کد خبر: ۱۲۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 21
شفا آنلاین>اجتماعی>خودکشی عامل اصلی مرگ‌ومیر نوجوانان در سراسر جهان است و بر اساس یک مطالعه جدید در چین، امکان دارد احتمال اقدام به خودکشی زمانی که بزرگسالان از داروهای نسخه‌ای سوءاستفاده می‌کنند، بیشتر باشد.
به گزارش شفا آنلاین،  محققان برای کشف این رابطه میان خطر خودکشی و استفاده نادرست از شبه‌افیون‌ها و آرام‌بخش‌های نسخه‌ای، حدود ۳۳۰۰ نوجوان چینی را وقتی که ۱۴ ساله بودند و سپس یک سال بعد مورد بررسی قرار دادند. نوجوانانی که در آغاز این مطالعه از داروهای نسخه‌ای برای مقاصد غیر پزشکی استفاده کرده بودند، تقریباً 3 برابر بیشتر یک سال بعد قصد اقدام به خودکشی را گزارش کردند. این خطر در نوجوانانی که سوءمصرف شبه‌افیون‌ها را انجام دادند، بیش از ۳ برابر شده بود.

       کمتر از 3 درصد نوجوانان سوءاستفاده از هرگونه داروهای نسخه‌ای، 8/1 درصد مصرف شبه‌افیونی‌ها یا محرک‌ها به دلایل غیرپزشکی و نزدیک به یک درصد سوءاستفاده از آرام‌بخش‌ها را گزارش کرده بودند. در مجموع ۱۷ درصد از نوجوانان شرکت‌کننده افکار خودکشی و ۳ درصد تلاش برای خودکشی را در نظرسنجی انتهایی این پژوهش گزارش کردند. این رابطه میان سوءاستفاده از دارو و خودکشی حتی پس از آنکه محققان نوجوانانی را که در آغاز مطالعه گزارش ابتلا به افسردگی را داده بودند به حساب آوردند، همچنان پابرجا بود. این پژوهش علت این ارتباط را ارزیابی نکرده است؛ اما احتمال دارد این داروها موجب تغییر خلق‌وخوی نوجوانان یا کاهش مهارت‌های رفتاری می‌شود که اجازه می‌دهد تا تکانه‌های خودکشی افزایش یابند.

       ضروری است که والدین مواظب تغییرات در رفتار نوجوانان باشند؛ زیرا دمدمی بودن موقت نشان‌دهنده یک مشکل بزرگ‌تر است. آن‌ها باید پریشانی شدید یا مداوم و تغییرات در رفتار مانند گوشه‌گیری یا کم‌شدن نمرات را جدی گرفته و نوجوان خود را به هر نشانه‌ای نزد پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص سلامت روان ببرند. همچنین والدین باید دسترسی فرزندان خود به این داروها را محدود کنند.
Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: