کد خبر: ۱۲۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌گذاری داروهای تولید داخل بسیار سخت‌گیرانه و غیرمنصفانه است، گفت: به طور متوسط قیمت یک واحد تولید داخل، یک‌بیستم قیمت یک واحد داروی وارداتی است.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا شانه‌ساز با اشاره به تولید دارو در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ما توان تأمین ۹۹.۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور را داریم و فقط ۰.۳ درصد به واردات دارو نیاز داریم که به دلیل کاهش میزان مصرف ارزش اقتصادی تولید داخلی آن بسیار کم است.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: مشکلی که تا به حال گریبان‌گیر تولید دارو بوده این است که به طور متوسط قیمت یک واحد داروی وارداتی 20 برابر یک واحد داروی تولید داخل است.

شانه‌ساز با بیان اینکه بار اصلی درمان و نیاز بیماران کشور بر دوش تولید داخل است، تصریح کرد: اما در حال حاضر قیمت‌گذاری داروهای تولید داخل بسیار سخت‌گیرانه است.

وی با بیان اینکه قیمت یک واحد داروی داخلی یک بیستم داروی وارداتی است، متذکر شد: این در حالی است که داروهای وارداتی که با مجوز وزارت بهداشت با حجم کم و کنترل‌های صورت گرفته وارد شده است بیش از 30 چشم را کور کرد.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران ضمن توضیح اینکه تولید دارو طبق استانداردهای آزمایشگاهی و درمانی صادرات انجام می‌شود، اشاره کرد: تاکنون هیچ کشوری مطلبی را تحت عنوان اینکه داروهای تولید ایرانی اشکالی برای سلامت بیمار ایجاد کند، عنوان نکرده است.

شانه‌ساز، تأکید کرد: قیمت‌گذاری وزارت بهداشت بر تولیدات داخلی به هیچ وجه امکان فراهم کردن حداقل GMP یا شرایط بهینه تولید را میسر نمی‌کند و ما حتی نمی‌توانیم هزینه‌های بانکی‌مان را هم بپردازیم و امکان بروزرسانی کارخانه‌ها را از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تولیدات داخلی تمام نکات آزمایشگاهی و کلینیکی را رعایت می‌کند، متذکر شد: ولی به دلیل کاستی‌های فضای تولید مانند طراحی داخلی، امکانات فضاسازی و جداسازی، هواساز و غیره این محصولات مورد تأیید کشورهای دیگر قرار نمی‌گیرد که این کاستی‌ها ناشی از درآمد پائین شرکت‌های داروسازی است.

وزارت بهداشت به نامه‌های ارسال شده پاسخ دهد

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران ضمن گلایه از مسئولین وزارت بهداشت، گفت: قیمت‌های داده شده در مقایسه با اقلام وارداتی به هیچ وجه منصفانه نیست و بنده به عنوان بزرگترین هلدینگ دارویی از وزیر بهداشت می‌خواهم به نامه‌هایی که در این خصوص به ایشان ارسال شده است پاسخگو بوده و توجه بیشتری داشته باشند.

شانه‌ساز ادامه داد: انتظار داریم قیمتی عادلانه و منصفانه برای داروهای تولید داخل ارائه شود همچنین در زمینه پرداخت مطالبات که سررسید خیلی از آنها بیش از یکسال است اقدام لازم را بکار گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این انجمن به عنوان بزرگترین هلدینگ دارویی کشور، 1200 میلیارد تومان مطالبات از بخش‌های غیرخصوصی دارد که عمدتاً مربوط به وزارت بهداشت است، افزود: این دیرکرد پرداخت وزارت بهداشت که ناشی از طرح تحول سلامت است ما را وادار به گرفتن وام می‌کند تا بتوانم چرخ کارخانه‌ها را بچرخانیم.

این مقام مسئول با توضیح اینکه در حال حاضر 4 تا 5.2 برابر نیاز کشور ظرفیت تولید در داخل وجود دارد که این میزان برای صادرات دارو پیش‌بینی شده بود، گفت: اما در حال حاضر به دلیل زیان‌ده بودن و سود نداشتن دارو نمی‌توانیم موفق به کسب گواهی‌های بین‌المللی شده و مازاد تولید دارو را صادر کنیم.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه شرکت‌های داروسازی نقش مهمی در اجرای اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند، اذعان کرد: در حال حاضر ارزبری داروهای داخلی ما حدود 8.1 تا 9.1 میلیارد دلار در سال است که اگر این میزان تولید داخلی را نداشتیم مانند سال‌های قبل از انقلاب مجبور به واردات دارو بودیم که این مبلغ به 14 میلیارد دلار می‌رسید.

شانه‌ساز در پایان به خدمات ارائه شده تولیدات داخلی شرکت‌های داروسازی اشاره کرد و گفت: از میزان ارزی که برای دارو اختصاص داده می‌شود حدود 800 میلیون دلار اختصاص به تولید داخلی است که 97 درصد بازار را در اختیار دارد، در حالیکه بیش از 1 میلیارد دلار این بودجه به 3-2 درصد واردات دارو اختصاص داده است و این نشان دهنده به صرفه بودن تولید داخل است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: