کد خبر: ۱۲۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 25
شفا انلاین>اجتماعی> به نظر من طرح جمع آوری قلیان از سفره‌خانه‌ها نمی‌تواند چندان موفق باشد. اول به دلیل اینکه ارائه قلیان سود هنگفتی برای سفره‌خانه‌ها دارد و زمانی که این سود را از دست بدهند اعتراضات گسترده‌ای خواهند کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  تجربه هم نشان داده است وقتی‌که همراه با یکدیگر اعتراضات گسترده را شکل می‌دهند به نتیجه مطلوب خود برسند. همان‌گونه که در اصفهان این مسئله پیش‌آمده پیش‌بینی می‌شود در شهرهای دیگر نیز همین اتفاق رخ دهد. بسیاری از سفره‌خانه‌ها این مسئله را مطرح می‌کنند که سود اصلی آنها در ارتباط با قلیان است.

چون استفاده از قلیان زمان‌بر است و فردی که در سفره‌خانه می‌نشیند و قلیان مصرف می‌کند در مدت‌زمانی که در آنجا حضور دارد چیزهای دیگر هم سفارش می‌دهد. این مسئله خود می‌تواند جدای از سود قلیان برای سفره‌خانه‌ها سود داشته باشد. این در حالی است که فردی که قلیان مصرف نمی‌کند ممکن است مدت‌زمان کوتاهی را آنجا سپری کند.

       متاسفانه به‌رغم تاثیرات بدی که قلیان بر سلامتی دارد و بررسی‌ها نشان داده است که از سیگار نیز مضرتر است، ازنظر فرهنگی قبح آن از بین رفته است. ما می‌بینیم خانواده‌هایی که نسبت به مصرف سیگار حساسیت بالایی نشان می‌دهند نسبت به مصرف قلیان حساسیتی نداشته و به‌راحتی می‌پذیرند و حتی قلیان را بین خود و فرزندانشان دست‌به‌دست می‌کنند. همین شکستن قبح قلیان موجب می‌شود استفاده از آن افزایش پیدا کند.

       از سویی ما شاهد این مسئله هستیم که در برخی از سفره‌خانه‌ها به‌جای تنباکو یا در کنار تنباکو مواد مخدر نیز همراه با قلیان به‌صورت پنهانی به افراد داده می‌شود. این مسئله موجب می‌شود افراد معلوم‌الحال بتوانند در این اماکن در مدت‌زمانی که حضور دارند با آرامش خاطر نسبی مواد مصرف کنند و از بابت نیروی انتظامی نیز دغدغه‌ای نداشته باشند. به همین دلیل می‌بینیم تعداد این نوع سفره‌خانه‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم اشخاص به‌سادگی نمی‌پذیرند که این سفره‌خانه‌ها تعطیل شود.

       باید بدانیم که برخوردهای قهرآمیز به‌تنهایی کافی نیست بلکه باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. باید افراد نه تنها نسبت به مضرات قلیان آگاهی پیدا کنند بلکه بینش کامل داشته باشند که استفاده از قلیان می‌تواند چه تاثیرات ناخوشایندی برای خودشان و اطرافیانشان به همراه داشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد به‌تدریج می‌توانیم امیدوار باشیم که مردم با روی‌گردانی از اماکنی که قلیان ارائه می‌کنند، منجر به بسته شدن این اماکن شوند.

       ما باید با فرهنگ‌سازی و جایگزین کردن موارد درست که در حقیقت امربه‌معروف است مصرف قلیان را کاهش دهیم. برای مثال استفاده از مراکز ورزشی و تفریحات سالمی ازاین‌دست. اما واقعیت این است که افراد اگر بخواهند مدت‌زمان کوتاهی را در یک مرکز ورزشی باشند ملزم به پرداخت هزینه بالایی خواهند بود. برای مثال شاید حدوداً برای استفاده از استخر قیمت متوسط بیش از 20 هزار تومان باشد. این در حالی است که با خرید یک قلیان فرد می‌تواند دوستانش را هم جمع کند و با یکدیگر وقت بگذرانند. به همین جهت مراکز تفریحی سالم ما باید سوبسیدهای بسیار خوبی بدهند.

ما باید مراکز تفریحی سالم را افزایش دهیم. زمانی که عده بیشتری به سمت مراکز سالم کشیده شوند خواه‌ناخواه افرادی که قلیان مصرف می‌کنند در اقلیت قرار می‌گیرند. این در حالی است که ما می‌بینیم در حال حاضر حتی افرادی که قلیان مصرف نمی‌کنند هم در کنار افراد مصرف‌کننده حضور دارند و دود دست دو را استنشاق می‌کنند که این مسئله در درازمدت می‌تواند برای آنها اشتیاق به مصرف ایجاد کند و بسیاری از آنها در درازمدت به سمت مصرف هم کشیده خواهند شد.
حسین ابراهیمی‌مقدم
روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه تهران

برچسب ها: قبح ، قلیان ، سفره خانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: