کد خبر: ۱۲۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 25
شفا آنلاین>سلامت جنسی>شما هم به‌احتمال قوی با تبلیغات‌ بسیار زیادی مواجه شده‌اید که در مورد چگونگی درمان تستوسترون پایین هستند، اما همه این تبلیغات‌ باعث برداشت‌های غلطی در مورد تستوسترون پایین و درمان آن می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین، امروزه میزان استفاده از درمان جایگزین تستوسترون در حال افزایش است و همین امر باعث می‌شود که آشفتگی و تصورات غلط زیادی در مورد تستوسترون پایین و درمان آن به وجود آید. به همین دلیل در این مقاله به 5 باور درست و نادرست در مورد تستوسترون پایین اشاره می‌کنیم.

        باور درست: باید درمان تستوسترون پایین را بااحتیاط شروع کنید. هر شخصی نیاز به تستوسترون درمانی ندارد. تستوسترون پایین عارضه‌ای است که معروف به هیپوگنادیسم است و به عقیده انجمن اورولوژی آمریکا این عارضه تقریبا 39 درصد از مردهای بالای 45 سال را تحت تاثیر قرار داده است و مردهایی که در دهه 60 سالگی یا 70 سالگی عمر خود قرار دارند در مقایسه با مردهایی که در دهه 40 سالگی یا 50 سالگی عمر خود هستند بیشتر در معرض خطر تستوسترون پایین هستند.

 در شماره اوت 2013 ژورنال JAMA Interna- Medicine تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن حدود 25 درصد از مردهایی که مکمل‌های تستوسترون مصرف می‌کردند، هرگز سطوح تستوسترون خود را اندازه نگرفته بودند. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که پیش از مصرف هر مکملی یک آزمایش خون بدهید تا سطوح تستوسترون خود را ارزیابی کنید.

        باور درست: عادت‌های شما می‌توانند سطوح تستوسترون شما را پایین بیاورند. بعضی از انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند تاثیر منفی روی میزان تستوسترون بدن شما بگذارند. برای نمونه، سیگار کشیدن سطوح تستوسترون را پایین می‌آورد. تصور بر این است که دخانیات در تولید هورمون لوتئوتروفیک یا LH اختلال ایجاد می‌کند و از آنجایی‌که این هورمون در ساخت تستوسترون دخیل است این اختلال باعث پایین رفتن سطوح تستوسترون می‌شود. اضافه‌وزن یا چاقی می‌تواند تاثیر مشابهی داشته باشد. بافت چربی بیش‌ازحد در بدن می‌تواند باعث تبدیل تستوسترون به استرادیول (یک هورمون زنانه) شود. تبدیل‌شدن تستوسترون به این هورمون زنانه این پیام را به بدن می‌دهد که دیگر هورمون لوتئوتروفیک نسازد و همین امر باعث می‌شود که تولید تستوسترون در بدن کاهش یابد. در حقیقت، در شماره مارس 2015 در ژورنال Endocrine مقاله‌ای به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن می‌توان گفت اگر یک فرد چاق یا دارای اضافه‌وزن یک برنامه ورزشی منظم را شروع کند و یک رژیم غذایی سالم و مناسب اتخاذ کند، می‌تواند با کاهش وزن خود سطوح تستوسترون خود را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

        باور نادرست: مکمل‌های تستوسترون می‌توانند تعداد اسپرم را افزایش دهند. به نظر می‌آید که چنین باوری، یعنی هورمون مردانه بیشتر و درنتیجه تعداد اسپرم بیشتر منطقی باشد؛ اما در حقیقت مکمل‌های تستوسترون می‌توانند تعداد اسپرم تولیدشده به‌وسیله بدن را پایین بیاورند. وقتی‌که غده هیپوفیز احساس می‌کند که در بدن سطوح بالایی از تستوسترون وجود دارند، ترشح هورمون لوتئوتروفیک را متوقف می‌سازد و همین امر باعث کاهش تولید اسپرم می‌شود. تاثیر این داروها یا مکمل‌های تستوسترونی به حدی چشمگیر هستند که در بعضی از تحقیقات از آن‌ها به‌عنوان داروهای ضدبارداری مردانه بالقوه موردمطالعه قرار می‌گیرد.

        باور نادرست: مکمل‌های تستوسترون می‌توانند باعث سرطان پروستات شوند. به گزارش جامعه سرطان آمریکا غالبا به افراد مبتلابه سرطان پروستات داروهایی داده می‌شوند که میزان تستوسترون را در بدن کاهش می‌دهند؛ اما این به این معنا نیست که تستوسترون یک هورمون سرطان‌زا است. اگر مبتلابه سرطان پروستات باشید، تستوسترون می‌تواند از رشد این سرطان حمایت کند، اما تاکنون سند قاطعی وجود ندارد که نشان دهد تستوسترون می‌تواند به‌تنهایی باعث سرطان پروستات شود.

        باور درست: یا شاید نادرست: مکمل‌های تستوسترون ممکن است که باعث بیماری قلبی عروقی شوند. در مورد این ادعا بحث‌وجدل‌های فراوانی وجود دارد. در ماه مارس 2015 سازمان غذا و داروی آمریکا بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن از پزشکان خواست مراقب مکمل‌های تستوسترونی باشند، چون ممکن است که مصرف آن‌ها احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ بیمار را افزایش دهد. علاوه بر این، این سازمان از شرکت‌کننده‌های تولیدکننده این مکمل‌ها خواست که روی برچسب مکمل‌های تستوسترونی خطرزا بودن آن‌ها را نیز قید کنند. اما بعضی از پزشکان معتقد هستند که سازمان غذا و دارو این هشدار را بر اساس احتیاط بیش‌ازحد ارائه داده است. این کارشناسان می‌گویند اگرچه در بعضی از تحقیقات به تاثیر مکمل‌های تستوسترون در افزایش خطر بیماری قلبی عروقی اشاره‌شده است، اما اکثر این تحقیقات از دقت و انسجام کافی برخوردار نیستد که بتوانند به‌طور قاطع یک عامل خطر را اثبات کنند. برای مثال، در شماره نوامبر سال 2013 در ژورنال JAMA تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس نتایج آن تستوسترون باعث افزایش خطر برای بیماری قلبی عروقی می‌شود، اما شرکت‌کننده‌های این تحقیق تنها مردهایی بودند که آنژیوگرافی عروق کرونر شده بودند؛ اما نمی‌توان با در نظر گرفتن این شرکت‌کننده‌های خاص نتایج آن را به تمام مردها نسبت داد. در دیگر تحقیقات نیز چنین نقص‌هایی وجود دارند.

       سازمان غذا و دارو در این بیانیه خود بر این موضوع نیز تاکید کرده است که باید تحقیقات بیشتری در مورد پیوند احتمالی میان تستوسترون و مشکلات قلبی انجام بگیرد. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که پیش از شروع تستوسترون درمانی در مورد اثرات قلبی عروقی ناشی از این درمان با پزشک خود صحبت کنید، مخصوصا اگر سابقه بیماری قلبی دارید.
Everyday Health

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: