کد خبر: ۱۲۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 20
شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی گفت: طرح «مسافر کوچولو» و «توسعه برنامه غربالگری اضطراب کودکان» با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بهزیستی برای سلامت روان کودکان کشور اجرا می شود.
به گزارش شفا آنلاین،مجید رضازاده افزود: در همین راستا تفاهمنامه ای تحت عنوان «همکاری ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و درمانی در قلمرو روانشناسی کودک و نوجوان» امروز شنبه بین بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منعقد شد.
رضا زاده در توضیح برنامه مسافرکوچولو گفت: این برنامه برای کودکان از بدو تولد تا کمتر از هشت سال، طراحی شده است که طی آن برنامه های آموزشی متنوعی برای والدین کودکان درنظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه مسافر کوچولو به ویژه برای پدران است که تاحدودی از نقش آموزشی آنان در سلامت روان کودکان غفلت شده است.
این مقام مسئول دربهزیستی در عین حال گفت: هر چند کارهای مقدماتی برنامه مسافر کوچولو انجام شده است اما جزئیات اجرای این برنامه مشخص نیست و متعاقبا اعلام خواهد شد.
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی اظهار کرد: از زمان اجرای برنامه غربالگری اضطراب کودکان نیز 2 سال می گذرد؛ اما برای گسترش و کاربردی تر کردن آن با دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تفاهمنامه منعقد کرده ایم.
رضازاده یادآور شد: تاکنون 45 هزار کودک کمتر از سن مدرسه از نظر سلامت روان و اضطراب در این برنامه غربالگری شده و 30 درصد آنان در معرض خطر تشخیص داده شده اند.
رضا زاده ادامه داد: بررسی ها نشان می دهدکه 15 درصد این کودکان دارای اختلال اضطرابند که بیشتر این اختلالات با مداخلات ساده برطرف می شود اما اگر به این اختلالات بی توجهی شود در دوران بزرگسالی به آسیب های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد یا خشونت منجر می شود.
وی تصریح کرد: اضطراب در دوران کودکی، نشانه ای ندارد و والدین نمی توانند آن را تشخیص دهند و در بیشتر مواقع آن را به پای اذیت کردن کودکان می گذارند؛ این در حالی است که غربالگری به خانواده ها کمک می کند تا برای این کودکان ، مداخلات به موقع انجام شود.
وی ادامه داد: این کودکان درصورت لزوم به روانپزشکان کودک و نوجوان ارجاع داده می شوند و حتی ممکن است به درمان دارویی نیز نیاز پیدا کنند اما اختلالات آنان عمدتا با آموزش برطرف می شود.
رضازاده یادآور شد: رویکرد جدید بهزیستی آن است تا برنامه های اجرایی، مبتنی بر شواهد و طبق اصول علمی باشد و در این راستا تاکنون تفاهمنامه هایی با دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه علوم بهزیستی داشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: