبود دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، امکانات بهداشتی و آموزش های پیشگیرانه تلاش کنند.
وی افزود: به طور طبیعی نقش داروسازان به دلیل مواجهه بیشتر با مردم در این میان پر رنگ تر و حساس تر است.
به گفته سجادی، پتانسیل داروسازان به میزانی است که بی هیچ تردیدی می توانند در بیمارستان های کشور، خدمات دارویی بدهند و در فرایند کاهش هزینه های درمانی بیمارستان ها ایفای نقش کنند؛ اما متاسفانه به نظر می رسد با وجود ضرورت علمی و حتی الزامات قانونی به کارگیری داروسازان در بیمارستان ها مورد توجه قرار نمی گیرد.
وی همچنین به خدمات داروسازان در داروخانه ها نیز اشاره کرد و گفت: خدمات مشاوره ای، آموزشی و پایش بیماران در داروخانه ها باعث کاهش مصرف خودسرانه دارو در کشور می شود.
دبیر انجمن داروسازان ایران، اظهار کرد: بی شک حفظ دستاوردهای گذشته و ارتقای توانمندی های مردم در مولفه های مرتبط با اقدامات پیشگیرانه در حوزه سلامت بدون توجه به نقش خطیر داروسازان محقق نخواهد شد.
سجادی با اشاره به نقش ها مختلف داروسازان در نظام سلامت تصریح کرد: داروسازان نه تنها در داروخانه ها خدمات دارویی و مشاوره دارویی به مردم می دهند که در صنایع داروسازی نیز توانسته اند نقطه امیدی برای بالندگی این صنعت باشند و به واسطه تلاش آنان امروز شاهد تولید نزدیک به 95 درصد اقلام دارویی مورد نیاز بیماران باشیم.
به گفته وی، بر پایه اصول اقتصاد مقاومتی، باید هرگونه سیاستگذاری و سرمایه گذاری برای توسعه فعالیت های دانش بنیان در اولویت برنامه های کشور قرار گیرد و این مساله، نه به عنوان یک پیشنهاد دم دستی که یک ضرورت و الزام است و به طور یقین داروسازان می توانند نقش آفرینان خط مقدم این کارزار باشند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فارغ از تولید و تامین دارو، موضوع تحقیق و مطالعه نیز مورد توجه داروسازان بوده است و بخش قابل توجهی از مقالات علمی ارائه شده به کنگره های شناخته شده دنیا از سوی داروسازان ایرانی صورت گرفته است که نشان از اهتمام این قشر برای توسعه علمی کشور دارد.
سجادی تاکید کرد: توقع داروسازان، تسریع امور برای رفع دغدغه های اصلی این حوزه است زیرا بسیار رنج آور و دردآور است که شرایطی بر فضای اقتصادی جامعه تحمیل شود و این افراد در چرخه فعالیت دچار فرسایش زود رس شوند.
دبیر انجمن داروسازان ایران به این نکته هم اشاره کرد که بازار دارویی کشور، میزان محدودی است و به طور طبیعی نمی تواند در بلندمدت گنجایش موج روزافزون تاسیس داروخانه جدید را تحمل کند و از این نظر، داروسازان نسبت به آینده خود، چشم انداز روشنی ندارند؛ ضمن اینکه مشکلات و گرفتاری ها هر روز صورت جدیدی به خود می گیرند و برخی تصمیم های سلیقه ای و غیرمطالعه شده نیز موجب می شود که خستگی بر جان داروسازان بنشیند.
وی تصریح کرد: انجمن داروسازان ایران، خواستار توجه بیشتر مراکز تصمیم گیر به آراء و نظرات تخصصی شکل گرفته در تشکل هاست و در این زمینه خود را بازوی مشورتی همیشه آماده متولیان حوزه سلامت می داند.
«رسول دیناروند» رئیس سازمان غذا و دارو پیشتر با اشاره به شاخص های آماری درباره داروسازان و داروخانه های کشور گفت: در ایران به ازای هر 100 هزار تن، 22 داروساز و 13 داروخانه وجود دارد.
دیناروند گفت: مقایسه این آمار با آمار منطقه ای نشان می دهد که با میانگین بین المللی فاصله داریم.
وی با بیان اینکه برای حل این موضوع هدف گذاری خود را در سال 1404 اجرایی خواهیم کرد، گفت: به این ترتیب سهم 100 هزار ایرانی از داروسازان به 32 تن و در داروخانه ها به 18 داروخانه خواهد رسید.
پنجم شهریور مصادف با زادروز دانشمند بزرگ ایران زمین، حکیم محمد ذکریای رازی با نام «روز داروساز» نامگذاری شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: