کد خبر: ۱۲۰۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 24
شفا آنلاین>سلامت> بالاترین عامل خطر سرطان ازدیاد سن است. هرچه سن بالاتر رود،‌خطر بیشتری وجود دارد که دچار سرطان بشویم برای مثال، در 80 سالگی نزدیک به 75 درصد از مردان سرطان پروستات می‌گیرند.
به گزارش شفا آنلاین،93 درصد سرطان‌ها زاییده محیط زیست است، 30 درصد از دود سیگار، 35 درصد از رژیم‌غذایی، 25 درصد از بیماری‌های عفونتی و 10 درصد از پرتوهای یونی و غیریونی. سرطان‌ها به‌وسیله یک‌سری جهش‌های متوالی در ژن‌های انسان اتفاق می‌افتد و هر جهش هم تا حدی تغییرهای جدیدی را در سلول به‌وجود می‌آورد.

ترکیب‌های شیمیایی باعث ایجاد سلول‌های سرطانی به نام کارسینوژن می‌شوند. دود سیگار نزدیک به 40 ترکیب شیمیایی سرطان‌زا دارد که بیشتر تولید سرطان ریه می‌کنند. در طبیعت بیش از 100 هزار نوع ترکیب شیمیایی وجود دارد که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم اثرها و صدمه‌های خود را در سیتوپلاسم و هسته سلول‌ها وارد می‌کنند که منجربه اختلال‌های ژنتیکی می‌شود و جهش‌ها را به‌وجود می‌آورند. ویروس‌ها و باکتری‌ها و پرتوهای گوناگون هم به نوبه خود تولید سرطان‌های وراثتی می‌کنند که تعدادشان نزدیک به 7 درصد کل سرطان‌ها است. بافت‌های سرطانی به 6 گروه تقسیم می‌شوند: خون، غدد لنفاوی، سارکوما (بدخیمی یاخته‌های بافت همبندی)، کارسینوما (بدخیمی یاخته‌های بافت پوششی)، سلول‌های جنینی، سلول‌های جنسی.

سرطان یک بیماری است که روابط و نظم بین سلولی را مختل می‌کند و باعث نافرمانی ژن‌های حیاتی و کلیدی می‌شود. این بی‌نظمی‌های مولکولی در چرخه تقسیم سلولی اثر دارند و منجر به ناکامی در تمایز یافتن سلول‌ها می‌شوند ژن‌های کلیدی که معیوب می‌شوند و عملکرد آنها تغییر می‌کنند، به چهار گروه تقسیم می‌شوند.


        ژن‌های توده‌زا: ژن‌های توزده‌زا پیش از جهش، در حالت طبیعی مسئول تنظیم تقسیم و رشد سلول‌ها هستند. هنگامی که جهش ژنتیکی پیدا می‌کنند، به نام توزده‌زا نامگذاری می‌شوند که بیان ژنی آنها خیلی بالاست. تاکنون، بیش از یکصد نوع آنکوژن شناسایی شده است. تغییرهای ژنتیکی که موجب تولید آنکوژن‌ها و اختلال‌های ژنتیکی می‌شوند،‌ عبارتند از:
       جابجایی کروموزومی در سرطان مزمن خون
       جهش نقطه‌ای ژن‌ها در سرطان روده بزرگ
       حذف ژن‌ها، در سرطان پستان خانم‌ها
       تقویت ژن‌ها در سرطان سلول‌های عصبی کودکان
       فعالیت الحاقی ژن‌ها در سرطان حاد خون.

NCII
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: