کد خبر: ۱۲۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 22
شفا آنلاین>تغذیه>نگرانی‌هایی که در مورد جیوه موجود در تن ماهی وجود دارد تازگی نداشته و سال‌هاست که توصیه می‌شود مصرف این ماده غذایی محدود گردد.
به گزارش شفا آنلاین،تن ماهی دومين غذای پرمصرف دریایی در ایالات متحده آمرکا ست. نگرانی‌هایی که در مورد جیوه موجود در تن ماهی وجود دارد تازگی نداشته و سال‌هاست که توصیه می‌شود مصرف این ماده غذایی محدود گردد. گزارش‌ها نیز نشان می‌دهند به دلیل آلودگی‌ها، میزان جیوه موجود در ماهی تن طی 15 سال گذشته افزایش یافته است، به همین دلیل توصیه‌های جدی‌تری در مورد مصرف تن ماهی مطرح می‌شود.

ماهی می‌تواند منبع بسیار خوبی برای پروتئین، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا3 باشد. به طور کلی، فواید خوردن ماهی ارزش ریسک‌هایش را دارد، البته به شرطی که نکاتی را رعایت کنید.

  • تن ماهی و جیوه

جیوه از شرکت‌های معادن زغال سنگ و سایر صنایع وارد محیط زیستمان می‌شود. این جیوه وارد هوا و آب اقیانوس‌ها شده و در نتیجه موجودات دریایی از جمله ماهی‌ها را آلوده می‌نماید. به طور کلی ماهی هرچه بزرگ‌تر باشد، احتمال این که میزان جیوه آن هم بالاتر باشد وجود دارد. خطر جیوه این است که می‌تواند روی مغز و سیستم عصبی انسان اثر بگذارد. برای زنان باردار و کودکان قرار گرفتن در معرض جیوه بسیار خطرناک است و می‌تواند آسیب‌های زیادی به آن‌ها وارد نماید.

همه‌ی ماهی‌های تن، به یک میزان جیوه ندارند. میزان جیوه یا سایر آلاینده‌های موجود در تن ماهی به میزان بزرگی آن، مکان صید شدن و نوع ماهی بستگی دارد.

  • توصیه هایی برای مصرف تن ماهی

سازمان صنایع غذایی و دارویی توصیه می‌کند غذاهای دریایی بخشی از تغذیه سالم همه‌ی افراد باشد. به گزارش این سازمان، تقریباً همه غذاهای دریایی و ماهی‌ها حاوی سطوحی از جیوه هستند اما برای بیشتر افراد خطر دریافت جیوه به واسطه خوردن ماهی و غذاهای دریایی، جای نگرانی وجود ندارد.

جیوه می‌تواند در خون انباشته شود، بنابراین اگر شما جیوه زیادی در خونتان داشته باشید، زمان نسبتاً قابل توجهی لازم است تا این میزان کاهش پیدا کند. به همین علت، زنانی که باردار نیستند اما در سنینی قرار دارند که احتمال بارداری‌شان وجود دارد، باید مراقب و متوجه مصرف ماهی باشند تا میزان جیوه خونشان بالا نرود. سازمان صنایع غذا و دارو توصیه می‌کند زنان و کودکان بیشتر از دو بار در هفته (مجموعاً 340 میلی‌گرم) ماهی نخورند و سعی کنند ماهی‌هایی را انتخاب نمایند که میزان جیوه‌شان کمتر باشد، مثل سالمون و میگو و ماهی تن.

اگر یک تا دو هفته، بیشتر از میزان توصیه شده ماهی بخورید بازهم خطری ندارد اما اگر این تکرار تداوم پیدا کند ممکن است خطرناک شود. با این حال اگر باردار هستید یا در سال‌های بارداری قرار دارید، بسیار بهتر است که مصرف تن ماهی‌تان را محدودتر کنید.

بنابراین خوردن هر روزه تن ماهی به شرطی ایراد و خطری ندارد که مقدار بسیار کمی باشد و در مجموع بیشتر از 340 میلی‌گرم در هفته نشود. یادتان باشد این مقدار توصیه شده شامل تمام غذاهای دریایی می‌شود که جیوه کمی دارند.

  • تحقیقات جدید چه می‌گوید

بنا به گزارشات، میزان جیوه موجود در ماهی تن، از سال 1998 تا 2008 هر سال تقریباً 4 درصد افزایش یافته است. پژوهشگران بر اساس این یافته‌ها توصیه می‌کنند:

* زنان باردار تن ماهی مصرف نکنند.

* زنانی که در سنین بارداری هستند باید مصرف تن ماهی را به 113 میلی گرم در هفته کاهش دهند.

  • چه جایگزین‌هایی برای ماهی تن وجود دارد؟

اگر هر روز تن ماهی می خورید، بهتر است آن را با سایر منابع پروتئینی جایگزین کنید. می‌توانید سالمون یا میگو را انتخاب کنید یا به جای ساندویچ‌های تن ماهی، ساندویچ سالاد تخم مرغ درست کنید.

همچنین اگر از تن ماهی به عنوان منبع اولیه امگا 3 بهره می‌برید می‌توانید سایر منابع آن را جایگزین کنید مثل روغن زیتون، گردو یا روغن کتان.

برچسب ها: تن ماهی ، امگا 3 ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: