کد خبر: ۱۲۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 21
شفا آنلاین>سلامت> این مقاله سعی دارد به بررسی برخی از دلایل نگرانی مردم در مورد وزن خود پرداخته و مشاوره‌های لازم را در این زمینه ارائه دهد.
  به گزارش شفا آنلاین،  بیشتر ما در یک برهه زمانی از زندگی‌مان نسبت به ظاهرمان احساس ناراحتی می‌کنیم و می‌کوشیم آن را تغییر دهیم. کوچکتر بودن، کوتاه‌تر بودن یا کمتر رشد کردن نسبت به دوستان یا خواهران و برادرانمان می‌تواند باعث اضطراب و عدم اعتماد به نفس در ما شود، حتی مورد تمسخر قرار گرفتن به‌واسطه سایز و وزنمان. خیلی از ما در ذهن خود تصویری ایده‌آل از سایز و اندام خود داریم که می‌خواهیم آنگونه باشیم.

       ایده ما نسبت به اینکه چه چیزی خوب به نظر می‌آید، تا حد زیادی تحت تاثیر مد و دوستانمان قرار دارد. شما ممکن است خود را با یک عکس در مجله مقایسه کنید. مدل‌های این مجلات غالبا به صورت ناسالمی لاغر هستند. بعد از آن شما ممکن است نگران شوید که چاق هستید، حتی اگر وزن شما برای سن و قدتان مناسب باشد.

       سایزها و فرم‌های متفاوتی وجود دارند که همه در حد طبیعی هستند. اگر شما علاقه‌مند هستید، لازم است بدانید جدول‌هایی وجود دارند که در آن قد و وزن متعادل را نشان می‌دهند. از پرستار مدرسه یا پزشک خانواده بپرسید. وزن شما همانند قدتان و ظاهرتان تا حد زیادی وابسته به ساختار بدن، ژن و تغذیه شما است.

چگونه می‌توانم سالم بمانم و وزنی متعادل داشته باشم؟
       بدن ما به تغذیه سالم احتیاج دارد و این شامل تمام چیزهایی می‌شود که بدن ما معمولا برای رشد نیاز دارد؛ پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها مواد معدنی و ویتامین‌ها. کاهش دادن چیزهایی که شما ممکن است چاق کننده ببینید، مانند کربوهیدرات یا چربی‌ها، می‌تواند باعث توقف رشد متعادل شما شود.

       قوانین ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند در وزن سالم خود پایدار بمانید. به نظر بسیار آسان می‌آید ولی ممکن است در عمل خیلی سخت‌تر باشد. می‌توانید از خانواده و دوستان خود کمک بخواهید که بتوانید به این قوانین جامه عمل بپوشانید. این موضوع حتی می‌تواند به آنها هم کمک کند کمی بیشتر سلامت بمانند.

        خوردن وعده‌های مرتب غذایی - صبحانه، ناهار و شام. غذاهای حاوی کربوهیدرات از جمله نان، سیب زمینی، برنج یا پاستا را شامل وعده غذایی کنید.

        سعی کنید هر روز در یک زمان غذا بخورید. فاصله زیاد بین وعده‌های غذایی می‌تواند باعث گرسنگی زیاد و پرخوری بیش از حد شما شود.
به اندازه کافی بخوابید.

        از غذاهای حاوی شکر یا پرچرب و تنقلات خودداری کنید. اگر ناهار شما شامل چیپس، شکلات و نوشابه باشد، به نظر نمی‌آید که شما خیلی غذا خورده باشید اما باعث افزایش وزن شما می‌شود. یک ساندویج به همراه میوه و شیر یا آبمیوه باعث سیر شدن شما می‌شود و احتمال اینکه وزن شما افزایش پیدا کند بسیار کم است. همچنین برای پوست شما هم بهتر است.

        به صورت مرتب ورزش کنید. دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی یا شنا (بدون اینکه زیاده‌روی کرده باشید).

        سعی کنید به افرادی که وعده‌های غذایی خود را نمی‌خورند یا زیاد درمورد وزن خود صحبت می‌کنند، زیاد توجه نکنید.

       اگر شما این پیشنهادها را دنبال کنید کنترل وزنتان برایتان راحت‌تر خواهد بود و دائما تمایل به خوردن غذاهای شیرین نخواهید داشت.

آیا درمان‌های معجزه‌آسا کار می‌کنند؟
       به نظر می رسد که تقریبا هر هفته یک نوع جدید از درمان‌های معجزه‌آسا وارد بازار می‌شوند. متاسفانه آنها بیشتر باعث ضررند تا منفعت.

       رژیم‌های غذایی سنگین و ناگهانی به شما کمک نمی‌کنند که وزن خود را پایین نگه دارید. در حقیقت ممکن است بعد از مدتی باعث افزایش وزن شما هم بشوند. بدترین حالت این است که آنها خطرناک هستند.

       ورزش کمک می‌کند اما باید به صورت مرتب انجام شود و به صورت آهسته افزایش یابد. ورزش زیاد در مدت زمان کوتاه می‌تواند به بدن آسیب برساند.

       مسهل‌ها ممکن است به شما کمک کنند که کمتر احساس پف‌کردگی کنید. متاسفانه، آنها وزن شما را کاهش نمی‌دهند و می‌توانند بالانس مواد شیمیایی بدن شما را به‌هم بزنند.

       «قرص‌های لاغری» نمی‌تواند شما را لاغرتر کنند. آنها ممکن است باعث شوند که شما کمتر احساس گرسنگی کنید اما متاسفانه، آنها نیز می‌توانند به سلامت شما آسیب برسانند.

چه چیزی باعث مشکلات همراه با غذا خوردن می‌شود؟
       مشکلات یا فشارها در مدرسه با دوستان، یا در خانه، رایج هستند. اشتهای شما می‌تواند تحت تاثیر استرس، فشار، نگرانی و خستگی قرار گیرد.

       برخی از مردم برای تسکین خود به غذا روی می‌آورند. این می‌تواند منجر به غذا خوردن بیشتر از حد نیاز ما شود، در نتیجه باعث افزایش وزنمان شود.

       اگر شما ناراحت هستید یا تحت استرس قرار گرفته‌اید، می‌توانید به آسانی تمرکز خود را روی وزن خود یا عادات غذا خوردن قرار دهید، به جای آنکه روی مسائلی که شما را آزار می‌دهند، تمرکز کنید. اگر این روند به اندازه طولانی ادامه پیدا کند، ممکن است باعث اختلال در غذا خوردن شما شود. شایع‌‌ترین اختلال در غذا خوردن، اضافه وزن (چاقی) است. سایر دیگر اختلالات در غذا خوردن کمتر رایج است. بی‌اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی اغلب در میان دختران رخ می‌دهد اما می‌تواند در میان پسران هم رخ دهد.
گروه آموزش کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا



برچسب ها: وزن ، اختلال ، خوردن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: