کد خبر: ۱۲۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 20
شفا آنلاین>سلامت>سرپرست مرکز پزشکی خاص شرق از کمبود سرم نرمال سالین ویژه بخش های دیالیز و شیمی درمانی خبرداد و تاکید کرد: چنانچه ظرف چند روز آینده مشکل سرم مورد نظر حل نشود شماری از مراکز دیالیز ناگزیر از تعطیلی بخش های خود خواهند بود.
به گزارش شفا آنلاین، امیر مهدی موسوی، اظهار کرد:تهیه سرم نرمال سالین از دی ماه سال 94 تا کنون، بسیار مشکل شده است؛ این درحالی است که این سرم یکی از اقلام بسیار پرمصرف بخش های دیالیز و شیمی درمانی به شمار می آید.
موسوی اظهار کرد: معمولاً یک سرم نرمال سالین یک لیتری به ازای هر دیالیز و به ازای هر بار تزریق شیمی درمانی یک و نیم سرم نرمال سالین نیم لیتری مصرف می شود .
وی گفت: جهت حصول اطمینان از استمرار فعالیت بخش های دیالیز و شیمی درمانی معمولاً احتیاجات سه ماهه یکجا تهیه می شود؛ با اینحال طی 9 ماه گذشته این امرامکان پذیر نشده است و شرکت هایی که قبلاً حتی نیازهای یکساله را بصورت یکجا می فروختند از فروش خود داری می کنند.
موسوی در توضیح علت اختلال در روند فروش و توزیع سرم افزود: فروش سرم براساس مقررات از طریق شرکت های توزیع کننده صورت می گیرد و تولید کننده ها نمی توانند خودشان مستقیم با خریدار وارد معامله شوند. بعبارتی امکان خرید بدون واسطه و فوری از مراکز گرفته شده است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر اظهارات غیر رسمی شرکت های توزیع کننده حاکی از ارسال سرم ها به کشورهای خارجی در چند ماه گذشته است. همچنین برخی شرکت های توزیع کننده، سرم را در سبد کالاهای خود به فروش می رسانند که در واقع عملی غیرقانونی است.
وی هشدار داد: بیماران در صورت عدم تأمین به موقع سرم بخش های دیالیز با خطرات جانی مواجه خواهند شد.
بر اساس اعلام انجمن حمایت از بیماران کلیوی در زمان حاضر 24 هزار بیمار دیالیزی و بیش از 33 هزار بیمار پیوند کلیه در کشور به سر می برند. ضمن اینکه هر سال شاهد افزایش 12 تا 17 درصدی افرادی هستیم که به دیالیز مبتلا و یا دچار مسایل حاد کلیه می شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: