کد خبر: ۱۲۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفاآنلاین>سلامت>رییس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ارائه خدمات درمانی درمنزل ازجمله موضوعات مغفول مانده درنظام سلامت است که متولیان این حوزه باید نگاه جدی تری به آن داشته باشند.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر شهرام آگاه  افزود: بیمارانی مانند افراد مبتلا به سکته مغزی که درمنازل بستری هستند، نیازمند مراقبت بهداشتی و درمانی مناسب هستند و دست اندرکاران باید زمینه های ارائه این خدمات را فراهم کنند.
وی اظهارکرد:هرچند خدمات اصلی درمانی به این دسته از بیماران دربیمارستان ها ارائه می شود اما آنان پس از مرخص شدن، باید خدمات درمانی لازم را در منزل همچنان دریافت کنند.
آگاه گفت:بیمه های پایه باید تمام خدمات درمانی و بهداشتی ارائه شده در منزل را تحت پوشش خود درآورند تا خانواده ها با آرامش به دنبال درمان بیمار باشند.
وی افزود:هرچند ما نسبت به کشورهای پیشرفته ازدانش کافی درحوزه پزشکی برخوردارهستیم اما سیستم بیمه ای و درمانی ما حمایت مناسب از این نوع خدمات نمی کند؛ به همین دلیل نمی توانیم اینگونه خدمات را به نحو مطلوب ارائه کنیم.

** ضرورت آموزش پیشگیری اززخم بستر
آگاه با طرح این سوال که چه اقدامی برای بیماری که طولانی مدت در بستر قرار دارد باید انجام شود تا مبتلا به زخم بستر نشود، گفت:خانواده بیمارباید آموزشهای لازم را درخصوص نگهداری این افراد فرا گیرند تا بیمار دچار زخم بستر نشود که متاسفانه در این حوزه ضعیف عمل کرده ایم.
وی اظهار کرد:متولیان حوزه سلامت باید اقدامات لازم را برای آشنایی اینگونه خانواده ها فراهم آورند تا بیمارعلاوه بر دریافت خدمات مناسب از درد و رنج اش نیز کاسته شود.
آگاه با اشاره به اینکه دانش لازم برای جلوگیری از زخم بستر را در کشور داریم، اظهار کرد: فیزیوتراپ های برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر دانش کافی را دارند اما در نظام بهداشتی و درمانی ما اینگونه خدمات درمانی در منزل پیش بینی نشده و بیمه ها هم توجه جدی به این موضوع ندارند.
رییس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بیمه های پایه، هزینه های درمانی مراقبت از فرد مبتلا به زخم بستر را نمی پذیرند یا سخت قبول می کنند و بیمه های مکمل هم بخشی ازآن را می پذیرند.
وی تاکید کرد: درکشوری مانند استرالیا علاوه بر اینکه پرستاران بسیاری از خدمات درمانی در منازل مانند زخم بستر را انجام می دهند،همچنین مراقبت های اولیه در مورد زخم را به خانواده ها آموزش می دهند تا فرد بیمار به این عارضه مبتلا نشود.
آگاه با اشاره به اینکه برای درمان زخم بستر، نیاز به پرستارهای آموزش دیده داریم، گفت:انتقال این افراد به بیمارستان خیلی سخت است و درمان آنها باید در منازل انجام شود.
رییس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی افزود: پیشگیری ازایجاد زخم بسترهنوز درکشورما پیش بینی نشده و امیدواریم با برگزاری همایش ها وسمینارها ضمن بالابردن دانش و استفاده از داروهای پیشرفته، بتواند برای آموزش پیشگیری هم موثر باشد.
آگاه به برگزاری سمینار تازه های درمان زخم دربیمارستان حضرت رسول (ص) تهران اشاره کرد و گفت:این سمینار به منظور آموزش نحوه مراقبت از زخم ها واستفاده از داروهای جدید برگزار می شود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: