کد خبر: ۱۲۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفاآنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اهدای 2 میلیون و 100 هزار واحد خونی در سال توسط مردم، گفت: اکنون در زمینه تامین خون و فرآورده های خونی به خودکفایی کامل رسیده ایم.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر علی پورفتح الله در ایلام اظهار کرد: اکنون به ازای هر یک هزار نفر در کشور 27 واحد خون اهدا می شود.
وی افزود: با توجه به خودکفایی خون و فرآورده های خونی بیمارستانی، این ظرفیت در کشور ایجاد شده که داروهای مشتق از پلاسما را با استفاده از پلاسما و خون ایرانی تهیه کنیم.

** تلاش برای تولید داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی
وی یادآور شد: ما در سال حدود 220 میلیون دلار واردات داروهای مشتق از پلاسما داریم که سازمان انتقال خون با همکاری سازمان غذا و دارو در تلاش است منشا این پلاسما را با پلاسمای ایرانی تولید کند و در این زمینه موفقیت های زیادی را نیز کسب کرده ایم.
پورفتح الله تاکید کرد: سال گذشته 160 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستانی اهدا کنندگان خون را با استفاده از ظرفیت های خالی پالایشگرهای معتبر بین المللی تبدیل به داروهای مشتق از پلاسمای ایرانی کردیم و این داروها به کشور وارد شد.
وی گفت: همچنین 200 هزار لیتر پلاسما در هشت مرکز با نظارت سازمان غذا و دارو و سازمان انتقال خون تهیه شد که ظرفیت جمع آوری پلاسما به 360 هزار لیتر در کشور رسید البته هدف ما تلاش برای دستیابی به 600 هزار لیتر پلاسما در کشور است.
وی اضافه کرد: در صورت تحقق این امر منشا پلاسماهای داروهای وارداتی مشتق از پلاسماها را ایرانی می کنیم که به علت داشتن مزایای متعدد، اهمیت زیادی دارد و سازمان انتقال خون در حال ایجاد مراکز جامع اهدای خون و پلاسما در کشور است.
به گفته وی، با ایجاد این مراکز در کشور ضمن اهدای خون کامل، امکان اهدای پلاسما، پلاکت و سلول های بنیادی خون ساز نیز فراهم می شود.
وی یادآور شد: با توسعه این مراکز در مدت 2 سال به مرز 600 هزار لیتری تولید پلاسمای کشور می رسیم که اکنون در برخی از استان ها روند ایجاد این مراکز انجام شده است.
مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور اظهار کرد: پلاسماهای اهدا شده با استفاده از ظرفیت خالی پالایشگرهای کشورهای اروپایی به داروهای مشتق از پلاسما تبدیل می شود بنابراین احداث این گونه مراکز باید همگام با استاندارد های اروپایی باشد که البته ایجاد آنها سرمایه گذاری های کلانی نیاز دارد.

** برگزاری پویش خود مراقبتی اهداکنندگان خون
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: پویش های اهدای خون نقش مهمی در فرهنگ سازی و تغییر نگرش مردم و میزان کمی اهدا کنندگان دارد و با توجه به استقبال خوب مردم برای شرکت در پویش های قبلی در حال تدوین پویش جدیدی بعنوان پویش خود مراقبتی اهدا کنندگان هستیم.
دکتر پورفتح الله گفت: یکی از مولفه های مد نظر این پویش توجه به کیفیت و سلامت خون اهدا کنندگان است و ایران از معدود کشورهای در حال توسعه است که از نظر کمیت و میزان اهدای خون مشکلی ندارد.
وی یادآور شد: تاکید کنونی ما سلامت و کیفیت خون و اهدا کنندگان خون است که بزودی این پویش با عنوان خود مراقبتی اهدا کنندگان و با هدف افزایش آموزش و ارتقای کیفی اهدا و سلامت خون در کشور برگزار می شود که با این پویش ها گام های مثبتی برای اهدای خون با کیفیت شکل می گیرد.
وی تاکید کرد: خود مراقبتی یکی از تاکیدهای سازمان بهداشت جهانی حفظ و اتقای کمی و کیفی سلامت افراد همه جوامع است و اهدا کنندگان باید نگاه خود مراقبتی مضاعف را داشته باشند و در خود مراقبتی سلامت اهدا کننده و گیرنده خون تضمین می شود.
دکتر پورفتح الله افزود: همچنین چهار سال است طرح نذر خون از تاسوعا تا اربعین در کشور اجرا می شود که در این طرح خون های اهدایی و نیز افراد علاقمند به اهدای خون مدیریت و ساماندهی می شوند تا در زمان مناسب از این افراد برای اهدای خون دعوت به عمل آید.

** ثبت نام 12 هزار نفر در پذیره نویسی سلول های بنیادی کشور
وی در ادامه به موضوع سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: این مساله و اهمیت آن باید در بین مردم فرهنگ سازی شود و در حال حاضر آمار پذیره نویسی های سلول های بنیادی کشور 12 هزار نفر است که نسبت به جمعیت کشور باید به 100 هزار نفر برسد.

** 52 درصد اهدا کنندگان کشور را اهدا کنندگان مستمر خون تشکیل می دهند
وی افزود: هم اکنون 52 درصد اهدا کنندگان خون در کشور یعنی حدود 500 هزار نفر، اهدا کنندهای مستمری هستند که حداقل در سال 2 بار خون اهدا می کنند.
به گفته وی، یک میلیون نفر دیگر هم اهدا کننده با سابقه هستند که بطور مستمر مراجعه نمی کنند اما سابقه اهدای خون دارند و 24 درصد اهدا کنندگان نیز اهدا کنندگانی هستند که برای نخستین بار خون اهدا می کنند.
دکتر پورفتح الله تاکید کرد: خون این اهدا کنندگان به بیماران و مجروحان نیازمند اتاق عمل، بیماران دریافت کننده مستمر خون مصرف می شود و هم اکنون میزان مصرف پلاکت در کشور یک میلیون واحد در سال است که تامین پلاکت مورد نیاز بیماران با همکاری مردم و اهدای خون آنها میسر و امکان پذیر است.

** مشکل عمده سازمان انتقال خون نبود ردیف اعتباری است
وی گفت: هر چند در دولت یازدهم توجه ویژه ای به سازمان انتقال خون کشور شد و با اقتصادی شدن چرخه انتقال خون برای هزینه های جاری مشکل نداریم و بدهی های سازمان هم پرداخت شد اما عمده مشکل سازمان اعتبارات عمرانی و نبود ردیف اعتبارات عمرانی مشخص است.

** مشکل استان ایلام نبود زیرساخت های مورد نیاز انتقال خون است
دکتر پورفتح الله در خصوص وضعیت انتقال خون در استان ایلام یادآور شد: در این استان به علت نبود زیرساخت های فیزیکی امکان ساخت مراکز اهدای پلاسما بخاطر نبود زیرساخت های مناسب فراهم نیست.
وی افزود: یکی از صحبت ها و خواسته های ما در دیدار با استاندار ایلام کمک به انتقال خون استان برای ایجاد یک مرکز مناسب به منظور احداث مرکز جامع اهدای پلاسما است.
وی تاکید کرد: استان ایلام مشکل زیرساخت فیزیکی دارد که این ساختار باید با همکاری مسئولان حل شود و بطور طبع در صورت ایجاد زیرساخت ها توسط مسئولان، سازمان انتقال خون آماده ایجاد مراکز مختلف در حوزه سلول های بنیادی و خون بند ناف است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: